Forsiden > News > OTT markedet kan tæmmes

OTT markedet kan tæmmes

torsdag 26. maj 2016, af Tom Dissing

Mens broadcasterne herhejmme stadig kun har set toppen af isbjerget, har streaming og OTT i det hele taget længe været et problem for amerikanske broadcastere.
Så meget at det efterhånden er blevet svært at finde en “flow TV seer” under 30 år, mens resten ser det meste forskudt.
Kan man ikke det, ser de ikke med.
Naturligvis en udvikling der har påvirket - specielt - TV reklame markedet hårdt.
Som herhjemme har svaret været at sende flere, og satse på dem der stadig ser TV, nemlig de ældste.
Det ser ud til at have virket - hæderligt - begge steder.
Nu kommer der så tal der viser at forbrugerne er ved at få nok at streaming.
Eller rettere.
Nu er der ikke mere de kan prøve, hvilket de i USA vurderer som om at “the US video streaming market is approaching saturation”.
En formulering der kan oversættes til at seerne i USA for første gang sinde fænomenet startede køber færre streams og så småt er begyndt at overveje om der er andre måder at se TV på.
Indholdet er nemlig det samme.
Det er fortsat de populære ( drama ) TV serier, og film der trækker.
Seere der ser sport og underholdning, har jo hele tiden været nødt til at beholde de kanaler i husstanden der sender disse begivenheder.
Nu ændrer det hele sig, i følge Strategy Analytics, der har målt sig frem til at væksten i OTT ( sådan lidt generelt ) flader ud.
Forbrugerne brugte - estimeret - 6.62 milliarder dollars på stream tjenester som Netflix, Amazon Prime og Hulu i 2016.
Og selv om at det er 1.19 milliard dollars eller 22 procent mere end året før, er det første gang antallet af brugte dollars, er mindre end forrige års investering.
Michael Goodman, der er Strategy Analytics Digital Media Director forklarer:
-Although the change in increase is relatively small, its direction is extremely significant,” says

. “It shows that, whilst actual market saturation is a few years off yet, the domestic US streaming subscription market is now on the backside of the adoption curve. The incremental increase in annual $ spend will decline from here on, starter han og fortsætter.
-Although the change in increase is relatively small, its direction is extremely significant, slutter han og henviser til at der forrige år blev brugt 1.21 milliarder dollars mere end år.
Det amerikanske marked er omvendt pænt voksent i forhold til vores hjemlige.
Tæt på 60 procent af alle ( bredbånds ) husstande har en stream tjeneste eller flere.
Michael Goodman fortsætter:
-We put market saturation at 85 per cent of broadband households – similar to saturation levels for pay TV. Within five years, annual growth will fall below eight percent, forklarer han videre.
Der er dog en enkelt detalje, han pointerer har en effekt.
Mens Netflix har 53 procent af markedet, efterfulgt af Amazon Prime Video, der har 25 procent, suppleret af Hulu, der blot har 13 procen, er der pænt mange husstande - prøv med 40 procent - der nu har to stream tjenester.
-This multi-subscription behaviour means growth relies on cannibalising other services or getting people to subscribe to more than one – and companies seem to be betting on the latter, starter han og fortsætter.
-Most of the new services being launched today are in the $2-$5 range – clearly designed to be complementary to a Netflix or Amazon. The domestic situation is also a huge reason why international expansion is so important, this is underscored by Amazon’s recent video initiatives, and is particularly relevant for Netflix who has the least room to grow in the US, slutter han.
Den eneste kedelige detalje ved de mange streaming tiltag, er at det rent faktisk er muligt at måle at forbrugerne rent faktisk bruger færre penge på underholdning, end de gjorde tidligere.
Faldet er ikke voldsomt.
Men de 7-10 procent forbrugeren bruger mindre om året på fysisk underholdning i form af DVDer, BD skiver og andet, betyder - endnu engang - at producenter af underholdning er nødt til at gå andre veje.
Heldigvis stiger iveren efter at hente digitalt.
Her er forventningen en stigning på 17 procent.
Hele det amerikanske “home video market” forventes totalt at vokse til 27.3 milliarder dollars, hvilket understreger at streaming med en samlet ( estimeret ) omsætning på 6.62 milliarder dollars, fortsat er en endog meget væsentlig del af forbrugernes hverdag.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?