Forsiden > News > Ny analyse understreger at TV trænger til nytænkning

Ny analyse understreger at TV trænger til nytænkning

onsdag 6. maj 2015, af Tom Dissing

Det er ikke ofte at størrelser som Accenture råber så meget “alarm” som de gør i en ny analyse af TV seernes vaner.
Det gør de dog i “The fifth annual multinational Accenture Digital Consumer Survey”, hvor de har talt med 24000 forbrugere.
Det første tal der springer i øjnene er at noget der ligner 9 ud af 10 TV seere ( 87 procent ) bruger det meste af deres tid foran deres TV, med øjnene rettet mod deres tablet eller smartphone.
En andel der vokser (?) hver gang der er er reklamer på TV.
Sådan cirka.
Kombineres det med de stadig dårligere seertal for seere under 40 år, hvor DR3 - for eksempel - forleden, kunne fortælle at de har “lidt problemer med de unge seere”, men at de da havde fat i “3,2 procent af de 15 og 39 årige i 2014”, er det ved at være svært at mene andet end at broadcast har det svært.
Accenture nøjes dog med at mene at udviklingen bør få broadcastere til at “få nye ideer”.
De fleste medievirksomheder ser ud til at sove videre, mens seerne siver, surfer og tjekker mail, i stedet for at kigge på de reklamer, der åbenbart heller ikke interesserer seerne.
Herhjemme ser det ekstra svært ud.
Broadcasterne bruger hovedkanalerne til at sende 10-20 år gamle formater, der må formodes at virke hos de seere der så med fra starten.
Mens nichekanalerne helt er holdt op med at oplyse hvor få “unge” seere der har fat i.
Lige med undtagelse af DR3, der ikke ligefrem kan siges at være en total succes med 3,2 procent af de 15 og 39 årige i 2014. ( reelt 3,2 procent af alle seere, og dermed potentielt en endnu lavere andel af de 15 og 39 årige, red. )
Tilbage i analysen, kan de konstatere at 33 procent af de 14-17 årige helt har droppet deres TV.
Igen sikkert ikke væsentlige tal for vores lokale broadcastere.
Spørgsmålet er bare hvor længe der går før seere der er ældre end 39 år også begynder at sive fra TV, nu hvor det er gået op for dem at størrelser som den der 2nd screen, Netflix, HBO eller Viaplay og Cmore tilbyder alt det de reelt ikke kan få øjnene i på de store TV kanaler.
Stadig.
Annoncørerne og politikerne virker glade, så der er åbenbart intet i vejen endnu.
Som Accenture videre skriver det, bruger dem der ser TV stadigvæk deres TV.
Hele 57 procent kommenterer således det de ser på TV på de sociale medier.
Det eneste sted TV fortsat klarer sig, er i forbindelse med sport.
Forbruget er godt nok dalet med 10 procent i følge analysen, men TV er stadig den “platform” hvor sportsnydere ser deres sport.
Det globale TV forbrug er uanset dette faldet med 13 procent det sidste år.
En del er påstået samlet op af smartphones, tablets og computere, men det er bare ikke særligt sikkert at det er flow TV seerne ser på deres mobile enheder.
Det er muligt at læse hele rapporten her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?