Forsiden > Ny teknik > Nye Dailies tanker

Nye Dailies tanker

tirsdag 7. juni 2016, af Tom Dissing

Folk der producerer et så stort output at de har svært ved at bevare overblikket, kunne med held - formodentligt - bruge Colorfronts nye ideer, der handler om de såkaldte Dailies, de nu kalder for “Express Dailies”, der nu kan håndtere UHD og HDR.
Den korte version er at det nu vil være muligt at producere en spillefilm eller en reklame, og se “det færdige” udtryk allerede på selve location.
En udvikling der både gør det lettere at skyde i UHD/HDR, men som altås også betyder at de locations, hvor produktionen var lidt for konservative, eller omvendt. Ikke behøves at genskabe forladte locations, for at genskabe magien.
Bare fordi der er for meget eller for lidt dynamik i billederne.
Nu kan det hele klares med det samme - cirka - med Colorfront Express Dailies, der naturligvis primært er målrettet selskaber der skyder til størrelser som Amazon eller Netflix, der nu begge “forlanger” at nye produktioner skal leveres i UHD/HDR.
Uanfægtet at de fleste stadig end ikke kan se HDR, er der mange produktioner der opererer med UHD HDR optageudstyr, og som - måske - er kommet hjem med noget ganske andet end ambitionen handlede om.
Express Dailies 2016, skulle efter sigende endda kunne håndtere Panavisions nye DXL 8K, hvilket igen er lidt udfordrende, da det jo dermed også - næsten - betyder at det kan håndtere et RED Weapon, som alle ser ud til at mene “slet ikke“ skal blandes ind i omtalte af det garanteret heldige DXL.
Tilbage på settet kan alverdens producere, DPO og DITs nu pludeselig se det hele “i HDR”, og derfra beslutte/lære at beslutte om der er noget der skal laves om, før den enkelte scene lukkes.
Express Dailies 2016, der bor i den properitære Colorfront Engine, er naturligvis ACES-compliant, og håndtere WCG HDR så det reelt er muligt at gå langt ud over HDR i den “managed color pipeline”, det hele handler om.
Og da softwaren kører på en Mac Pro i native 64bit, burde det være muligt nærmest i realtid at se HDR UHD/4KDCI i op til 60P, bare ved at afspille optagelserne.
Og nu hvor løsningen håndterer “all major RAW formats”, lige fra de nyeste video kameraer til de nyeste DSLR med eller uden spejle, kan folk der skyder på ARRI, Sony, Canon, RED, Panasonic, GoPro, Blackmagic eller Phantom ( der nu skulle eksistere i en hemmelig NDA’et HS 4-8K version).
Sidste nyt er oplagt nok at der også er fuld support for Panavisons nye DXL, Sonys XOCN ST og LT compressed RAW codecs for the F5 and F55, ARRI Alexa 65 RAW og Alexa Mini RAW MXF, Panasonic VariCam VRAW, Canon Cinema Gamut og Log2, RED Weapon 8K og endelig Blackmagic lossless JPEG CinemaDNG.
Det er muligt at se og eller skyde ud i REC 709 og Rec2020-P3 Wide Color Gamut, via den indbyggede HDR waveform monitor, ganske som der også er et indbygget - software - vectorscope.
Folk der gerne vil have deres ting til at ligne film, kan med held bruge de indbyggede “Grain og Vignette SoftEffect filters” der følger med.
Skal det hele videre til en godkendelse, kan det skydes ud i High Efficiency Video Codec (HEVC), Avid DNxHR MXF, Apple ProRes, MXF, MPEG4 H.264, PIX, DAX, uncompressed DPX, TIFF og en bunke OpenEXR formater op til 4KDCI.
Der er indbygget sikkerhed i form af CopyCentral facility, der både sørger for at metadataen kommer med, samtidig med at alle former for kopiering registreres.
Desuden kan systemet automatiseres til at gemme på cloud servere og LTFS LTO-tapes, som eksempel.
Vi har ingen anelse om hvad det koster.
Men det kan du garanteret finde ud ag heromkring
Her lidt nyt et af deres andre projekter.

IMF creation for Netflix using Colorfront Transkoder from Colorfront on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?