Forsiden > Ny teknik > No nonsence sammenligning af glas

No nonsence sammenligning af glas

fredag 20. juni 2014, af Tom Dissing

I takt med at stadig flere optager på de herlige S35 kameraer, er alverdens “film optikker” kommet ind i andre dele af produktionsmiljøet.
Således er det ikke længere - helt uset - at en produktion har glas med for mange tusind kroner, og et kamera, der - mere eller mindre - kan købes i Fona.
I den forbindelse er der blevet produceret et utal af test, der viser hvor skarpe og flotte de fleste PL mount glas er.
Detaljen er bare at de fleste ser godt ud, hvorfor det er pænt svært at vurdere hvordan den enkelte optik ser ud i forhold til en anden, og - for eksempel - hvordan den “klipper” med andre glas.
Den test er heldigvis kommet nu, og hedder - naturligvis - “The RED Dragon Camera Visual Lens Comparison”, hvor Explore Media sammen ligner det meste.
Desværre er de nyeste Leica PL mount glas ikke med.
Men hvis du kan leve uden at se dem, er testen her, rigtig interessant.
Bevares.
Mest fordi du rent faktisk er muligt at se hvordan de forskellige glas ser ud. Men endnu mere fordi det er muligt at hvordan “ekstremt billigt” glas klarer sig i forhold til “high price” glas.
Igen.
Som du måske også vurderer det, er der specielt et enkelt glas der stikker ud.
Og det er såmænd også det dyreste i testen.
Så noget kunne tyde på at pris følger performance.
Specielt hvis du leder efter en Prime serie i forhold til en zoom.
Med i testen er Angenieux, Cooke, Zeiss, ARRI, Fujinon, RED Pro og Canon glas, både i form af primes og zooms, så du kan se - som bonus - hvordan de performer på et RED Dragon.
Som du har gættet findes den også på Youtube i en 4K version. Ret heldigt hvis du sidder og læser det her på en 4K monitor. Gør du ikke det, må du indtil videre nøjes med at se resultatet i HD, hvor det dog fortsat er ganske tydeligt hvordan de forskellige glas arbejder, hvordan stiller skarpt og hvilken bokeh de har.
Udgangspunktet er en 50mm brændvidde, der “tit” er den der bruges til “Head and Shoulder” skud.
Det betyder naturligvis at de medvirkende zooms ikke viser deres fulde potentiale, men stadig ikke kan løbe fra “deres farve” og “look” og andet.
Omvendt ved de fleste jo at en zoom kan bruges til “mange flere” indstillinger, end en enkelt prime.
Igen.
Er det en del af produktionen, at der skiftes optik hele tiden, er primes måske vejen.
Blandt de interessante oplevelser er CP2 versus andet Zeiss glas og Canon ditto.
Det hele er - naturligvis - optaget i 5K på et RED Dragon i, og det er muligt at se en ProRes 4:4:4 version.
Men da denne fylder 10.5GB må du bede om et link, før du kan hente den sekvens.
Som det fremgår er der også lidt 35mm brændvidde med.
Årsagen til dette, er at det ikke er alt glas der kunne skaffes i 50mm.
Der er forestået en såkaldt “baseline Color Correction”, hvilket - mere eller mindre - er en slags “grund indstilling”, så billederne er “color neutral”, hvilket det forskellige glas ser ud til at understrege ikke er muligt.
Se resultatet herunder.
Læs mere om Explore Media her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?