Forsiden > News > På projektor Tour

På projektor Tour

Panasonic viser den kreative vej

tirsdag 22. november 2016, af Tom Dissing

Her over de sidste par måneder, har hele to såkaldt permanente udstillinger i AArhus og i Horsens valgt at indgå i et større - faktisk pænt voldsomt - samarbejde med Panasonic.
Årsagen ser ud til at være at Panasonic “små” projektorer er smartest til en række jobs.
Specielt i forhold til installationer, ser det ud til at denne producent kunne noget de andre ikke kan.
Derfor blev hele redaktionen på mir.dk - forleden - inviteret til at besøge først Moesgaard Museum der blot kalder sig for MOMU, for at oplevet verdens stjernen Johan Ahrenfeldt, der er manden der har trukket i de mere tekniske sider af sagen på MOMUs stenalder udstilling. Efterfølgende var vi så i Horsens.
Det er ham der har hentet omkring 70000 Lumen ind på museet til deres permanente udstilling, der i den grad overbeviser.
Folk der fortsat ikke har været forbi, kan derfor godt begynde at glæde sig.
Panasonic har nemlig "investeret" i at få de helt rigtige projektorer installeret, på dette projekt.
MOMU er såledet totalt oversvømmet med bunker af PT-RZ570ere og de lidt større PT-RZ670ere, der er den model der netop har vundet prisen som den bedste 6000 Lumen projektor i en engelsk “branche blindtest”, der overraskede de fleste. Folk der er vant til at sælge eller installere andre mærker, endte jo med at stemme på netop 670eren.
Tilbage på MOMU, har Johan Ahrenfeldt og hans folk formået at skabe en udstilling, der kort og godt er et kollegialt studie værd.
Installationerne er alle ekstremt diskrete og i mange tilfælde “mappet” sammen af en række projektorer, der både viser 3D billeder ovenpå 3D emner, samtidig med at der rent faktisk fortælles historier i levende billeder, som tilfældet med kanoen på gulvet, der er 5 måske flere projektorer mappet sammen, red. ).
For undertegnede der på ingen måde er vant til at gå på museum, hvor udstillingen nærmeste taler til den besøgende, var det nærmest magisk ar opleve de mange “scener”, der dækker en fjern fortid, de fleste slet ikke vidste vi havde.
En interessant detalje i den forbindelse er at LED projektorer ser ud til at være på vej til at overhalet af de såkaldte Laser projektorer i faste installationer.
Årsagen er - kort og godt - at en Laser projektorer holder længere end en LED projektor, der - ydermere - bliver varmere, og derfor skal (lyd)dæmpes.
Desuden er pærene - der skal udskiftet efter et bestemt antal timer, suppleret af vedligehold i forhold til pærer ( filtre/skift ) - en omkostning der er væk når der investeres i Laser løsninger i stedet.
Noget den udsendte kunne opleve på “The Panasonic Projektor Tour i Jylland", i sidste uge.
Det er nemlig ikke bare MOMU, Panasonic har landet.
Det tidligere statsfængsel i Horsens, der idag også har en - dybt interaktiv - udstilling, baseret på en hulens masse - andre - Panasonic projektorer, er rent faktisk også en tilsvarende stor oplevelse.
Her er det dog mere det rent tekniske der overvælder.
Statsfængslet har nemlig længe været på vej med en fast udstilling, der fortæller fænglets lange historie, på en ny og spændende måde.
Eneste problem - du har gættet det - er at der på ingen måde er plads til projektorer i de mange fængsels celler der var tænkt ind i projektet fra starten af.
Et projekt, der forøvrigt blev startet tilbage i 2012 med et budget på 2.417 millioner Euro, der hele vejen igennem har været styret af Kvorning Design & Communication, der har brugt AV-Huset til integration, suppleret af Alien Workshop, der har stået for de mange “greenscreen” optagelser, der er en stor del af oplevelsen i Horsens.
En væsentlig faktor her, er forøvrigt lyden, hvorfor det er på sin plads at nævne Mastermind Productions, der har lavet et “sound design” i fængslet, der nærmest gør den besøgende trist på stedet.
Forestil dig at være spærret inde i 2x3 meter 24 timer i døgnet altid, siger musikken ( næsten).
Når den side af sagen er på plads, er udstillingen i det tidligere statsfængsel overvældende.
Der er til en start monteret 48 PT-RW 330 EJ projektorer rundt om i cellerne.
Det er de såkaldte “arbejdsheste”, der blev tændt i 2016, og som er automatiseret til at køre omkring 6 timer i døgnet, fem dage om ugen, frem til at der er gået 20.000 drift timer.
PT-RW 330 EJ, er en serie “no maintenance” projektorer, der såmænd ikke engang har indbyggede pærer.
Det er som på MOMU, laser projektorer, der købes, installeres og som 20.000 timer senere skal have udskiftet laser enheden.
Igen.
20.000 drift timer er så lang tid at forventningen er at hele enheden blot bliver udskiftet på det tidspunkt, da forventningen er at der må være kommet ny teknologi på det tidspunkt.
Vi fik nævnt at en del af udstillingen er inde i de små celler.
Her er der altså ikke plads til “konventionelle” projektorer.
Derfor har de taget otte PT-CW 330Eere i brug der.
Disse, der er af den såkaldte “Super short throw” type, står ned til få centimeter fra vægge, eller de områder hvor de bruges, udstyret med “spredere” der retter sig ind til umulige vinkler, og som stadig formår at give gæsterne realistiske billeder af ideen bag billederne.
Og selv om at det ikke betyder det store inde i et fængsel, er PT-CW 330E netop så støjsvag at det er muligt at stå lige ved siden af enheden, uden at høre den, selv om at det rent faktisk er en konventionel projektor.
PT-CW 330E er som du kan se nederst ( videoen er om en PT-CW331R, men det er næsten den samme projektor ) er en projektor der er tænkt til at blive monteret i loftet.
Hvad de fleste sikkert ikke vidste er at den også kan monteret på en væg og projektere sidelæns, eller op eller ned.
Og det er netop det gennemgående tema i begge udstillinger, som Panasonic har været inde over.
Der er ganske enkelt ikke sparet - på ideerne - nogle steder.
De projektorer der er "den bedste til jobbet" står og arbejder på museerne i åbningnstiden.
Fælles for alle projektorerne er omvendt at der skal indhold forbi deres HDMI indgange.
Og gad vide om du ikke kunne hjælpe der, hvis det skulle blive relevant.
Vi undskylder i den forbindelse at flere af billederne ( i artiklen ) af blandt andet “hvide vægge” ikke er hvide.
Årsagen er at de fleste projektorer er af den såkaldte en (1) DLP type, hvorfor de alle er udstyret med et farvehjul, der giver de farver vores øjne ser.
Desværre kan DSLR kameraer se at hjulet drejer rundt.
Effekten er omvendt så sjov at det er redaktionens amatørfotografs billeder der optræder her i artiklen, i helt forkerte farver.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?