Forsiden > Mediepolitik > Ny KUM rapport om indholdsproduktion

Ny KUM rapport om indholdsproduktion

Parterne bag sidste medieforlig er ude med ideer om fremtiden

fredag 8. december 2017, af Tom Dissing

Her kort tid efter at det kommende medieforlig reelt blev aftalt mellem V(K) og O ( VLAK ?) - som en del af et skatte aftale - har KUM eller parterne bag det sidste brede medieforlig, sluppet en rapport, der på ingen måde minder om den aftale V har indgået med O.
Rapporten, der kigger på “Fremtidens Danske Indholdsproduktion”, byder nemlig på en række ideer, hvor interesserede kan finde bud på hvad Danmark som nation skal gøre ved det faktum at vi er et lille sprogområde og at store udenlandske kræfter buldrere ind over markedet.
Detaljen er jo at det ellers går rigtigt fint.
Der bliver produceret utroligt mange spillefilm og TV drama’er som “Badehotellet” og “Herrens Veje”, hitter hos seerne.
På samme måde er der finurlige og hyggelige bage og bolig -programmer, som befolkningen elsker.
Danse og talent -formater kan ligeledes få mange hen til skærmen.
Det er jo bare her i “nutiden” sådanne tiltag fungerer.
Hvad sker der ude i fremtiden, og hvordan forbereder vi os til denne.
Netop hvad Kulturminister Mette Bock, der selv er tidligere DR dame samt et ekspertudvalg med professor, dr. jur. Thomas Riis, som formand, har undersøgt.
Konkret har de “undersøgt den fremtidige finansiering af dansk indholdsproduktion” og “overvejet løsningsmodeller”, der “kan sikre finansieringen af dansk digital indholdsproduktion”.
Størrelser som Facebook og YouTube, suppleret af et utal af streamtjenester, der alle tilbyder andet indhold end - for eksempel DR og TV2 - skal bekæmpes med netop de mange ideer og tiltag, KUM og dette ekspertudvalg, der som pointeret er nedsat af det forrige - brede flertal - bag det forrige brede medieforlig.
racer derudad.
“Fremtidens Danske Indholdsproduktion” kan i den forbindelse opsummeres til 13 ideer, der kigger på fremtiden, og prøver på at forholde sig til hvordan indholdsproducenter skal forholde sig til - for eksmpel - Facebook, YouTube og Netflix, der ser ud til at være netop så markedsorienterede at de ikke - som eksempel - lader sig diktere at en bestemt politisk fløj, der - for eksempel - elsker alt der er royalt, gammeldags og nostalgisk.
Rapporten er inddelt i tre dele og består af: “en rapport”, “et idékatalog” og “bilag”. 
Alt sammen noget du finder heromkring
Her de 13 ideer, udvalget har fundet frem til.
Idé I
Styrke on demand-tjenesteudbyderes bidrag til europæisk produktion
Idé II 
Lempe de danske tv-reklameregler
Idé III 
Arbejde for videodelingsplatformes ansvar for klarering af rettigheder
Idé IV 
Udvikle og forøge støtteordninger
Idé V
_
Øge DR’s samarbejde med den kommercielt finansierede del af tv-branchen og give øget adgang til DR-indhold
Idé VI 
Udvide ophavsretslovens § 35 til at omfatte on demand-tjenesteudbydere
Idé VII 
Støtte indførelse af kvoter for europæiske produktioner
Idé VIII 
Tilskynde og facilitere samarbejde om alternative platforme
Idé IX 
Stille vilkår om brug af aftalelicens ved offentlig støtte
Idé X 
Understøtte lige forhandlingssituation
Idé XI 
Skabe øget transparens og dokumentation om internationale aktører
Idé XII 
Begrænse de ulovlige aktiviteter
Idé XIII 
Fortsat bevare offentligt støttet indhold som et lokomotiv for dansk indholdsproduktion.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?