Forsiden > News > Ny analyse viser at TV reklamer har det endnu dårligere

Ny analyse viser at TV reklamer har det endnu dårligere

torsdag 3. september 2015, af Tom Dissing

Hvis du stadig troede at landets mange TV seere bare elsker når de kendte karrakterer optræder på skærmen og siger de samme ting som de altid har sagt, ser det ud til at du tager fejl.
En ny analyse fra Ericssons ConsumerLabs ser nærmest ud til at vise det modsatte, hvilket potentielt er en bombe under alle former for TV.
For hvad nu hvis forbrugerne har fået de samme vaner i forhold til alt indhold.
Og - for eksempel - helt dropper at se udsendelserne, for blot at skifte kanal når vinderne bliver fundet, eller når der bliver opsummeret.
Det ville være pænt uhyggeligt for de broadcastere der breaker deres udsendelser med reklamer, eller som er overgået til at sende de der “afgørelsen” programmer.
Seertallene har - som vi husker det - længe været sådan at der har været flere seere til “afgørelsen” end selve programmet, hvilket kunne tyde på at Ericssons ConsumerLabs har fat i noget.
Tilbage på reklamekanalerne, hvor det virkeligt gør ondt konklusioner i Ericsson ConsumerLabs TV and Media rapport 2015 på hvordan 680 millioner mennesker bruger deres TV, fordelt på 20 markeder.
Og tallene er pænt uhyggelige.
I forhold til de adspurgtes “holdning” til TV reklamer, vælger:
_
52 procent at skifte kanal når de kommer
43 procent forlader blot deres TV når de kommer
34 procent finder øjeblikkeligt deres computer eller telefon eller tablet frem og kaster sig ud på Internet ( mens reklamerne fortsætter i baggrunden. )
31 procent kigger forbi Facebook når reklamerne kommer.
I forhold til at optage de programmer de gerne vil se, optager:
30 procent deres favoritter og spoler så forbi reklamerne.
20 procent ser ikke meget TV men bruger i stedet en eller flere ulovlige streaming-tjenester.
12 procent bruger adblocker når de er på Internet
Endelig er der de få og glade TV seere, der ser reklamerne.
Dem er der:
8 procent af.
Dermed er der altså tæt på 92 procent der gør en masse for ikke at se reklamerne.
Streaming er nu vokset - målt på 680 millioner mennesker fordelt på 20 markeder - fra 2,9 timer i 2011 til 6,0 timer i 2015 ( vi gætter på det gennemsnitlige ugentlige forbrug, red. )
Stigningen af streaming og “video kiggeri” ( alt fra katten der elsker vand, til et klip fra et motorsportsløb fra sidste uge ) er steget med 71 procent siden 2012. Og at teenageres TV forbrug nu for ( cirka ) 66 procents vedkommende foretages på en smartphone eller en tablet.
10 procent af teenagerne ser nu mere end tre timer YouTube hver dag, og det generelle TV forbrug er - en stadig ældre befolkning til trods - faldet for femte år i træk.
Konkret fra 201 minutter dagligt i 2010 til 173 minutter om dagen her i landet, idag.
De 12-18 årige danske seere ser nu 21 procent mindre traditionelt TV, formodentligt siden 2010, mens de ældste grupper ser mere, igen formodentligt fordi der bliver flere ældre.
Her i landet er 17 procent af “alt TV-sening i 2014” nu leveret af streaming-tjenesterne.
Det tal var nede på 12 procent i 2013.
Det er muligt at læse hele rapporten her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?