Forsiden > Ny teknik > Så kom GH5

Så kom GH5

Og det ser faktisk ud til at løbe fra de fleste fra starten af

torsdag 5. januar 2017, af Tom Dissing

Redaktionen sad sådan stille og roligt og kiggede med i nat, da Sony afholdte deres veloplagte pressemøde, hvor en række nyheder blev præsenteret.
Og selv om at der var meget nyt, begyndte de første GH5 mails at tikke ind, hvorefter vi hurtigt blev klar over at denne nyhed rent faktisk kommer til at påvirke produktionsmiljøet her i landet, mere end VR brillerne til den fine PlayStation.
Lige før vi begyndte at læse om det her nye kamera, der nu er officielt annonceret, hvilket blot betyder at de officiellle specs er ude, og at kameraet snart kommer, nåede Sony dog at tale en del om Dolby Vision og at en del af deres hardware nu supporterer denne vilde kvalitet.
GH5 er og bliver dog en nyhed, der for alvor kunne ændre den måde mange optager på.
Der er i den forbindelse tale om et 4K60p, 4:2:2 10bit eller 4K30p kamera der optager på “hele CMOS”, altås uden crop, hvilket - formodentligt betyder at den - næsten - optager på ligeså stort et område som - for eksempel - Canons 5D mk4.
Og selv om at det - fortsat - er tale om hvad der kunne kaldes for et fotografi apparat, er der så meget fokus på video, at det er - lige før - at man kan kalde Panasonics GH5, der kommer til april for et videokamera der - tilfældigvis - også kan fotografere.
Konkret ser det ud til at være nået så langt i sin udvikling at det er ligefør man får ondt af netop Canon, der for 8-10 år siden står der hvor Panasonics GH5 er nu, med det forbehold at Canon ikke “havde forstået” hvad de havde skabt med deres 5Dmk2, hvorfor de hurtigt opgav den succes, der nu er totalt overtaget af GH5, der er fuld af hvad der bedst kan beskrives som 2019 teknologi.
Ganske morsomt ser det i den forbindelse ud til at landet har fået en ny GH5 ekspert.
Stjernholm & Co. er i hvert fald helt vilde med nyheden, og ser allerede fra idag af ud til at være på absolut forkant med både huse og alt tilbehør.
Som de skriver det i deres shop, er “…GH5 er kulminationen af hvad der sker, når en kameraproducent virkelig lytter til brugerne, og arbejder fokuseret på at løse de udfordringer og ønsker kunderne har..”.
Man fristes nærmest til at mene at Canon nærmest formåede at gøre det modsatte med 5Dmk4, der omvendt er blevet et meget fint fotografi apparat.
Tilbage i GH5eren er der en række særdeles spændende og fremtidssikre pecs:
Det er et 4K 10-bit 4:2:2 intern optagelse kamera, hvilket må formodes at betyde at det efterlever de UHD krav Netflix stiller, hvilket er mere end et Alexa gør.
Der er indbygget 5-aksers billedstabilisering, hvilket ligner en trend.
Panasonic går dog lige et skridt videre og har tilført 2 akser til i en række GH5 optikker.
Og så er der endelig kommet andet end “tændstik lyd” i et mirrorless.
GH5 starter med at kunne optage ukomprimeret i 96kHz 24bit PCM, via en ny ekstra boks, der vokser kameraet en smule, men som er smart, da lyd jo fortsat er pænt væsentlig.
Det skal dog også være muligt at se om billederne er skarpe, hvorfor OLED viewfinderen nu har mere end dobbelt så høj opløsning som forgængeren.
Og så er der 2 SDXC UHS-II U3 slots.
Selve CMOS er en 20,3MP MFT sensor uden optisk low-pass filter, der skulle være så relativt hurtigt at rolling shutter skulle være blandt de laveste.
Optages der i V-LogL, der er en “firmware option” er der 12 blænders dynamik og mulighed for at bruge LUTs der passer til V-LogL.
Formodentlig både smart i forhold til når der optages med flere - eventuelt forskellige - Panasonic kameraer, og naturligvis i forhold til alt efterarbejde.
Der er diverse waveform-monitor, vector-scope, focus-peaking og dual-zebra værktøjer i selve kamera, ganske som der er auto-fokus, touch-focus og 225 fokuspunkter.
Optagelse i kameraet er “begrænset” til DCI-4K 10 bit 4:2:2 @ 150 Mb/s i op til 30 fps i H.264.
Eksternt kan der optages i UHD 10 bit 4:2:2 op til 60 fps via ( rent ) HDMI.
Der skulle være en mulighed for at optage 180 fps i korte burst og så vil det være muligt at optage 30 fps i 6K “photo HEVC/H.265”, hvilket må betyde at det også kun er korte snaser i denne opløsning.
Der kan optages i “Anamorphic 4:3” i 3.328 x 2,496 pixels, der rent teknisk ikke er UHD, men som ( må formodes ) at blive til UHD i 2,35, når det de-squezes. (?)
Huset er ude ti lapril, og bliver i Q2 fulgt op med 4K 4:2:2 10 bit 400 Mb/s All-Intra, FHD 4:2:2 10 bit 400 Mb/s All-Intra og noget som Panasonic kalder for “Extreme High Resolution Anamorphic Video”, der kunne tænkes at være CMOS fulde opløsning ( 20,3MP ) der kan optages anamorfisk (?)
Og jo !
GH5 ser ud til at blive det første kamera der får indbygget support for Hybrid Log Gamma i 4K.
Prisen skulle ende på 1998 dollars.
Vil du vide mere kunne du ringe til Stjernholm & Co og (forud)bestille et, eller bare tage en snak med dem om mulighederne.
Her en masse videoer om nyheden.





Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?