Forsiden > Ny teknik > Panasonic viser deres AG-DVX200 4K frem på NAB2015

Panasonic viser deres AG-DVX200 4K frem på NAB2015

tirsdag 14. april 2015, af Tom Dissing

Som forventet er Panasonic nu parat med deres 4K VJ kamera, der endte med at komme til at hedde AG-DVX200.
Og da det netop er blevet vist frem, er hypen til at håndtere.
Kameraet er nemlig ikke “bare” et 4K Vj kamera.
Det er også et kamera, der - kunne tænkes - at fungere i et Varicam miljø, da det er udstyret med en “Varicam-like” V-Log L gamma curve og derfor kan præsentere 12 stops latitude eller DR.
Som altid med denne type VJ kameraer er optikken skruet på huset.
Denne gang i form af en f/2.8-4.5, 28-365mm equivalent zoom (full frame), hvilket betyder at den ikke er bred nok, men at det til gengæld er muligt at se rigtigt langt væk.
Om der allerede fra starten af er .75 og - forhåbentligt - .50 forsatser ude, der kan bruges i 4K sammenhænge, ved vi ikke.
Sikker er det dog at kameraet når det er zoomet helt ud, er lige lovligt tele i forhold til moderne VJ arbejde, der gerne vil foregå i omegnen af noget der ligner 16-20mm ( igen med udgangspunkt i full frame ).
Når det er på plads, ligner kameraet et DVX100, nu bare en del mere funky, og med en ny “stor” 4/3tomme ( 1,1/3del tomme sensor, hvilket er 3.38666667 cm diagonalt ).
Til sammen ligning er Full Frame 4.34cm mens et Red Epic når helt op på 3.13cm diagonalt.
Det er med andre ord lidt af et monster Panasonic introducerer her på NAB2015.
At det kan optage i op til 4K/60P på SD kort, siger vel nærmest sig selv.
Og med en DOF, der er forbløffende tæt på Full Frame, med det forbehold at det sikkert er svært at få kameraet til at åbne op til “fuldt hul”, kunne der faktisk være tale om et særdeles spændende kamera.
Bedst af alt skulle prisen ende på noget der ligner 5000 dollars, hvilket burde få de fleste til at glæde sig os se at få investeret.
Målgruppen for dette kamera er da også netop indie film folket og VJs, der skal levere i 4K.
Og selv om at producenten bliver ved med at insistere på at den store DR og de andre fordele får dette kamera til at minde en del om et VariCam, er det nok mest det faktum at et DVX200 har en potentiel kort DOF og en ny CMOS der er relevant.
Hvordan kameraet V-Log curve og dermed evne til at optage og gengive “skin flesh tones” må komme an på en prøve.
Panasonic må dog formodes at have puttet pænt mange features ind i nyheden, konkurrencen på dette område er ved at være pænt voldsom.
Noget der understreges af at der nu er time-code in/out, 3G HD-SDI og HDMI 2.0 (4K) video out.
Der kan optages ( internt ) i 4KDCI (4096 × 2160) / 24p, UHD (3840 × 2160) / HD (1920 × 1080) 60p / 50p / 30p / 25p / 24p i enten MP4 eller MOV på 2 SD kort i en eller flere kvaliteter som producenten ikke lige mener vi behøves kende. (Der bliver nævnt et par Panasonic codecs i den ene video, men ingen bitrates. Det kunne dog let tænkes at blive AVC-Intra200-400 til 4K og andet til lavere opløsninger og måske en lav AVC-Intra bitrate til broadcast 50-100mbit/s, red.)
Der er i den forbindelse tale om et world Cam, der kan arbejde ved (master frame rate) 59.94Hz / 23.98Hz / 50.00Hz / 24.00Hz.
Kameraet kommer engang til efteråret og skulle ende med at koster omkring 5000 dollars.
Her et par videor om nyheden.


Newsshooter at NAB 2015 - Panasonic AG-DVX200 4K from Dan Chung on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?