Forsiden > Ny teknik > Ooyala spår om 2017

Ooyala spår om 2017

Det handler om broadcast og trends

mandag 23. januar 2017, af Tom Dissing

Sidste uge DR kig tilbage på et 2016, ser ud til at vise at flere lokale broadcaster er ved at tabe flere seer grupperm, suppleret af en generel tilbagegang i seertal.
Specielt de unge seere, ser ud til at blive en udfordring. Også i 2017.
Alt sammen noget content delivery specialisten Ooyala kigger på og spår om.
Blandt de mere spændende trends er “live advertising”, der konkret kigger på den fordel braodcastere har i forhold til streamere.
Deres indhold er jo netop “live”, modsat streamernes.
Som eksempel kigger Ooyala blandt andet på “Facebook Live”, og “Twitter streaming” der hittede i 2016.
NFL valgte som eksempel at streame deres kampe på Twitter platformen.
De stadig flere “streamede begivenheder”, der produceres professionelt og som sendes på Facebook, eller på en virksomhed eller organisations site, er det klart relevant for reklamebaserede broadcastere - og PBSere - også at kigge på denne udvikling.
Amerikanske Hulu, der også er en “streamer” forventes tidligt i 2017 at starte en ”live option” op, der tilbyder live indhold, hvilket igen er tænkt som en konkurrent til broadcast.
Her vil det oplagt nok “kun” være muligt at se med, live.
Og er indholdet spændende nok, bliver seerne sikkert også hængende mens der er reklamer.
Ooyala vurderer i den forbindelse at “publishers and broadcasters have a big opportunity, particularly in the news and sports sector”.
Det store spørgsmål er derfor hvordan broadcastere får integreret kommercielt indhold, uden at forbrugerne blot dropper “endnu en reklame platform”.
Vurderingen fra Ooyala er at det vil være nødvendigt at behandle kunderne/seerne “ordentligt” og give dem en customer experience.
Uanset hvad er vurderingen at 2017 ligner et sent udkald til broadcastere der ikke har eksperimenteret med de nyeste medier.
Ellers er vurderingen.
2017: The year of investment…
Streamere som Netflix kommer igen i år til at investere vilde beløb i indhold. Og nu hvor Amazon er med, mens andre er på vej, vokser beløbet formodentligt til mere end det dobbelte af 2016.
Braodcastere burde være med her.
Bare med live TV, eller andet indhold streamerne ikke kan levere.
Ooyala er klar over at lokale operatører, der her i landet kunne være MTG og Discovery kanalerne, vil komme under pres for også at tilbyde nyt og originalt indhold.
Noget de allerede er på vej med, understreget af Discoverys “Gidseltagningen“, “Swedish Dicks” og “Forbandet” fra MTG.
2017 kommer derfor også til at handle om at minimere omkostingerne andre steder, nu hvor der skal investeres heftigt i dyr dramaproduktion.
Ooyala vurderer videre at 2017 kunne byde på en masse innovation, der - burde - resultere i en masse fejlslåede projekter og - med lidt held - endnu flere der bliver en succes.
“Udvikling” er vel sagtens det eneste der kan få seerne tilbage til broadcast.
Og med en stadig større bunke streamere, og deres hundredevis af serier, skal indholdet fra broadcasterene altså op i gear.
En ny spiller i den forbindelse, bliver formodentligt Spotify, der skulle have planer om at gå ind på videomarkedet med mindst 12 shows i 2017.
Forventningerne er ikke overrasekende store, nu hvor Spotify allerede er pænt store over det meste af verden.
Mobile
Ooyala har som DR - og TV2 - målt på “mobil”.
Og det er altså sådan de fleste får deres nyheder idag.
En udvikling der formodes at blive endnu mere udtalt i 2017.
Som eksempel viste USAs “Q3 Video Index” at 52 procent af alt “video kiggeri” foregik på mobilen.
Forventningen er at denne andel vokser i 2017.
Derfor kan det undre at broadcasterne ikke allerede eksklusive TV shows på mobilen, der kun findes der.
Ooyala vover et øje og vurderer at der kunne komme en del “episodic TV”, på mobilen i 2017.
Det kunne inkludere sport.
Fælles for indhold til mobilen er at det - mindst - skal være af ligeså høj kvalitet som TV.
De unge der har droppet at se TV, kunne jo blive fristet tilbage, hvis de oplever indhold på deres mobil der “fortsætter” på det TV, de ellers aldrig kigger på.
Vurderingen er - ganske som her i landet - at det ikke længere kun er de såkaldte millennials, der bruger mobilen.
Deres forældre er ikke et hak bedre.
The way we consume sports
Sport er også et problem.
Seerne er stadig mindre parate til at betale for de dyre rettigheder.
Noget der også opleves her i landet, hvor seerne stadig kigger med, og derfor betaler for adgang til de “dyre sports kanaler”.
Bare ikke så meget som før.
Live sport fik derfor langt flere tæv i USA i 2016, end vi oplevede det her i landet.
Ooyala forventer at denne trend fortsætter, hvorfor broadcasterne er nødt til at forholde sig at sport ganske enkelt ikke længere kan flytte seere.
Håbet er dog at sport broadcasters fortsat vil prøve at udvikle deres rettigheder igen i år.
Der er jo ikke noget galt med produktet.
Det er bare forbrugernes vaner der har ændret sig.
En anden udvikling er brugerskabt data, der får seerne til at kigge lidt mere forbi.
Dem der ser sport er jo - som eksempel - ikke længere - kun - interesserede i en enkelt sportsgren.
De vil formondeligt gerne have en pakke af sport. Noget specielt TV2 har været gode til at udvikle her i landet.
Mere af det.
Ellers løber streamerne med de sportsinteresserede der skal vælge mellem fem timers optakt eller “House of Cards”.
multi-device distribution.
Ooyala vurderer at 2017 bør være året hvor broadcasterne udvikler egentlige strategier for flere platforme.
Ikke kun de klassiske “strategier” ( at det hele er på alle platforme), men derimod strategier der kunne få forbrugeren til at starte på mobilen og fortsætte på TV, eller omvendt.
Ooyala taler om hybride strategier, hvor der bliver taget mere hensyn til - for eksempel - de unge brugere.
På det overordnede plan forestiller Ooyala sig at stadig flere burde overgå til - stadig mere - IP-minded production infrastructures.
Årsagen er oplagt nok TV bliver stadig mindre lineært.
De vurderer dog ikke at broadcasterne bliver IP basserede i 2017. Dem der dropper SDI, vil dog have muligheder som dem der bliver på denne “platform” ikke har.
2016 var året hvor media logistics eksploderede.
Broadcaster skal kunne bruge deres indhold og historier på alle platforme samtidigt.
Noget vi specielt har oplevet at DR herhjemme har været gode til, da de har samlet flere redaktioner og deres indhold på de samme servere.
Forventningen er at 2017 samler produktionen endnu mere.
Slutteligt skal det meste kunne automatiseret mere.
Automation er dermed blevet en vigtig spiller i 2017.
Indhold skal ikke kun kunne deles.
Det skal være der med det samme.
Og alle skal have muligheden for “automatisk” at streame det eller putte det op på sitet eller mobil telefonen, nærmest øjeblikkeligt. Og der er ikke længere tid til at “køre optagelsener hjem i en bil”.
Kameraerne skal med andre ord kunne “sende optagelserne hjem”, allerede mens de bliver optaget, som vi allerede nu oplever at flere kameraer - og rygsække - kan, hvorfor de store Cloud services må formodes at blive en integreret del af 2017.
Det er muligt at finde flere Ooyala rapporter her.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?