Forsiden > Ny teknik > Næsten Rec2020 monitorerne kommer

Næsten Rec2020 monitorerne kommer

mandag 15. juni 2015, af Tom Dissing

Hvis du har beskæftiget dig lidt med TV ved du at de fleste kameraer nu kan optage i kvaliteter der ikke er mulige at vise på et TV.
Eller rettere, det er de.
Forudsat at alt fra TV stationer, til transmissions systemer og det meste andet bliver lavet om, suppleret op med at de enkelte husstande bruger - mindst - 18.000 dollars på et Sony BVM-X300 4K OLED, eller et TV med tilsvarende billed dynamik.
Uden at blive alt for teknisk kan de fleste husstande - reelt - ikke se forskel på om en flot dramaserie er optaget på en mobiltelefon eller et af de heldige 4K kameraer.
Sålænge der blot “måles” på billed signalets datamængde.
Heldigvis kan forbrugerne godt se forskellen - med deres øjne.
Så der er håb forude.
Det hele handler med andre ord om at “TV som vi kender det” efterlever regler der - reelt - stammer fra TVs barndom, hvor det var mere end svært at få elektronik til at flytte nok strøm - der idag er blevet til data - til at kvaliteten kunne/kan blive meget bedre end den var for rigtigt mange år siden.
Forandringerne er dog på vej.
Filmindustrien er på vej med det der populært kendes som 4K og - lige om snart - HDR, der kort fortalt ignorerer fortidens billed dynamiske begrænsninger og tillader at der bliver flyttet så meget data at sort kan blive sort, på et TV, igen.
Ganske som farverne også kan blive - realistiske - igen.
Noget der reelt ikke er muligt med vore nuværende Rec709 system. ( se forskellen på grafen der viser hvor mange farver/farvedynamik) der er fra Rec 709 til Rec2020 )
Fremtiden, der allerede er begyndt handler om den “nye standard”, der hedder Rec2020, der - igen kort fortalt - tillader at der distribueres billeder i 4K i kvaliteter, der problemfrit kan være 220mbit/s og væsentligt mere.
Datamængder der let kan fylde det samme som 50 eller 200 TV kanaler, distribueret som vi kender det idag.
For overhovedet at kunne se sådanne signaler kræver det - som pointeret - specielt udstyr.
For eksempel som den her nye Sony 4K og næsten HDR monitor, de kalder for BVM-X300 4K OLED.
At den kan vise 4K siger sig selv.
Men at den kun “næsten” kan håndtere Rec2020, hænger sammen med at selv en 18.000 dollars Sony OLED monitor rent faktisk ikke har hestekræfter nok til at kunne håndtere Rec2020.
En standard, der er så meget “fremtiden”, at den i stedet for at være endnu et forsøg på at omgå fortidens regler ( i form af Rec709 ) rent faktisk er baseret på helt nye ideer.
Ideer hvor det handler om kontrast, farver og billed dynamik, uden smålig hensyntagen til de problemer broadcasterne dermed står foran. ( de kan jo ikke distribuere i sådanne datamængder )
Heldigvis skulle der allerede - omkring julen 2015 - komme hardware der rent faktisk kan håndtere Rec2020 kvalitetet.
Men før den enkelte forbruger overhovedet kan se Rec2020 derhjemme, skal der jo produceres noget indhold.
Noget - dele af - produktionsmiljøet er klar over, hvorfor Hollywood i øjeblikket investere i - næsten HDR - monitorer som denne BVM-X300 4K OLED, så de kan grade deres ældre produktioner til Rec2020 standarden i stedet for til Rec709.
Stort set alle film produktioner og alle - seriøse - 4K produktioner og ikke meget andet har heldigvis allerede billed dynamik til Rec2020.
De vil bare typisk være blevet gradet til Rec709.
Da biografernes milliondyre projektorer jo heller ikke har en billed dynamik der er højere end Rec709. Rygter vil dog vide at de problemfrit kan opdateret til Rec2020.
Så hvis du har planer om at grade dit indhold “om” til Rec2020, så det kan vises på HDR kanaler, eller i andre “høj billed dynamik sammenhænge”, kræver det altså monitorer der “næsten kan vise” Rec2020.
Noget som selv denne - garanteret heldige - BVM-X300 4K OLED næsten kan.
Som vi forstår det, blev den vist frem i december 2014 og så er Alister “the Stormchaser” Chapman - der lige har været i byen sammen med Esee og Sony og Studioer - helt kåd med denne skærm.
Han har - som de fleste - dog heller ikke råd til at købe en selv.
Men gad vide om han ikke vælger at få gradet sine billeder på en sådan skærm, så han allerede nu kan producere en Rec709 og en Rec2020 version af hans produktioner.
Så kan det jo sælges som HDR allerede før Rec2020 bestemmer hvordan det hele skal se ud.
BVM-X300 er i den forbindelse en såkaldt “high performance Trimaster EL monitor”, der (næsten) har ( fuld ) support for High Dynamic Range, der betyder at den har en “bredere” color gamut end DCI-P3.
Dermed kan den næsten se alt det som ITU-R BT.2020 standard ( Rec2020 ) kræver når det bliver besluttet hvordan denne standard reelt bliver.
Er du til et S-GAMUT3.cine look, kan den - naturligvis - vise S-GAMUT3 via LUT, så du kan optage - eller arbejde - i RAW, mens producent kunde og instruktør kan se hvordan slut resultatet bliver på denne skærm.
Med andre ord den helt rigtige location monitor for high end produktion.
Og.
Den helt rigtige grading monitor og lidt til.
Sony product specialist Tom Crocker siger:
-The BT.2020 standard (Rec2020) defines the widest color gamut yet, starter han og fortsætter.
-But BT.2020 is a new standard. Weve had a lot of problems with this, in a lot of areas, in the past few years: a new standard is developed and we all conform with it immediately and then we want to go further and have to conform back again to something that isn’t ideal. The point should be that we throw the ball a little farther and it takes a little longer to get up to it. In a few years, we’ll see a lot more things fully BT.2020 compliant than there are right now.
Han fortsætter.
-One of our freelancers (using the F55 and F65) who does a lot of storm-chasing was thrilled when he saw this monitor, fortsætter han.
-He could go back to a lightning storm he shot in Arizona and regrade it and see it as he actually saw it on the day. Until now, he’s never been able to reproduce that. For someone who makes a living as he does, selling a lot of stock footage, it’s hugely valuable, slutter han.
Hvornår det indhold der her refereres til så udkommer på fremtidens heller ikke definerede 4K HDR Blu Ray, melder historien intet om, ganske som der heller ingen afklaring er i forhold til hvad pokker de stakkelst broadcastere skal gøre.
OTT størrelser som Netflix eller Amazon kan jo bare sende i HDR.
Det eneste det kræver er at deres kunder investerer i en 50-200Mbits forbindelse for at kunne se deres indhold og en Rec2020 konsum skærm.
Broadcasterne kan ikke forlade Rec709 før forbrugene er parate.
Og det tager mange år.
Som eksempel er det nu mere end 11 år siden at det var muligt at købe adgang til 20 1080i HD kanaler hos en enkelt udbyder.
De lokale - store - broadcastere er fortsat ikke nået længere end til 720p (der ofte er opskaleret fra SD, pseudo dobbeltbilleder og lidt til ).
Sonys nyhed - der som pointeret ikke helt kan håndtere Rec2020 er stadig et 12 bits RGB 4:4:4 4096x2160 TV.
Læs mere her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?