Forsiden > Ny teknik > Premiere har også fået nye hestekræfter

Premiere har også fået nye hestekræfter

torsdag 23. juni 2016, af Tom Dissing

Vi synes ellers at vi fik det meste med igår, da vi kiggede på nyhederne fra Adobe.
Det gjorde vi sådan set også.
Der var blot lige et par centrale detaljer, der blev overset.
Nemlig udviklingen på videosiden, konkret i form af sidste nyt med Adobe Premiere Pro CC, der er blevet opgraderet netop så meget at det kræver en hel artikel for sig selv.
Heldigvis noget Per Ottesen fra Poria, lige fik gjort os opmærksom på.
Derfor lige lidt nyt om de mange nye features der er i denne opdatering.
Der nærmest kan kaldes en af de største i lang tid i forhold til Adobe Premiere Pro CC 2016 versionen.
Blandt de features der springer mest i øjnene er oplagt nok de nye muligheder i forhold til ingest.
Men features med Copy, Transcode, Proxies ( creation ) og Copy, er endog særdeles spændende.
Det hele handler jo netop om at få en masse fart i arbejdet, hvorfor der blandt de nye features er endnu flere der arbejder henimod forskelle former for “automatisering”, hvor der - som eksempel - skabes kopier eller/og proxier der - automatisk - gemmes ude i skyen, så andre kan arbejde med det samme materiale, allerede efter/under ingest.
Og så er der fuld support for alt RED, og et par andre nye RAW kameraer.
Af andre relevante features ( nye ) er mere power i den såkaldte Secondary Color Correction, ganske som der nu er fuld support for “Open Captioning”, der kan oversætte en closed captioned fil, så der kan redigeres langt flere parametre.
At det netop var Poria, der pointerede at vi “havde glemt” Premiere Pro CC 2016, kan vel ikke overraske.
Firmaet der er specialiseret i netop Adobe, og i særdeleshed Premiere Pro tilbyder alt fra hjælp med software, til - professionelle - licens aftaler, og 3. parts hardware, der - som bekendt - er en del af udfordringen, når der arbejdes med NLE.
Der skulle være et nyhedsbrev på deres site, ganske som der er et telefon nummer, hvis du vil vide om de kan hjælpe jer med Premiere Pro CC.
Lidt mere konkret skulle den nye Adobe Media Encoder CC, været blevet endog særdeles meget heldigere, som det fremgik tilbage på NAB2016 i april.
Som vi forstår det, er der ydermere kommet enkelte flere features siden.
Dette fordi det har vist sig at gå langt hurtigere med Rec2020, som eksempel.
Ellers er det det samme Media Management løsning, der kan kopiere mens der ingestes som kan transcode, igen under ingest, suppleret med features der kan skabe “lightweight proxyer” i/til RAW prtojekter.
Der er sket flere ting i forhold til Lumetri color panelet, der nu inkluderer nye HSL Secondaries, nye SpeedLooks lineære “looks” samt support for “color control surfaces” og omtalte Rec2020 color space.
Der skulle være en form for (?) support for “VR Video workflow” og - potentielt - 360 video.
Det virker dog lidt upræcist hvad der er muligt og hvad der blot er “planlagt”.
Her de hårde specs
Apple Metal GPU supported by Mercury Playback Engine (Initial support – some effects not currently supported)
Native decode (i.e. no QuickTime installation required) on Windows of Apple ProRes
Improvements to MorphCut face detection and tracking
H264 playback GPU acceleration (Windows platform with Intel IRIS chipsets only)
Enhancements to the editing experience
Import, edit, and create Open Captions (subtitles), including options for font, size, position, color, weight, background color and background opacity
In-application licensing of Adobe Stock assets from Project Panel or Timeline
New badge in Project Panel for unlicensed stock assets
Support for Arabic and Hebrew languages in the Titler
Timeline auto scroll when range selecting
See more tracks at once with smaller minimum timeline height
Remove Attributes to remove individual effects from clips
Newly assignable keyboard shortcuts:
Add/remove a keyframe in the Effect Control Panel
Nudge keyframe left or right by one frame
Select next/previous keyframe
Increase/decrease keyframe value
Constrain Direct Manipulation horizontally or vertically while dragging
Toggle timeline zoom to single frame level
Twirl state of intrinsic effects shared between all clips in Effect Control Panel is remembered
Twirl state of parameters in Export Settings dialog is remembered
Show all clip markers in a sequence in the Markers panel
Filter markers in the Marker panel by color
Frame count offset updates dynamically while trimming with the mouse
FCP XML time remapping (speed ramps) support
Adjust multiple clips’ field options simultaneously
Create dedicated folders for each Scratch Disk file Premiere generates
Multiple fixes to known issues with voice-over recording using Mercury Transmit
New and improved format support
AS-10 export
Direct export to XDCAM HD disc
HEVC 10-bit export
Improvements to J2K export (24p and 30p now supported)
Panasonic AVC-LongG export
RED Weapon 8K, RED Raven support
QT XDCAM HD to MXF XDCAM HD Smart Rendering
‘Sony device compatibility’ checkbox added to XAVC export settings
Match Source controls for still image formats
Create separate mono channels for DNxHD exports
Her et par videoer om emnet.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?