Forsiden > Ny teknik > Så kom den der 17.5mm endelig

Så kom den der 17.5mm endelig

mandag 23. juni 2014, af Tom Dissing

Blandt de mange ting du ikke har råd til, er “The Vantage One T1 Spherical Primes serien”, der er en serie primes, der kan kendes på deres enorme forende.
Noget der hænger sammen med at serien er såkaldt en T1 serie.
Jep, en serie der sender ligeså meget lys igennem, som der er i lokalet.
Som du har regnet ud, koster det enorme mængder glas, og en absolut kompromisløshed at skabe så hurtige optikker.
Noget Vantage har understreget ved først nu - reelt - at kunne levere den “brede” 17.5mm, der blev vist frem på Cine Gear 2014.
Som vi forstår det, har den - næsten og måske - eksiseret siden 2012, men det er altså først nu de kan vise den frem.
Serien eksisterer ydermere kun i så få eksemplarer, at der stadig kun er to “komplette sæt” i hele Hollywood ( verden ?). ( Camtec og Keslow Camera )( der stadig kun har et sæt bestående af en 25mm, en 40mm og en 65mm )( og måske den der 17.5mm, de viste frem på Cine Gear 2014 )
The Vantage One. T1 serien, der består af en 17.5mm, en 21mm, en 25mm, en 32mm, en 40mm, en 50mm, en 65mm, en 90mm og endelig en 120mm, der alle sammen er T1.
Peter Märtin fra Hawk anamorphics sagde i sin tid:
-It’s the result of our experience over the past 20 years building Hawk anamorphics, and we’ve been learning every day, starter han og fortsætter.
-Now that a lot of other companies are joining us in their appreciation of the anamorphic format, what do we do? We build a new set of Spherical Prime Lenses, slutter han.
At der blot er to sæt i Hollywood hænger blandt andet sammen med at Vantage såmænd er tyske, og bosat i Weiden, nord for München, med kontorer i Paris, Prag og Berlin.
Kendere der enten har pillet ved eller kigget igennem T1 serien, vil vide at inspirationen kommer direkte fra den originale Leica Noctilux 50 mm T1 fra 1976.
Hvilket betyder at der - sådan cirka - er indbygget 6-7 optiske kæmpe problemer. Problemer der giver forkerte farver og en meget sær Bokeh.
Producentens site finder du her, det er dog ikke blevet opdateret i rigtig lang tid, så vi gætter på at du får mere ud af at tale med din lokale udlejer, der jo også kunne tænkes at have en af deres Blue streak filtre, der giver de der herlige streaks, i optisk blåt, der ellers kræver anamorfisk glas eller software.
Det er - som altid - absolut umuligt at finde billede eksempler på hvad T1 serien kan, hvorfor billederne vi viser her er taget med en Leica Noctilux 50 mm @T1.
Vi har dog fundet et par klip, hvor der bruges Vantage glas.
Og selv om at det ikke er de rigtige glas, giver de bestemt et billede af hvor du kan komme hen med Vantage glas, som du blandt andet kan leje her ( der havde en fejl 509 sidste vi besøgte siden, red. ) ( Bandwidth Limit Exceeded ). Eller her hos CamTec.
Vi gætter på at der også er enkelte T1 glas i Europa, der med garanti giver et helt andet look end du er vant til.

"GRAMMOPHONE" - Spec Spot (LONG VERSION) from Martin "LUI" Ludwig on Vimeo.


Days Will Never Be the Same from Jan Zajicek on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?