Forsiden > News > Oplyste mennesker betaler gerne for medieadgang

Oplyste mennesker betaler gerne for medieadgang

onsdag 15. juni 2016, af Tom Dissing

Lettere overraskende ser det ud til at DR slet ikke kvæler de kommercielle medier, der i deres kamp om læserne og seerne har det åh så svært.
En ny rapport går endog så langt som til at mene at det er det modsatte der er tilfældet.
Altså at oplyste læsere og TV seere, ser mere TV og læser flere aviser/medier.
Bare de er gode nok.
Og nu hvor der findes en masse private medier der er skrevet af robotter og TV indslag der bliver danse-forklaret af velmedende journalister, der har allieret sig med grafik og lydeffekter, for - lidt bedre - at kunne forklare deres seere hvad historien rent faktisk går ud på, er der kommet en underlige rapport.
En rapport der ser ud til at forklare at det faktisk er ret positivt at DR eksisterer.
At DR ikke stjæler hverken læsere eller seere fra private medier.
Nærmest tværtimod.
Dermed kunne man overveje at græde over at landets kulturminister nu bare siger “spørg Danske Medier”, hver gang Public Service skal diskuteres.
Men nej.
Man kunne i stedet vælge at læse rapporten, der forklarer public service-nyheder rent faktisk gør de nyhedshungrende mere tilbøjelige til at betale for adgang til nyheder.
Uanset hvor private de er.
Forbrugerne er faktisk parate til at betale for det meste.
Bare kvaliteten er i orden.
Underforstået er lige så høj som DR kan levere.
Måske, den som de tidligere leverede, da DR jo har valgt at slække på kvaliteten, for ikke at genere de selvsamme private medier.
Alt sammen noget Reuters Institute ved Oxford Universitet ser ud til at kunne modbevise i den rapport der netop er blevet sluppet.
Jamen, vil argumentet være, fra Danske Medier, det er jo ikke en rapport fra Danmark.
Jo det er det faktisk.
Eller rettere, det er en rapport fra 26 lande, hvoraf Danmark er et af de lande der er blevet undersøgt.
Konkret i form af en analyse professorerne Mark Blach-Ørsten og Kim Schrøder, fra RUC har stået for.
Og selv om at det kunne lyde som en kliche, var de såmænd også overraskede på side 103 i den endelige rapport.
Her står der nemlig, at “Danske Medier har tit været ude og sige, at det hindrer villigheden til at betale, at folk kan hente nyheder på DR og TV2”.
Det er bare ikke korerkt:
-For når man ser på rapportens tal for Danmark, viser det sig faktisk, at de folk, som benytter sig af public service-nyheder online, faktisk er mere villige til at betale for nyheder hos de private, end dem der ikke benytter sig af dem. 18 procent af dem, der bruger public service online, har også betalt for nyheder hos private det seneste år. Hos dem, der ikke bruger tilbuddene fra de statsejede medier, er tallet 11 procent. En del af forklaringen skal findes i, at der blandt de betalende er en overvægt af folk, der erklærer sig som mere interesserede i nyheder end gennemsnittet. Men selv når man ser bort fra det , er der ingen negativ effekt at spore, slutter argumentationen.
Noget Kim Schrøder understreger med at sige:
-Danske Mediers argument har lydt plausibelt, som common sense, men de har ikke haft nogen beviser for en sammenhæng. Nu er der tal, der viser det modsatte«, starter han og bliver suppleret af Stig Ørskov, der ud over at være direktør for JP/Politikens Hus også er formand for Danske Medier.
Han siger:
-Vi ville være glade, hvis konklusionen var rigtig, men fører man forskernes argument til ende, ville det betyde, at vi som frie medier ville have svært ved at sælge vores journalistik, hvis DR ikke eksisterede. Det er jo absurt, starter han og fortsætter.
-Rapporten her dokumenterer tydeligt, at DR går målrettet efter vores læsere. Der er et enormt sammenfald mellem de brugere, som statsmedierne har, og dem, vi forsøger at ramme, slutter han og når lige at pointere hvor svært det er at få læserne til at betale for nyheder:
-Vi har i 3 år forsøgt at få folk til at betale for vores nyheder, og det har vist sig meget svært. Helt tydeligt, fordi de brugere, som vi vil have til at betale, er dem, som DR går efter. Jeg vil være varsom med at konkludere noget på baggrund af de her ret spinkle data, slutter Stig Ørskov og anfægter dermed rapporten.
Generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, er ikke overraskende særdeles positiv over rapportens resultater.
Hun siger:
-Vi kigger ind i en fremtid, hvor Facebook kan blive den allerstørste nyhedsleverandør. Det er ærgerligt, hvis vi bruger kræfterne på at bekrige hinanden, slutter hun.
Rapporten ser ud til at vise at statsmedier i Spanien, Tyskland og Frankrig har lignende effekt.
En effekt der ikke spores i England, hvor de private medier nu har fået begrænset BBC så kraftigt at folk blot lader være med at investere i nyheder på andet end TV, som de jo allerede er tvunget til ( licens ) at betale for.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?