Forsiden > Ny teknik > Panasonic vil ind i studiet

Panasonic vil ind i studiet

Med deres VaricamLT

onsdag 24. januar 2018, af Tom Dissing

Hvis du stadig ikke har fået brugt dine VaricamLT’s til multikamera studie produktioner, er her godt nyt.
Panasonic er nemlig på vej med ny firmware - Version 6.0 - der kan rigtigt meget til VaricamLT. ( VaricamLT er pt på Version 5.52, der kom i oktober
Nyheden tager blandt andet tager hul på “broadcast med VaricamLT over fiber”, hvilket inkluderer alt fra realtime RGB grading på CCU, til live kontrol af kamera “kæden” via RCP i op til 4KDCI output i RAW HDR eller mindre.
Før du suser ud og investerer i en serie VaricamLTs, i forventningen om at du “bare” forbinder kameraet til dine fiber kabler, er der dog lige et par forbehold.
Datamængderne er nemlig væsentligt større end du er vant til, hvorfor du leder efter lidt ekstra hardware, der "konverterer" det enkelte kamera “til en egentlig kamera kæde”.
Der skal - som vi læser det - som eksempel investeres i Fiber bokse, der kan håndtere datamængden, og som er IP kloge nok til at der er plads til det LAN signal, fra AK-HRP1000 remote operation panelet (ROP’en) og ind i kamera. ( med minde at du vil køre SDI + LAN, hvilket omvendt fortsat er en (ny?) mulighed )
Det er i hvert fald nødvendigt ( med en LAN forbindelse ) for at kunne kontrollere et VaricamLT i en “studie/OB situation”.
Firmwaren Version 6.0, der er ude den 19/2, er tiltænkt såkaldt ”VaricamLT Live Produktion”, der - indtil videre - bliver solgt som “en alternativ måde at producere som du plejer på”.
Og lige her, kunne man sige at det er på tide at tænke lidt over fremtiden.
Vi har - vel sagtens - alle sammen set et par millioner B4 mount studieproduktioner, der er optaget på fint studie eller OB - gear, der gør deres arbejde rigtigt flot, håndteret af nogle dygtige kollegaer.
Produktioner hvor det ses at kameraerner er udstyret med de nyeste box optikker, suppleret af de fineste B4 mount broadcast kameraer.
Derfor kan det undre at Panasonic, “foreslår” at man skal montere en B4 mount box optik på et VaricamLT, og via en B4 - op til - S35 adaptor kun taber 2,5 blænde, der heldigvis bliver hentet af den “base ISO” på 5000 som et VaricamLT kan levere.
I stedet for.
Totalt at droppe “B4 vejen”, og i stedet gå efter de - efter hånden - utroligt mange superheldige S35mm optikker der findes, der ikke behøves at “opkonverteres”, og som derfor ( mindst ) er 2,5 blænder mere lysfølsomme, suppleret med at de har “det look” det hele jo handler om.
Skulle den færdige produktion - slutteligt - tvinges ned i et kedeligt REC709 unviers, sammen med et par “almindelige” studiekameraer, kan den kommende firmware Version 6.0, også hjælpe der.
Der er - jo - fuld kontrol over RGB via AK-HRP1000, så det burde være simpelt at få de lækre VaricamLTs til at ligne konventionelle broadcast kameraes output. ( hvis de absolut skal )
Et alternativ er jo - ellers - at få de her broadcast kameraer til at “ligne” dine VaricamLT’s, så godt som de nu kan.
Igen.
Skal det hele “ligne det vi er vant til”, virker det jo som lidt af en omvej at producere på superhot og nyt gear, der udstyres med en masse “gammel” hardware.
Tænk et kort over de mange ( high end ) musik produktioner, de mange koncerter der streames, leveres på BD eller blot sendes som TV.
De er stort set alle produceret på s35mm kameraer, der har et look, der er - endog - særdeles forskelligt fra det “broadcast look” vi alle kender.
Uanset.
VaricamLT giver dig nu muligheden for at producere “live TV”, fra midt/sidst i februar, efter du har investeret i lidt hardware.
Om du så vælger “konventionel B4 mount broadcast kvalitet”, med samme DOF som broadcasterne er vant til, eller herlig “4K Raw” konverteret til 4K YCbCr der stadig kan “paintes” og “shades” på Sony RCP’er, er naturligvis op til dig og fremtiden.
Slutproduktet kan uanset outputtes som REC709 med B4 mount DOF, eller S35 ditto.
Vi er vist stadig et par stykker der kan huske Stanley Kubrick "stearinlys look", som jo problemfrit kunne genskabes i 5000 ISO med, et par VaricamLT’s.
Slutteligt åbner firmware Version 6.0 op for en række fordele når du skal "live grade” kameraerne.
Efter opdateringen vil du kunne skabe en “LUT”, med det det look du vil have, gemme den, og efterfølgende uploade den til de andre kameraer.
Herefter er du helt færdig med RGB og sortniveau.
Fordele der burde give dig overskud til at lave egentligt - og ordentligt - CCU arbejde på en liveproduktion der - pludselig - er en live s35 produktion med en DOF der kaster Oscars af sig. ( med mindre i vælger B4 vejen )
Er det en relevant udvikling for jeres OB vogn, eller - mere realistisk - for jeres næste 4-6Cam Fly Away kit, som dem vi ser stadig flere af i UK, er det på sin plads at tage en ordentlig snak med Torben Hallum eller Martin Snedevig hos Panasonic Pro-AV.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?