Forsiden > Ny teknik > Panasonic i NAB2014 humør

Panasonic i NAB2014 humør

fredag 28. februar 2014, af Tom Dissing

Panasonic går her - pænt længe - før det rent faktisk er tid til NAB2014 i fuld NAB mode.
Omvendt har de netop så meget godt nyt at det ikke gør det fjerneste at de allerede nu - for eksempel - lover AVC-ULTRA optagelser i op til 240FPS, på deres nye 3. generation VariCam HS, der er et 1080P kamera.
Og da Panasonic jo godt ved hvad mange efterspørger er her - endeligt - et 12-bit 4:4:4 kamera, der kan det meste når jobbet handler om dokumentar og sport, som Panasonic lettere beskedent pointerer det, og som nok også vil kunne bruges i de drama produktioner, hvor B4 mount - og altså en “normal” broadcast DOF - foretrækkes.
Skulle der være behov for det - og det er der jo tit - tilbyder kameraet også 4:2:2 10-Bit optagelser, der jo gør det til et helt konventionelt VariCam HS, der også lige kan optage i 240 billeder i sekundet i 1080p.
Der er som mount antyder tale om et 2/3 tomme kamera, der kan optage i AVC-ULTRA.
Enten i den del af kameraet der gør det til en Camcorder, eller i enheden AU-VREC1, der gør kameraet ( hovedet ) lettere at bruge i jib og “remote” sammenhænge.
Da dette optage modul også fungerer med en anden nyhed, Panasonics s35mm 4K camera module, AU-V35C1, kan der altså skiftes mellem 2/3 tomme og s35mm hoveder alt efter job.
Steve Cooperman, Product Manager, Panasonic System Communications Company of North America siger:
-Building on the esteemed VariCam legacy of breathtaking image rendition and versatile off-speed effects, this next-generation modular design will deliver unprecedented flexibility to users, who can move between the worlds of sports, documentary, and other content creation with extraordinary ease and efficiencies, slutter han.
Rent teknisk er der tale om et 3 MOS 1920 x 1080P kamera, der er udstyret med helt nye chips som Panasonic desværre ikke ISO rater, men som med 14 blænders dynamik må formodes at være et - sådan cirka - 800 ISO kamera, der kan bruges i de fleste situationer.
Da der er tale om et VariCam, kan det arbejdet fra en enkelt frame til 240fps i 1080p i AVC-Intra Class100.
Som tidligere er det muligt - i optagelsen - at “rampe” eller skifte frame rates under optagelsen, hvilket giver muligheden for at vise vandboblen i “high speed” og ned til at den næsten står stille i 240fps, i et og samme billede, hvor lyden der nu er 24-bit LPCM, følger med uanset framerate.
Eneste triste detalje er at det kun er muligt at arbejde i op til 240fps i “op til” AVC-Intra Class100.
Vil du optage i AVC-Intra Class200 stopper festen ved 30p/60i.
Og går ambitionerne på AVC-Intra Class 4:4:4, stopper festen ved bare 30p ( i vores del af verden er det nok 25P.
Der hvor det nye VariCam HS skulle trylle for alvor, er i forhold til de forskellige FilmRec, VideoRec og Dynamic Range Stretch modes.
Nyheden er født med Panasonics Chromatic Aberration Compensation (CAC) teknik der sørger for at minimere “chromatic aberrations”.
Kameraet optager på endnu en NAB2014 nyhed, Panasonics nye expressP2 kort, der kan optage i op til det meste, med det forbehold at der sker ting og sager når der skal optages hurtigere end 60fps.
Der er dog fire “optage huller” i det nye VariCam HS, hvorfor der kan optages sammenlagt 32 minutter i op til 240p i 1080 HD, før kortene skal skiftes.
Der optages - hvis du ønsker det - proxy filer i 1,5 Mbit/s til 6 Mbit/s.
Der er RGB4:4:4; og 3G-HD-SDI ud der klarer 1080/60p, mens der er et HD-SDI ud til monitorering.
Kameraet skulle ankomme til markedet “fall 2014”.
Er du mere til s35 DOF, er Panasonic såmænd også ude med rigtigt godt nyt.
Et kamera de kalder for VariCam 35, der er udstyret med en enkelt super 35mm MOS sensor, der sender 4K, UHD, 2K eller HD ned på optageren, der er målrettet “high-end filmmaking”, reklamefilm og “serieproduktion”.
Panasonic er klar over at fremtiden er på vej mod 4K, hvorfor kameraet er forberedt til 4K live events.
Steve Cooperman, Product Manager, Panasonic System Communications Company of North America forklarer:
-Evoking the VariCam heritage of gorgeous, cinematic image rendition, this VariCam 35 establishes new standards for 4K production, starter han og fortsætter.
-With its expanse of formats ranging from flawless 4K RAW output to more practical 4K, UHD, 2K and HD capture, the VariCam 35 represents a matchless option for premier digital capture, slutter han.
Og det ender sikker med det netop bliver evnen til at kunne optage i 4K RAW, der ender med at få dette kamera til at flytte markedet.
VariCam 35 er - igen - udstyret med en helt ny Panasonic super 35mm MOS sensor, der optager i 4096 x 2160 i et 4K AVC-ULTRA codec, som Panasonic dog ikke “forklarer” i presseomtalen af denne nyhed.
Der er 14+ blænders dynamik og Panasonic lover “high-contrast”, “wide dynamic range” og “imagery without compromise”.
Der er support for Academy Color Encoding System (ACES), der er Hollywoods definition på “farver/farverum” hele produktionen igennem.
Fra optagelse, til biograf.
Som vi forstår det - igen er dette heller ikke forklaret - skulle det være muligt at optage 4K RAW i variable speed op til 120fps, hvilket vi formoder kræver ekstern optager. (formodentligt en Codex, red. )
Dette er dog ikke “forklaret”, så det må du høre mere om på NAB2014.
Nyheden er født med en helt ny OLED EVF, der skulle kunne vise det meste.
Skal der optages internt kan der optages i 4K og UHD i AVC-ULTRA 4K ( ikke RAW ? ), eller 2K eller FHD i AVC-Intra 100/200.
Da der er tale om samme bagstykke som det der bruges på VariCam HS, er det også her muligt at optage proxyer.
Der er 3G-HD-SDI x4 til 4K QUAD ud, 3G-HD-SDI x2 for RAW ud og HD-SDI ud til monitorering ( intern ned konvertering fra 4K.
Kameraet kommer “fall 2014”.
Sidste nyhed i denne omgang er det omtalte expressP2 card, der er født til at kunne håndtere high frame rate 1080 HDAVC-ULTRA optagelser, hvilket handler om optagelser der er “hurtigere” end 60fps, ganske som det er “født til” 4K optagelser.
Da både VariCam 35 og VariCam HS har brug for at kunne flytte noget mere data end tidligere er der ikke længere kun “to huller” men hele fire af slagsen, for at kunne optage hvad der ligner 1TB på sådan cirka 32 minutter.
Det nye expressP2 kort, er nemlig på 256GB ( dette hedder AU-XP0256A) og kan - når der monteres fire af slagsen - håndteres 4K (RAW ?) i op 120p, eller 240fps med et VariCam HS.
Når optagelserne er færdige kan de Ingestes over enhedens 2.4Gbp/s interface ( x4, da der jo er tale om 4korts optagelser i vildeste opsætning.
Panasonic her slutteligt planer om at vise deres helt nye AJ-PX270 frem, der nu har fået prisen 6.350 dollars.
Og en ny “live billedmixer” V-HS6000 2 M/E, der med garanti kan uendeligt meget.
Vi kigger på disse nyheder senere.
Som altid er det utroligt svært at finde eksempler på dem “ramping” og “VariSpeed” som Panasonics kameraer kan, hvorfor vi har fundet en trailer frem for Domino, hvor Tony Scott valgte at lade operatørene at (film)kameraerne “håndrulle” hastigheden på kameraerne, og så rive til ( ramp up) når de ville gå “slomo”..
Det første billede i denne promo, hvor bagklappen på bilen bliver lukket er et fint eksempel på hvad “Ramping“ kan.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?