Forsiden > Ny teknik > Ny business model til HDC-4300

Ny business model til HDC-4300

fredag 11. september 2015, af Tom Dissing

Hvis du spørger Head of Marketing for AV & Media Solutions Michael Harrit om hvad der er den størst nyhed Sony er ude og fortælle om på IBC2015 er det lige før han siger deres nye HDC-4300.
Årsagen er ikke så meget at der er tale om “endnu et 4K kamera”.
Tværtimod, er der tale om det første 4K kamera.
Det kræver vist lige en forklaring.
Kort fortalt er alle 4K kameraer jo ellers kendt for at være et hus med en enkelt CMOS.
I princippet er det så denne ene CMOS der fanger alle farver og som laver billedet med de ( cirka ) 8 millioner pixels der skal til for at lave et fint 4K billede.
Sonys ide er den “gode gamle” med 3 CMOS der hver især laver hver deres farve.
For at kunne gøre det i 4K, er alle tre CMOS i 4K, hvilket- i princippet - betyder at et HDC-4300 optager i noget der ligner 3x4K.
Og det er koster altså lidt på data delen.
Tallene er ikke kendte. Men det er vel pænt oplagt at et HDC-4300 pludselig skal tænke en hulens masse mere - igen i princippet - tæt på 4 gange så meget som et HD kamera, da der jo er fire gange så mange pixels i UHD.
Det er bare ikke der den store nyhed er, selv om at det ellers er lidt af et hit.
Den store nyhed med Sonys nye HDC-4300 er at det slet ikke er et 4K kamera når du køber det.
Det er heller ikke et HFR kamera eller et HDR kamera.
Det er derimod et helt almindeligt HD kamera, der - tilfældigvis - kan opgraderes til et 4K kamera.
Og fordi det er tilfældet kan det en hulens masse i HD, og pænt meget i 4K.
Vælger du - fordi du absolut ingen planer har om 4K broadcast - at starte med HD versionen af kameraet, er der tale om en 479.52/400 fps kamera, der dog lige kræver at du tilkøber denne licens.
Denne kan dog tilkøbes netop som du vil.
Nærmest ned til et døgn.
Hvorefter kameraet kan det hele, lige indtil imorgen.
Der er det igen et “konventionelt” HD kamera.
Som du har regnet ud kræver det lidt ekstra hardware, hvorfor der lige skal investeres i lidt server værk og andet.
Disse virker igen i HD, hvis det skulle være relevant.
Uden at være helt sikker - det skal du tale med Sony om - kan en BPU-4000 - vist nok - kun arbejde i 4K, ganske som deres PWS-4400 system også kan.
Det svæver lidt i det uvisse.
Sikkert er det dog at det er muligt at investere i en række HDC-4300 kæder der så enten kan bruges som HD kameraer, til en god - men sikkert ikke helt lav - pris.
Og når der skal produceres multikamera drama, eller opera eller andet, kan der lige indkøbes licenser til High Dynamic Range (HDR) og High Frame Rate (HFR).
Skulle det vise sig at være relevant kan det såmænd også sende SLog3 ud, så det er muligt at grade sig helt derhen hvor det virkeligt ser godt ud.
HDC-4300 har allerede været ud og producere i England.
Der er der allerede flere broadcastere der producerer og sender i 4K, hvorfor det var oplagt at Sony var inde over the 2015 Octo British Grand Prix MotoGP, der blev optaget på en række HDC-4300 kæder med PWS-4400 servere forbundet til hvert kamera.
Sergi Sendra, TV Production Director at Dorna Sports der stod bag den produktion siger:
-We’ve reached a critical point in the growth of 4K sports production, starter han og fortsætter.
-Having worked with Sony at the Silverstone GP last year to trial 4K live technology, we wanted to build on this experience and look at the next steps in broadcast technology. By shooting in HDR and HFR, we were able to capture incredibly detailed 4K footage that provided a viewing experience with all of the colour and excitement that the spectators at the circuit enjoyed, slutter han.
Norbert Paquet, Strategic Marketing Manager at Sony Professional Europe supplerer:
-The versatility of our technology means that the HDC-4300 and PWS-4400 are able to capture HD, 4K, HDR and HFR shots, and we are also introducing the ability to capture in 4K at 120p at IBC 2015. We have developed this technology by listening to our customers and their requirements so that our solutions and workflows match their expectations to deliver the best content to their audiences, slutter han.
Igen.
Det er jo ikke alle der har brug for at kunne optage i HFR 4K med HDR farve spectrum, hvorfor Sony bruger dette IBC på at introducere et licens system.
Her lidt billeder fra løbet. Det er fremgår ikke hvilke billeder der er HC4300, hvilke der er ( gætter vi på ) Phantom Flex 4K. Det er dog let nok at se hvad der er GoPro etc..

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?