Forsiden > Ny teknik > Nielsen Rating skifter stil

Nielsen Rating skifter stil

fredag 22. februar 2013, af Tom Dissing

Hvis TV stationerne gik og troede at de stadig har 50-100 år tilbage, ser det ud til at det nu mere ligner 5-10 år.
Selveste The Nielsen Co. som du herhjemme bedst kender for deres TV meter, har nu - foreløbig i USA - droppet blot at måle TV og DVR.
En stadig større del - specielt af de yngre seere - ser nemlig ikke længere TV.
De ser dog det samme indhold på et utal af andre platforme.
Platforme, der stadig ikke er blevet udviklet indhold og - underforstået - reklamer til.
Det er nu mest målingerne der interesserer The Nielsen Co, der nu har besluttet sig for "capture all video viewing including broadband and Xbox and iPads".
Årsagen er oplagt nok, at størstedelen af alt "NetFlix seening" forestås på Playstation, mens en anseelig procentdel af BBC nu ses på iPad, for nu blot at nævne et par eksempler.
Indtil videre er det tiltaget stadig kun nået til New York, hvor The Nielsen Measures Committee har holdt et "hemmeligt" møde, der - efter sigende - skulle have handlet om at inkludere iPads, Xbox og alle de andre platforme de unge nu ser "TV" på.
Årsagen til at den skulle være god nok, er at "representatives from major TV networks, local TV stations, cable TV networks, advertising agencies and some big brand advertisers" alle skulle have pointeret at de nu også ønskede at måle de unges "TV forbrug" på tablets, spilkonsoller, og andet.
Bliver ideen realiseret starter målingerne op til næste store TV sæson i USA, hvilket vil sige til September 2013, hvor Nielsen vil - kunne have - det fornødne hardware ude i 23.000 TV hjem.
Det amerikanske TV marked minder i den forbindelse ganske meget om det danske.
75 procent af alle TV hjem sert TV via kabel, satellite og antenne.
Resten - og det er de 25 procent af seerne det mest handler om - ser "TV" via "devices" der streamer Netflix eller Amazon, via over-the-top services og endelig via "TV enabled game systems" som X-Box og PlayStation.
iPads er med i historien fordi stadig flere nu streamer via tablets, og det i så udtalt en grad at man i USA vurderer at der er ved at ske en "udvikling" i måden der ses TV på.
Tablet skulle dog efter sigende være lidt sværere at måle på, hvorfor Nielsen først skulle være klar med en målemetode til disse senere.
Nielsen lover dog ikke egentlig "ratings data" for - for eksempel Netflix.
Målingerne vil blot vise hvor meget tid der bruges på streaming.
Noget der forresten først bliver muligt når Nielsen får dem overbevist om at omkode alt indhold, så det er muligt at måle på den enkelte stream.
Noget TV stationer ( kun i US ? ) allerede gør, så det er muligt at "identify and trace" alle TV programmer.
Det fremgår ikke om at det er planen at rulle dette "system" ud over alle de markedet hvor Nielsen opererer.
Det er derfor også uklart om systemet er på vej her til landet.
Nielsen har indtil videre valgt ikke at kommentere på udviklingen.
Her lige en ældre Nielsen promo ting.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?