Forsiden > News > Nye tal fra Akamai

Nye tal fra Akamai

torsdag 22. september 2016, af Tom Dissing

Du kender det måske fra dig selv.
Du er lidt af en superbruger på nettet, og har det nyeste gear.
Derfor forventer du at alt sker netop så hurtigt, som udstyret kan gøre det.
Sådan har det fleste det, hvorfor det ikke længere “kun” er superbrugerne som dig og mig, der er “utålmodige”.
Specielt på mobilen.
En ny analyse som Akamai står bag, viser som eksempel at den typiske forbruger - i vores del af verden hvor LTE og 4G er normalen - giver en hjemmeside, præcis 2 sekunder, før brugeren tager videre.
På en god dag, er der overskud til at den enkelte side får 3 sekunder.
Men så skal billederne også være af nogle pæne killinger, eller et par af de mest kendte.
Akamais analyse, viser ydermere at det specielt er “video” der er problemet.
52 procent af smartphone brugerne forventer således at et site, med billeder og alt andet er på plads på 2 sekunder.
Og da 40 procent vælger at forlade sitet, hvis det ikke sker, efter 3 sekunder, er det altså forbrugerne der bestemmer om et site fungerer.
Det giver en række udfordringer til specielt broadcastere, der - omvendt - kunne vælge at købe adgang til hurtige servere, som dem Akamai selv bruger og råder over, der burde garantere lynhurtige “loads”.
Det er dog ikke den historien den nye Akamai analyse har fokus på.
HD er og bliver blot et problem, da forbrugerne hellere vil have indholdet i en fart, i stedet for at vente på en flot video.
Dermed burde specielt netbutikkerne overveje lynhurtige sites, hvor billederne først kommer “efter teksten”, ganske som en video, der tager mere end 2-3 sekunder at starte, reelt er dødsdømt i følge Akamai.
Det hele er tal der kan læses i deres rapport “Performances Matters”, som Per Sterner fra Akamai i Norden forklarer sådan:
-Der er en generel tendens imod at billeder på nettet vokser. Selvom det er godt for brugeroplevelsen, så sætter det nye krav til de online-butikker, der benytter billeder som blikfang og til at drive salget af fx tøj. Men den høje opløsning kan være et tveægget sværd, hvis forbrugerne klikker væk på grund af hastigheden, starter han og fortsætter om vores favorit gadget, mobilen:
-Vi kan fx se, at nogle store billedbaserede online-medier har svært ved at fungere optimalt i lande, hvor 2G/3G er den mest udbredte forbindelse, da de har bygget deres “brugeroplevelse” til 4G markedet, slutter han.
Heldigvis er Akamai ude med en løsning der kunne være relevant.
Denne, som de kalder for “Image Manager”, tager fat i sådanne problemer.
Formodentligt en potentiel løsning for de fleste, uanset om der er tale om Enterprise eller blot et mindre mediehus, der distribuerer levende billeder til Internettet.
Læs mere om produktet her hvor der meget appropos er en video der loader vildt hurtigt, da det jo er det som det hele handler om.
Nederst på siden her, kan du se hvordan en ( YouTube ) video loader “normalt”. Vil du sammenligne, skal du herhen.
Folk der har noget de sælger på Internet, altså via en shop, skal ydermere skrive sig en ting bag øret.
Det kan simpelthen ikke gå hurtigt nok.
Og nu hvor 35 procent af alle mobil og tablet brugere køber noget, mindst en gang om ugen, er det måske på sin plads at huske at denne gruppe er notorisk utålmodig og derfor har brug for at shoppen optimerer oplevelsen.
Performances Matters er som pointeret lavet af Akamai og TSN, og har siden 2014 målt på online forbrugeradfærd.
Data er samlet via Akamais “platform”, der er blandt de største i verden, samt såkaldt kvalitative interviews med 3.487 personer i USA, England, Frankrig, Tyskland og Japan.
Læs mere om Akamai her
Her lige en video der loader langsomt.
Men som omvendt forklarer problemet ret godt.
Hvis du altså lige har 4 sekunder mens den loader.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?