Forsiden > Ny teknik > RED Helium og 8K og Tokina Cine Primes

RED Helium og 8K og Tokina Cine Primes

Der sker en masse i den tunge ende

onsdag 25. januar 2017, af Tom Dissing

Igår kunne du - hvis du er lidt fremme i bussen - se det totale nedbrud hos Duclos Lenses, der havde besluttet sig for at lave en længere gennemgang af hvad de kalder for “sub5K Cine lenses” der er på markedet.
Et marked der netop har fået et par nye søstre, nemlig Sigma Cine serien og de sprit nye, nærmest ikke eksisterende Tokina Cine Primes, der kommer i 35mm T1.5 PL, 50mm T1.5 PL, og i 85mm T1.5 PL. ( og i alle andre mounts du kan forestille dig, inklusiv SonyE, red. )
Og før du spoler ned i bunden for at se de - cirka - 2 x 45 minutters gennemgang af hvad Canon, Schneider, Samyang/Rokinon, Zeiss og de to nye, Sigma og Tokina kan, er det på sin plads at pointere at de to Facebook videoer vi har embedded, er i en lav opløsning og nok skal ses på Facebook, da Duclos Lenses ikke har optaget dem selv i en bedre kvalitet.
Igen.
Den flotte Tokina Cine Prime serie kan problemfrit ses i 4K her på siden, eller på YT.
Det er nemlig en “test” af denne nye serie, der rent faktisk er lavet på et par “lånt på messen” primes, der godt nok blev vist frem på IBC2016, men som reelt ikke eksistede før for et par uger siden.
Nu er de ude, og det ser ud til at der nu er endnu en glas producent der - stort set - løber fra alle de andre.
Til en rigtig god pris.
Som du vil se i den gennemgang som Duclos Lenses har lavet, nederst, er der ingen “sub5K Cine lenses” fra kina.
Årsagen er at den eneste “fra orienten” der dur, ser ud til at være Samyang/Rokinon, der - som en banal detalje - ikke er den eneste der bliver produceret i den del af verden.
Alt Zeiss, inklusiv Otus - muligvis ekskluderende samlingen men ikke produktionen af CP2 - bliver jo lavet af Cosina, ganske som Canon og - sikkert også - Schneider, let kunne tænkes at bliver produceret i samme område.
Noget der er helt sikkert med både Sigma og Tokina, der til gengæld aldrig har lagt skjul på at det er tilfældet.
Tilbage til glasset på et RED, så ser de nye Tokina Cine Primes ret heldige ud i 4-8K.
Og selv om at vi jo ikke rigtigt er derhenne endnu, er vurderingen at netop denne serie - og forresten også en række andre “sub5K Cine lenses” - så absolut ingen problemer har med 8K.
8K er “omvendt” jo også bare 8K i bredden og cirka 4,3K i højden, eller i UHD versionen 7680×4320, der jo “bare” er 33MP, og dermed væsentligt mindre end en række 50MP - eller tæt på - kameraer.
Folk der er solgt til RED Helium, bør kigge med, da det ser ud til at de nye Tokina glas og denne sensor, nærmest er født til hinanden, med mindre at det hele skal ligne Cook, Hawk eller Panavision ( rehousede Leica R’s).
Tokina Cine serien er forresten hurtige, ganske som Sigmas Cine serie også er.
Begge er - i den forbindelse - hurtigere en Zeiss CP2 med noget der ligner T1.5 på det meste af serien/hele serien. ( CP2 speed er lige så hurtige, men så er prisen også en anden, red. )
Og mens Tokina Cine serie ikke skulle “breathe” ( skifte beskæring - marginalt - når der stilles skarpt, er det vist ikke tilfældet med Sigma.
Uanset hvad, tjek billederne ud og se eventuelt de to forsøg på at tale om “sub5K Cine lenses” som Duclos Lenses prøvede igår.
Når det er to klip, hænger det sammen med at de totalt er filmfolk, og derfor havde glemt at deres kamera ( en iphone med syg optik ?) jo spiser en masse strøm, når der streames.
Tokinas Cinema serie hedder forreste “Vista Primes”, som du kan læse mere om her.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?