Forsiden > Ny teknik > Problemet med macro

Problemet med macro

tirsdag 15. december 2015, af Tom Dissing

Der er sikkert en del fotografer der har bidt sig i neglene over udsigten til at skulle optage med macro.
Det er nærmest umuligt at opdrive sådanne optikker.
I hvert fald i professionelt regi.
Og idag, hvor det ikke kun er PL mount Macro der efterspørges, er det gået helt galt.
Så galt at IB/E Optics nu har kastet hele tre Full Frame Macro Cine Primes på gaden.
Årsagen er oplagt nok at det stadig er svært at finde macro optikker der dur, og så er der jo kommet en del kameraer der ikke længere kan “nøjes” med konventionelle PL mount glas.
Kameraer som RED Weapon 6K og deres kommende Weapon 8K, Sony a7, Canon FF, Nikon, og endelig ARRIs Alexa 65.
De har jo alle brug for at kunne se mere end sidste uges hotte PL mount, s35 optikker.
Heldigvis har vi så IB/E Optics, der netop har vist deres nye serie frem på en Band Pro Open House i Burbank, hvor deres 100mm T2.9, 150mm T2.9, og endelig en 180mm T2.9 enten alle kunne opleves.
Eller også talte IB/E President Klaus Eckerl og Band Pro President Amnon Band om dem, og viste 100mm versionen frem.
Uanset om de alle er færdige og parat til salg/udlejning, er der nu en serie macro Primes der dækker Full Frame, konkret 44 mm diagonal.
Og med lækre 1:1 forstørrelse, kan du problemfrit få et kvart øje op på et 30 meter lærred, hvis det er ideen.
Husk blot at du taber 1⅔ stop når du går så tæt på.
Det koster nemlig lys at gå macro.
Omvendt, er det jo let at finde noget mere lys.
Som med alle macroer er de ekstremt skarpe, og da producenten har afstemt dem til Leica Summilux-C serien, er fronten på disse nye macroer - også 95mm, ganske som at fokus og blænde ligger samme sted på alle tre primes.
Dermed er det muligt at skifte fra den ene til den anden uden at flytte gear.
I erkendelse af at de formodentligt skal bruges på en række forskellige kameraer har IB/E introduceret “UMS PL”, der er kort for “Universal Mount System”, der passer til alt andet IB/E, herunder deres Exenders, Expanders, og conversion kits.
Det betyder at du køber serien med dette mount, og derfra kan gå “klassisk” PL, Canon EF, Nikon F, Sony E eller MFT mounts, hvis du tør.
Der er sikkert mange der fortsat ikke kender IB/E Optics. Men de er tyske og bor München i delstaten Bayern.
Så det skulle være muligt at få fingre i en lokal øl, når du investerer.
IB/E Optics er kendt for deres expanders, adapters, BavEyes, IBELux 40mm T1.9, S35 Scope, og de første ARRI Alexa 65 primes og den lækre 50-110 zoom.
Folk der vil have øjnene i den nye IB/E Optics Macro FF Primes serie, der består af en 100, 150, og en 180 mm der alle er T2.9-T22 bliver nødt til at kigge forbi Band Pro Film & Video, HER, eller hos producenten selv HER.
Lidt supplerende specs er:
Close Focus: 1:1
MOD (Close Focus 100/150/180 lens): 12.2” / 15” / 18.5” ( tommer altså x 2,5 )
Maximum Aperture at 1:1 Close Focus: T5.3 ( taber 1⅔ stop i 1:1, hvilket ikke gør meget da DOF sikkert er 0,00000001mm )
Fokus Rotation: 300 grader ( på alle 3 )
Iris Rotation: 70 grader
Adjustable flange focal distance (no shims) ( princippet bag fremgår ikke )
Mulighed for /i Lens Metadata (tilkøb )
Iris blade 9
Image Circle: 44 mm
Vægt: 1.5 kilo / 1.9 kilo / 2.9 kilo.
Her lige lidt test af deres Extenders til PL mount ( s35 ) optikker og en forklaring på deres s35 Expander, der er tilsvarende heldig.
Den sidste virker dog kun på spejlløse FF kameraer. ( læs Sony )
Det hele er - som det fremgår knivskarpt.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?