Forsiden > News > PwC ude med global rapport om medierne

PwC ude med global rapport om medierne

tirsdag 21. juni 2016, af Tom Dissing

Det er nu blevet tid til “the Global Entertainment and Media Outlook 2016-2020”, der som titlen antyder kigger på medier og brugernes vaner.
Desværre er der tale om en dyr købe-rapport, der dog godt kan “skimmes” for enkelte del konklussioner, så som at det altså er de unge der skal til at drive forretningen, broadcast.
Noget de - for ekempel - slet ikke gør idag.
Man kunne endda fristes til at sige tværtimod.
Dermed er rapporten, der er i den internationale liga, med tal fra Kina, USA og - naturligvis - lille Danmark, ganske interressant, da den - igen desværre - ser ud til at vise at et par af de lokale broadcastere, der på 5 år har tabt noget der ligner halvdelen af det unge seere under 30-40 år, og som måske netop derfor satser stadig hårdere på stadig ældre seere.
Nu hvor de unge for alvor er begyndt at streame.
Noget “the Global Entertainment and Media Outlook 2016-2020” har set på.
Og deres konklussion i den frobindelse er at der hvor det “største” lineære TV publikum befinder sig er henne ved TV, forudsat at der bliver sendt “live sport” eller “premium entertainment”.
Noget der herhjemme er blevet konverteret til mange store sportsbegivenheder og formater som “X Factor” og “Vild Med Dans”, der i formaternes tilfælde - delvist - når at fange de unge seere.
Dog kun dem der er lidt højere oppe i årene.
Tilbage i rapporten, forklarer PwC at det nu - set globalt - er pay-TV operatørerne der sender store sportsbegivenheder og formaterne.
Noget der herhjemme kan omgøres til at TV2 idag kun består af betalingskanaler, ganske som alle andre kommercielle aktører også gør det.
DR lever af deres licens, der - vel sagtens - også kunne kaldes for en slags betalings TV.
PwC, vurderer dog at der her er tale om en tendens, der bliver mere udtalt over de næste par år.
Noget vi reelt også har oplevet med Discoverys opkøb af landskampene til priser som TV2 - der bød på kampene - ikke var parate til at betale.
Rygter - og det er kun rygter - vurderer fortsat at hver kamp endte på noget der ligner 5 millioner, hvilket betyder at hver seer - hvis der er en million - koster fem kroner for broadcasteren.
Tilbage på det globale marked har de store sats hos pay TV udbyderne betydet at reklamepriserne på specielt sport og i forbindelse med formater som for eksempel “X Factor” og “Vild Med Dans” er steget kraftigt.
Igen en tendens der må formodes at komme hertil landet.
Broadcastere kan i følge PwCs rapport også se frem til at forbrugerne skifter enhed, eller platform.
Hvor de tidligere - loyalt - valgte at sidde foran et TV, kan de i fremtiden ligeså godt bruge deres telefon eller iPad til at se TV på.
Det giver udfordringer, da det blandt andet ikke er særligt heldigt med totalskud af 100 mennesker på en mobil.
Billederne skal til at være tættere.
Og så er der her streaming udviklingen.
Tjenester som Netflix, Amazon, og herhjemme HBO og Viaplay, formodes at flytte annoncekroner over på de platforme hvor folk streamer.
Såkaldt “online viewing” formodes at blive “suppleret” op med - forskellige former for annoncering, så det - igen - bliver muligt at fange de seere der streamer, og intet andet ser.
Noget broadcasterne herhjemme må formodes allerede at være begyndt at forholde sig til.
TV2 kan nu snart hver uge - som eksempel - pointere and de nu har fået endnu flere til at streame på deres platform, der netop er fuld af reklamer, koster mere end både Netflix, HBO og Viaplay og som stadig tilbyder annoncører adgang til kunderne.
Netop den udvikling som PwC er inde på at det globale marked vil opleve.
Streamere er med andre ord ikke fri for TV reklamer, så længe de køber deres “streaming” ( non og -lineære kilder ) fra broadcastere, der er nødt til at forholde sig til deres annoncørere.
En anden nyhed i forhold til streaming er at det ikke længere kun er i USA at det er halvdelen af befolkningen der streamer, nærmest dagligt.
Kina er på vej ind på dette marked, der derfor kunn vokse - sådan globalt set - voldsomt.
Vurderingen fra PwC er at dette marked vokser globalt til 17,19 milliarder dollars i 2020, hvor Kina vil står for 3,11 milliarder dollars i 2020.
En stigning på 31.3 procent, hvilket med et slag gør netop Kina spændende for alle streamere, der har et bagkatalog der kan tilpasset dette voldsomme marked.
Idag er størrelser som Tencent og Alibaba. Netflix er ikke nået til Kina endnu.
Kigger vi tilbage på danske forhold, er og bliver det en udfordring at broadcasterne bruger så relativt lidt energi på de unge seere.
DR har stort set - alt er relativt - mistet alle seere under 20 år, og det samme er - igen relativt - tilfældet på TV2.
Denne gruppe “burde” komme igen.
Det er der bare ikke de store tegn på at de gør.
Rent teknologisk kan de finde 1080P alle andre steder end i form af broadcast, de kan endda finde de ofte omtalte 4K ( UHD ) på Netflix, og - velsagtens - sikkert også snart hos andre udbydere.
Broadcasterne tilbyder fortsat kun 720P, der somme tider optræder i det sjove format 4:3, hvilket jo er et vink med en vognstang om at materialet ikke er optaget i 720P, men i 4:3 SD video.
Igen.
Seerne ser ud til at være tilfredse.
Det er de sikkert også, lige indtil vi vender tilbage til det centrale problem, nemlig at de unge seer for længst har droppet at se op-skalleret 4:3 SD optagelser, uanset hvad indeholdet er.
De har omvendt ingen problemer med at se 1080P eller UHD.
Mediebranchen er dog fortsat i fremdrift.
Den globale med omkring 3 procent.
Og i følge en del konklusison som Berlingske Business er kommet frem til, skulle markedet herhjemme følge med.
Dette gælder dog for “alle medier”, hvilket dermed også handler om bøger og aviser.
Leif Ulbæk Jensen, medie- og underholdningsekspert og partner i PwC, siger følgende til avisen:
-Den danske medie- og underholdningsbranche kan ikke helt følge med de globale vækstrater. Udviklingen skal dog ses i lyset af, at mange af udviklingslandene i analysen har en meget yngre befolkningssammensætning og en voksende middelklasse, som driver en høj vækst inden for særligt digitale medier. Sammenligner man Danmark med vores vesteuropæiske naboer, ligger vi dog på niveau, starter han og fortsætter.
-Ser man særskilt på, hvordan væksten fordeler sig baseret på landenes demografiske sammensætning, så viser det sig, at væksten på verdens ti "yngste" markeder i gennemsnit vokser tre gange så hurtigt som de ti "ældste" markeder, fortsætter han.
-I Danmark er ca. 40 procent at befolkningen under 35 år, hvilket afspejler sig i en vækst på to til tre procent. Til sammenligningen er 70 procent af befolkningen under 35 år i Paktistan og her ligger den årlige vækst på ca. 10 procent ifølge analysens oplysninger.
Dermed er “aldersammensætningen” største enkeltstående faktor for væksten, slutter Leif Ulbæk Jensen.
Læs små klip fra rapporten her, eller købe hele rapporten for 2200 dollars der.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?