Forsiden > News > Red Bull TV overtager Roskilde

Red Bull TV overtager Roskilde

mandag 13. juni 2016, af Tom Dissing

Hvis du ikke er på Roskilde festivalen i år, og derfor kunne tænkes at kigge forbi via et TV, er det ikke længere DR, der sender sidste nyt fra festen over dem alle.
Det er i stedet Red Bull TV, der producerer indholdet i de feeds der også er kendt som Roskilde Festivalens koncerter.
Derfor vil folk uden billet således kunne se frem til “The Minds of 99” og “The War on Drugs”, der begge er bands der ellers kræver en billet.
Ikke mere.
Deres koncerter bliver i stedet streamet eller kommer på andre måder ud over Orange eller Arena -scenerne.
Det betyder desværre at der ikke rigtigt er plads til DR på pladsen i Roskilde.
DR har tidligere har rettighederne til flere koncerter live.
Dem har de ikke mere.
Eller også har de ikke planer om at bruge dem.
Og der bliver slet ikke noget live.
Det har Red Bull TV nemlig købt rettighederne til.
Konkret i form af en “eksklusiv livestream-aftale”.
Folk der omvendt ønsker at komme til Roskilde Festival uden at være der, kan derfor hente en app til deres telefon, og via denne se alle de fester og farver der er på årets festival.
Suppleret af de koncerter der er gratis adgang til.
Det fremgår ikke om Red Bull TV har planer om at sælge andre koncerter som “stream-per-view”, men det er klart at samarbejdet mest handler om at få fingre i et “globalt publikum”, som festivalens chef for marketing og kommunikation, Mads Mikkelsen forklarer det i Politiken.
I den forbindelse er det rent faktisk tilfældet at DR har fået - begrænset - adgang til levende billeder fra Roskilde Festival.
Dog via Red Bull TV, der “skal stille materiale til rådighed” til blandt andet Danmarks Radio.
DR har desværre været nødt til at erkende at det har været netop så svært at “få bekræftet” hvad DR kan købe og hvornår at de har valgt at takke nej til det hele i år.
Et problem der reelt er ligeså gammelt som selve festivalen.
Men som altså er noget lettere at styre hvis du forhandler på egne vegne, og ikke via 3. part som det ser ud til at være blevet tilfældet i år.
Danmarks Radio vil dog stadig være på festivalen med deres radiokanaler.
Roskilde festivalen lover i den forbindelse at reklametrykket ikke bliver større, blot fordi det nu er en energidrik producent der leverer feeded fra festivalen.
Der vil dog bliver tale om en udvikling af “konceptet” Roskilde Festival.
Roskilde Festival bliver nu blot en af mange som Red Bull TV streamer fra.
Pakken, der kan (?) købes adgang til via den tidligere omtalte Red Bull TV app, hedder “Season of Festivals”, hvor blandt andet Primavera Sound-festivalen i Barcelona og den amerikanske Austin City Limits Music Festival er en del af pakken.
Red Bulls stiller i den forbindelse med over 100 mand, hvilket ligner det tidligere “MTV hold” der rejste verden rundt og dækkede begivenheder, ganske som Red Bull nu gør det.
Energidrik producenten insiterer i den forbindelse på at Red Bull vil stille med et teknisk team der er “større” end Roskilde Festival er vant til, hvilket burde komme både festivalens gæster og alle andre til gode, da det jo burde betyde at der kommer flere kameraer på scenen i tårnene og på jorden.
Pia Baunsgaard der er Red Bull TV kontakt her i landet, siger:
-Vi gør, hvad vi kan, for at give brugerne den bedste live-oplevelse. De kan forvente geniale skud af artister og publikum, og produktionerne kommer til at se virkelig godt ud. Og så vil lave reportager, behind the scene-materiale og eksklusive interviews med artister, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?