Forsiden > News > P4 Fyn og blandt andet TV2/Fyn bag ny ung ide

P4 Fyn og blandt andet TV2/Fyn bag ny ung ide

Det handler om at få de unge til at stemmme til kommunalvalget

onsdag 29. marts 2017, af Tom Dissing

Efteråret er stadig omme på den anden side af sommeren.
Det til trods er TV2/Fyn godt igang med at se på om de ikke kan få nogle flere unge til at kigge med, og - med lidt held - stemme ved efterårets kommunalvalg.
Ideen er - oplagt nok - at få fat i de 18-25-årige fynboer, der åbenbart har specielt svært ved at troppe op ved stemmeurnerne.
Derfor har TV2/Fyn, sammen med TV2, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, P4 Fyn og Syddansk Universitet slået sig sammen om at få de unge til at stemme, om nogle måneder.
Som de mange medier konstaterer ser de unge “ikke så meget TV”, ganske som de ikke “hører radio eller læser avis”.
Og da det blandt andet undrer Peder Meisner, der er redaktionschef DR Fyn, er målet klart:
Flere unge skal stemme til efteråret.
Nyhedschef Jacob Kwon, TV2 Nyhederne, der åbenbart også er inde over tiltaget, siger:
-Her har både lokale og nationale medier en fælles publicistisk mission om at styrke demokratideltagelsen via vores journalistik. Demokrati- og medieprojektet har både en publicistisk og en mediemæssig tilgang – og vi har målsætninger på begge områder, slutter han og bliver suppleret af Peder Meisner, der siger:
-Det giver rigtig god mening at gå sammen. Det er en fælles udfordring med at få engageret de unge til at stemme, og det er en fælles udfordring, hvordan vi når de unge. De ser bare ikke så meget tv eller hører radio eller læser avis, som deres forældre har gjort. Og vi vil gerne blive klogere på, hvordan vi når dem, fortæller redaktionschefen på DR Fyn, der bliver afbrudt af direktør Esben Seerup, TV2/Fyn.
Der siger:
-Fyn er ideel til dette eksperiment, fordi alle medieaktører kender og har tillid til hinanden, og Fyns geografi med ti kommuner er en ideel ramme for et publicistisk-demokratisk medieprojekt. Ti procent af Danmarks unge bor i regionen, og Fyn har kendte politiske udfordringer med et centralt universitets- og vækstcenter i Odense og udkantsområder med helt andre problemer, slutter han.
Problemet er ellers til at tage og følge på.
Ved sidste kommunalvalg, tilbage i 2013, var det bare 56 procent af de 19- til 25-årige der stemte.
Dermed er demokratiet nærmest ved at blive sat ud af funktion.
Jacob Kwon, fortsætter.
-Vores målsætning er at få flere til at stemme blandt de unge. Men for at nå det, så er vi jo nødt til at finde ud af, hvordan vi får denne her målgruppe i tale, slutter han.
Projektet der fortsat er under forberedelse, forventes at komme til at koste 12-15 medarbejdere fra de involverede, der fra engang efter sommer kommer til at “arbejde sammen som én redaktion og have adgang til alt det kommunalvalg-materiale, som produceres af medierne”
Derefter skal det hele vinkles ungt, suppleret af indslag produceret direkte til målgruppen.
Planen er at arbejde direkte sammen med “de unge selv, så de oplever en ægte og reel inddragelse i den demokratiske debat”.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?