Forsiden > Ny teknik > Nu måler Nielsen på Apple TV

Nu måler Nielsen på Apple TV

onsdag 30. marts 2016, af Tom Dissing

Indtil videre er det lettere upræcist hvad det egentligt er Nielsen har planlagt.
Sikkert er det dog at de vil til at måle på forbrugernes vaner i forhold til deres streaming på platforme som Apple TV, Roku og en række andre streamingtjenester der rent faktisk er mulige at måle på, modsat Netflix, der insisterer på alle tal er “forkerte”, nu hvor de ikke selv vil oplyse hvor mange der kigger med.
Nielsen tiltaget, er omvendt tænkt som endnu et forsøg på at kunne måle hvad Generation K eller The millennials sådan går og bruger deres tid på, foran et Apple TV, på Roku eller et af de andre “platforme”, hvor de unge gemmer sig mens bedsteforældrene fortsat ser flowTV.
Såkaldt “Nielsen-measured TV”, på “over-the-top” eller OTT enheder, er i den forbindelse allerede delvist med i flere ratings målinger, der foretages i USA.
En udvikling der - helt konkret - har betydet at en række af de store flowTV broadcastere i USA ikke længere måler på hvor mange der ser med den enkelte dag, men i stadig mere udtalt omfang er begyndt at måle på “hele perioden” det enkelte TV show (episode) eller underholdnings format ( igen episode ) lever i.
En udvikling der i sidste efterår, og endnu mere i dette forår har fået en række TV serier til at overleve ellers elendige “dag til dag” seertal.
En af årsagerne til at de overlever, er fordi de unge seere, rent faktisk ser de enkelte programmer - med reklamer - på deres Apple TV, via Roku eller OTT, på andre måder.
Ideen med at også får Apple TV og Roku med ind i målingerne er oplagt nok at der nu er så mange der ser med via netop Apple TV, Roku eller andet, at det er blevet tid til at måle deres vaner.
Første fulde forsøg på at måle starter op den 25. april, hvor vurderingen er at Nielsen vil kune måle på “TV forbruget” på “Roku”, på Apple TV, Amazon Fire TV, Google Chromecast, Microsoft Xbox, Sony PlayStation og Nintendo Wii, som de unge altså også bruger til at se streams på.
Ideen er dermed ikke at måle på “hvor mange” der bruger disse enheder, men derimod hvad de bruger dem til, og hvordan annoncørerne kan få fat i de øjne der kigger med på disse platforme.
Som altid i den forbindelse er det et par måneder senere muligt at se lignende resultater i resten af verden, da Nielsen plejer at være så smarte at de - som regel - efterfølgende også prøver på at sælge lignende målinger i Europa.
Noget der rent faktisk kunne være relevant i England, hvor BBC3 nu udelukkende findes på Internet.
Og på alle de platforme der kan finde Internet.
Nielsen måler i første omgang dog “kun” på såkaldt “tracked TV content”, hvilket hænger sammen med at broadcasterne i USA stadig har fat i det unge publikum.
De ved bare ikke hvor de er henne.
Og da TUT eller, Total Use of Television er vigtig for både Nielsen og broadcasterne, er det et af formålet med dette tiltag.
Forresten.
Som vi tidligere har været inde på, har Netflix kategorisk nægtet at der skulle være den mindste smule sandhed i de tal om seere og vaner i forhold til Netflix, som Nielsen er kommet frem til.
Det har ikke forhindret US braodcasterne i fortsat at bruge netop disse tal dagligt.
En udvikling der kunne tænkes at være årsagen til at Nielsen nu er gået videre mod endnu mere “set-tops”, der både findes i fysisk og virtuelle former nu.
Sara Erichson, Nielsen exec VP of client solutions and audience insights siger:
-The ability to know how many consumers use which brands of TV-connected devices, for how often and for how long, is critical for clients who need to make informed content decisions and understand their total audience, starter hun og fortsætter.
-The data is derived from Nielsen’s national TV panel, which comprises 40,000 households with more than 100,000 TV sets and 50,000 TV-connected devices, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?