Forsiden > News > Netflix dominerer videre i Norden

Netflix dominerer videre i Norden

2017 var for alvor et Netflix år i vores del af verden

tirsdag 19. december 2017, af Tom Dissing

Nye tal fra Mediavision, der løbende analyserer mediemarkedet i Norden, ser ud til at vise, hvad flere havde gættet.
Nemlig at streamere som Netflix, Youtube og HBO, nu suppleret af en ny Fox/Disney aftale har besluttet sig for at erobre verden.
Og at en del tyder på at de har held til at gøre det i 2017.
Broadcasterne er fortsat ikke rigtigt vågnet op til en ny medievirkelighed, andre oplevede i 2017. Til trods for et ekstremt udtalt forbrug online, hvor hver enkelt husstand nu er mere “online” end “henne foran TV”.
Hvis familien så endelig endte foran det omtalte TV i 2017, var de mange fristende online universer, forbløffende tæt på, nu hvor alt fra Netflix, til Youtube og HBO for længst er flyttet ind på TV, enten via set familiens top bokse, eller via den nyeste Apple TV boks, der nu både kan Netflix, Amazon og HBO.
Mediavision vurderer rent faktisk at det står - om muligt - endnu værre til.
Online video eksploderede nemlig i 2017.
Udviklingen på bare 12 måneder ( siden 2016 ) ser således ud til at vise at folk nu ser 15 procent mere “video online”.
Bevares.
Der er mange katte-videoer på Facebook, i dette regnestykke.
Men der er - formodentligt - også et pænt tab i “TV kiggeri” med i dette tal.
Og ganske rigtigt.
Mediavision vurderer at seerne nu ser 7 procent mindre TV, i Norden. ( DR sendte som eksempel 20.000 timers dansk TV i 2016, hvorfor 7 procent tab kunne blive til at seerne så 1400 timers dansk TV i 2017, som eksempel)
Et tab, der ser ud til at passe pænt med hvad vi kan se på de offentligt tilgængelige seertal.
Netflix og Youtube sidder i den forbindelse alene på mere end 50 procent af alt “online kiggeri”.
SVOD som Netflix, HBO Nordic og Amazon har nu mere end fire millioner husstande som kunder i norden.
En udvikling lokale aktører på medieområdet ser ud til for alvor at begyndte at lide under i 2017.
Mediavision forventer at den udvikling bliver endnu mere udtalt i 2018.
Marie Nilsson, CEO på Mediavision siger:
-2017 has been an eventful year in the media industry, and the Nordics is not an exception. The shift in consumption from traditional to digital media has continued, with investments and revenues following. Towards 2018, the consumer development will likely be accompanied by an even more fierce competition, leading to both vertical and horizontal consolidations – locally and globally. The AT&T/Time Warner and Fox/Disney deals, together with Facebook Watch’s potential global release are some factors that will have great impact on the video market as a whole – and almost certainly throughout the Nordics, slutter hun.
Alle tal fra Mediavision baseres løbende på omkring 1,100-1,400 respondenter der er 15-74 år, i hvert af de Nordiske lande ( Sverige, Danmark, Finland og Norge)

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?