Forsiden > News > Nielsen vil til at måle Netflix

Nielsen vil til at måle Netflix

onsdag 25. marts 2015, af Tom Dissing

Nu har vi som bekendt har stream tjenester her i landet i et par år.
Og selv om at ingen kender de aktuelle tal, skulle det være “ret sikkert” at der er 500-700 husstande der har købt adgang til en eller flere tjenester der udelukkende tilbyder serier og film.
Her på det sidste har TV2 så meldt sig ind i flokken af rettighedshavere der tilbyder lokalt indhold.
Nu endda så udtalt at det er muligt at købe adgang til TV2s streamtjeneste via teleselskabet 3.
TV2 forventer i den forbindelse at de snart kommer op på 200.000 betalende kunder til denne tjeneste.
En tjeneste der ifølge TV2 allerede havde 150.000 kunder tilbage i december.
Dermed kunne antallet af husstande ende oppe på noget der ligner 900.000 husstande, hvilket er tæt på halvdelen af landets husstande.
Det eneste ingen ved, er hvor mange der ser et par serier på HBO og skifter til Netflix eller TV2 Play, lige før de går i seng.
Eller hvor mange minutter eller timer den enkelte husstand bruger dagligt på at binge den nyeste serie på Viaplay.
Alt sammen noget Nielsen der herhjemme er kendte for deres TV Meter, har planer om at ændre.
Som vi tidligere har været inde på uden at Netflix ønsker at medvirke.
Nu er der bare sket det at en række broadcastere er parate til at betale Nielsen for ulejligheden, hvorfor de nu er “into the commercial stage for a service that will track what consumers watch”.
Igen.
Netflix har fortsat ingen planer om at medvirke, hvorfor Nielsen har planer om blot at “tracke forbrugervanerne” via noget så simpelt som lyd.
Planen er - og bare rolig det virker - at høre hvad forbrugerne hører og så ellers udvikle software der kan høre om det er nyeste episode af “Game Of Thrones” eller en film fra 1954 som den enkelte husstand ser.
Årsagen til interessen er oplagt nok at en række broadcastere i USA nu for alvor kan se at deres seertal rasler ned.
Og at de bare ikke kommer igen.
En udvikling der også opleves herhjemme, hvor de daglige seertal målt over de sidste 2-4 år, ser ud til at være faldet med et eller andet mellem 100.000 og 300.000 seere, hver eneste dag.
En udvikling der herhjemme betyder at succesformater som “X factor” der i 2012 havde 2.196.000 seere idag er nede på 1.465.000 seere.
Bevares formatet er måske også blevet lidt slidt.
Men der mangler altså 731.000 seere til “afgørelsen”.
Et bud herfra er at en god del af disse seere, binger på Netflix eller HBONordic.
Hvornår Nielsen udvikler deres TV meter til også at tæller “bingerne” her i landet er usikkert.
Det er dog oplagt at når tallene begynder at optræde i US statestikkerne, kommer der et pres på lokale broadcastere da det jo - kunne tænkes - at det er de unge seere der dropper TV og streamer i stedet for at se reklamerne på de kommercielle stationer, der som i TV2s tilfælde snart henter halvdelen af deres omsætning på salg af adgang til deres kanaler.
En adgang der kun kan købes i pakker, som den almindelige forbruger har mere end svært ved at undgå at betale.
Det er i det hele taget særdeles svært ikke at betale for alle TV2 eller TV3 eller SBS/Discovery kanaler, hvis den enkelte husstand ønsker et hæderligt udvalg af TV kanaler.
Herhjemme - kunne målinger af forbrugernes vaner - dermed i “værste fald” betyde at politikerne fik øje på at - for eksempel 731.000 husstande streamer i stedet for at se “X factor” i uge 12 i år 2015, hvilket let kunne tænkes at få politikerne til at give marked frit.
Og i en nær fremtid tilbyde 100 procent frit kanalvalg.
Tilbage i USA siger Richard Taub, svp of broadcast and digital services at Media Audits International at “Netflix and Amazon provide zero or little transparency regarding content usage data”, og at det er et problem.
Et problem der også går den anden vej.
I takt med at stadig flere produktioner kun slippes som stream, som det er tilfældet med Netflix og nu også Playstation og ( enkelte ) Amazon Prime serier, er det rent faktisk svært at få startet sæson 2 op, når nu ingen ved om serien rent faktisk endte som et hit eller ej.
Don Roberts, svp of research and analytics at A+E Networks, der er en stor US broadcaster, siger:
-It ( hvis Nielsen kunne tilbyde seertal, red. ) allows us to better understand the content that I have on these providers, starter han og fortsætter.
-How beneficial is it to drum up, if you will, new audiences to come back to watch our programs on our own channels.
Howard Shimmel, chief research officer at Turner Broadcasting System, supplerer:
-We launched Legends this year with a VOD preview, and we drove a significant audience to the first episode on TNT, starter han og fortsætter.
-Not being able to ascertain the same viewer info for SVOD is obviously a problem.
Horizon Media svp, research Brad Adgate pointerede at:
-There’s been a decline in usage of linear TV this year, particularly in young adults, starter han og fortsætter.
-People who subscribe to over-the-top services tend to be lighter viewers of television, but that can have an impact on declining ratings for broadcast and cable networks, slutter han.
Brian Fuhrer, svp of product leadership at Nielsen sluttede dette “møde hos Nielsen” af med at sige:
-Generally what happens when we introduce new products like this, and clients are only seeing information about their own programs … is that eventually the information becomes shared or syndicated, sluttede han.
Som tidligere pointeret er Netflix ikke kunde hos Nielsen, hvilket dermed reelt betyder at deres tal bliver indhentet mod deres vilje.
Igen.
En del tyder på at broadcasterne selv kaster sig over “streaming”, hvorfor en hard/software opdatering af de TV metre der står her i landet, jo - også - ville kunne måle hvordan TV2 Play - for eksempel - klarer sig, og om det kunne være relevant at slippe eksklusivt indhold alene på TV2 Play, mod at - for eksempel - sports interesserede kun kunne se bestemt indhold der.
Indhold og et “TV forbrug” som Nielsen så kunne måle på.
Det framgår ikke konkret hvornår Nielsen begynder at måle på dene måde i USA.
Mødet der var “forårsmødet hos Nielsen” tyder dog på at de reelt kan begynde nu, og blot skal have nogle broadcastere til at ville betale for denne måling også.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?