Forsiden > Ny teknik > Planet Earth II er HLG HDR

Planet Earth II er HLG HDR

BBC og NHK har udviklet Hybrid Log-Gamma sammen

tirsdag 3. januar 2017, af Tom Dissing

De fleste er klar over at der findes flere slags HDR.
Noget er “i optagelsen”, mens andet er i efterarbejdet.
Det sidste sted man kan støde på HDR er henne på TVet eller i biografen.
Så hvis du er forvirret er du undskyldt.
Nu viser det sig ydermere at der rent faktisk er endnu en standard, som de fleste kun har hørt en lille smule om, her de sidste 8-10 måneder.
Denne der hedder HLG, er omvendt på vej ud i verden med stormskridt.
Fælles for de fleste HDR standarder er at de alle starter i op tagelsen.
Som eksempel kan en række moderne kameraer optage i såkaldt LOG mode, der kan være V-log, S-Log eller C-Log.
Fælles for disse er at det - i optagelsen - handler om at “få mest muligt med hjem”, der så kan efterarbejdes, så det efterlever den standard distributionen forlanger.
Her er der også mange der kigger på fremtiden, hvor Arri har et problem].
Rygterne startede tidligt sidste år, og er nu så udbredte at det formodentligt kun er HBO der modtager produktioner i andre kvaliteter end UHD HDR, hvilket et Alexa ikke kan levere.
Dette kan levere opskalleret til UHD, hvilket, som eksempel ikke længere er en kvalitet Netflix ( og andre ) accepterer at deres “originale” produktioner optages i.
Før de sikkert fine LOG optagelser ender på et på HDR TV, skal de jo bearbejdes og grades.
Her er amerikanerne langt fremme i skoene med deres ACES ideer, der nu er blevet brugt som et “teoretisk udangspunkt” for den kvalitet amerikanske film skal have, for at kunne vises/sælges i fremtiden.
ACES lever - naturligvis - op til de kvaliteter som TV apparat producenterne forlanger.
Disse, der også har standarder, har i realiteten 2.
Den ene er HDR10, mens den anden er Dolby Vision.
Og nu er der så kommet en ny en af slagsen.
En som broadcasterne godt kan lide.
Denne der er tænkt som “en billig måde at få HDR ind i TV”, på, hedder HLG, eller Hybrid Log-Gamma.
I den forbindelse kan vi skyndsomt gå tilbage til optagelsen.
Det er nemlig ikke kun Arri der har problemer her.
Stadig flere “streamere” forlanger nemlig ikke “bare” at der skal optages i UHD.
Det kan jo klares med en mobiltelefon idag.
De forlanger også at der - mindst - arbejdes i 10 bit farvedybde og i båndbredder der kan håndtere så mange data.
Mange producenter arbejder derfor i 12 og 16bit i optagelsen, og leverer i 10 bit farverum.
Problemet i den forbindelse er at der er pænt mange kameraer der end ikke kan optage internt i 10bit. Og hvis de kan, er det langt fra sikkert at de gør det i en kvalitet som streamerne accepterer.
Nærmer vi oså de 12 bit UHD, bliver endnu mere sorteret fra, suppleret med at der skal investeres i eksterne optagere, eller som i tilfældet med FS7 en XDCA-FS7 Extension Unit, der kan levere 12bit RGB.
Skulle vi et kort øjeblik skelne til hvad TV apparat - og nu et par broadcastere - ser som minimums kravet til HDR, så er HLG et “scene-referred system”, hvilket hænger sammen med at både BBC og NHK længe håbede på at de kunne opfinde en HDR kvalitet, der “kunne være” i den eksisterende infrastruktur, der både på BBC og NHK er 10 bit, modsat - som eksempel - DRs, der er 8bit.
Det har de opgivet.
Ideen er fortsat at signalet skal kunne distribueres, hvorfor det “bare” skal holde sig indenfor ITU-R BT.2100, der - cirka - er en 1000nits standard der - derfor - kræver mindre af både optagelsen og TV apparatet, end både HDR10 og Dolby Vision.
Næste “kvalitet” er HDR10.
HDR10 er i princippet en “4000 nits peak brightness” standard, der kan vise alle farver, med udgangspunkt i “1000 nit peak brightness” i 10-bit farverum, der kan vise “hele REC2020 området”.
Slutteligt går Dolby Vision, “hele vejen”.
Her er der tale om en “10,000 nits peak brightness” standard, der kan vise alle farver, med udgangspunkt i “4000 nit peak brightness” og et 12-bit farverum, hvilket langt overgår REC2020 farverumet.
HLG standarden er i den forbindelse den eneste der også kan “fortælle” et TV at det nu modtager et HLG, der - ydermere - også kan vises på en SDR skærm, uden at det ser “forkert” ud.
Som eksempel på dette er “Planet Earth II” en HLG HDR produktion, der kan vises på alle TV apparater, men som ser flottere ud på apparater der kan håndtere HLG farverummet.
Har du stadig ikke mødt Hybrid Log-Gamma, har BBC lavet en FAQ om emnet, her.
Eneste problem for de mange nye HDR standarder er at de fleste er nærmest umulige at distribuere.
Alle, streamere, funky broadcastere som BBC og SVT har eksperimenteret med HDR, men det fylder stadig i omegnen af 100 Mbit/s i H265, før det ser nogenlunde ud.
Netflix og Amazon Prime streamer HDR i 15 Mbit/s, hvilket de vurderer er nok til deres kunder.
NHK forventer at streame 8K i år 2020 i 100-150 Mbit/s i H265, formodentligt i HLG.
Når vi overhovedet er inde på HDR, er det fordi det er tid til CES2017.
Og her er det nærmest sikkert at forvirringen bliver total.
Alt fra LG til - nu også - Panasonic har nemlig lovet at de vil vise vilde OLED HDR TV frem.
Og nu hvor der allerede findes TV apparater der kan håndtere Dolby Vision, kunne man let forestille sig at de nye OLED kan håndtere Dolby Vision i 10.000 Nits, der svarer til at kigge på en heftig LED lampe i rigtig lang tid.
Herunder lige en kort snas om at Arri har et problem, fra BVE sidste år. Og et par ubehjælpelige klip, der understreger at HLG i den grad har en fremtid.
Og en kort præsentation af ACES.
Her fremgår det - mere eller mindre - også at et fremtidssikret kamera kan optage internt eller ekstern i 444 12bit.
Det er der rigtigt mange der ikke kan.

BVE 2016: Cinematographer Geoff Boyle "I think ARRI have a problem" - talks Varicam image, C300mkII autofocus, RED and more from Dan Chung on Vimeo.




Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?