Forsiden > News > Så kommer 4K kanalerne - i HDR

Så kommer 4K kanalerne - i HDR

mandag 20. juli 2015, af Tom Dissing

Folk der ikke kan leve den dagligt at se billeder i 4K og opefter bør nok overveje at flytte til japan.
Herhjemme vurderer broadcasterne fortsat at 720P er helt fint.
Også selv om at det - for eksempel - optages på bitte små VJ kameraer uden andet end de tekniske specs, der lever op til 720P som “kvalitetskrav”.
Sådan er det bestemt ikke i Japan.
Her begynder de første 4K TV kanaler at dukke op.
Det er som eksempel et “channel ID” vi har fundet for endnu en 4K kanal, nederst.
Og for at sætte det i perspektiv er 4K i den forbindelse ganske præcist 9 gange så høj en opløsning - målt på pixels - som du kan opleve hos DR eller TV2.
Bevares, NHK er på vej med 8K, og de er såmænd allerede begyndt at optage i denne kvalitet.
Årsagen er at Ikegami tilbage i maj kunne vise deres SHK-810 frem.
Et “helt almindeligt” EFP kamera, der i stedet for en prisme og 3CMOS blot har en enkelt.
Der til gengæld er på 8K.
Dermed er det pludseligt - næsten - problemfrit at optage i 8K, nu hvor kameraet og de eksistereden perifære ledninger og hardware - næsten - kan leve op til 8K.
I forhold til pixels er der dog sket det at de er vokset fra 921.600 pixels i 720P til et skvat over 33.000.000 millioner pixels, hvilket altså er mere end 34 gange så høje en opløsning som det HD vi kender herhjemme har.
Og nu hvor NHK har optaget deres første Major League Baseball kamp på Yankee Stadium i USA, og hvor de kunne vise highlights i 8K i pauserne, kan der vel ingen tvivl herske om at 4K er simpelt.
Mens 8K fortsat kræver lidt knofedt.
Men at det altså er muligt at klippe lidt sammen til pauserne.
Hvis du fik set lidt FIFA Womens World Cup i Canada, bemærkede du måske at det også så ret godt ud.
Årsagen her var at en del af optagelserne blev klaret i 4K og i 8K.
Bevares for at blive pakket ned i 720P så din lokale broadcaster kunne vise det.
Tiltaget er siden blevet suppleret op med FujiTV, der nu har deres egen 4K UHD kanal i Japan.
Eneste problem er at kanalen “forlanger” at du kan afsætte lidt over 40Mbit/s til denne kanal, der indtil videre kun streames, da der ikke rigtigt findes systemer der kan flytte så meget data til realistiske penge.
Til sammenligning er Netflix og deres premium 4K endt på 15.6Mbit/s, hvilket bestemt heller ikke er til at kimse af.
Men som altså er tæt på 3 gange så “lav” en datamængde som FujiTV peaker på.
Til sammenligning gemmer Boxer TV - her i landet - op til 13-14 TV kanaler på 29,91 Mbit/s.
Hvilket i snit betyder at “kvaliteten” er i omegnen af 8-9 gange mindre end du kan finde hos Netflix, allerede idag.
I den forbindelse er det derfor næsten helt morsomt at se at FujiTV har købt 4K rettighederne til the 97th Japanese High School Baseball Finals, der bliver sendt i et REC.2020 lignende colour space, der burde give seerne op til 12-14 blænder i billed dynamik.
Pænt voldsomt når de fleste nu er vant til Rec.709 der i bedste kvalitet stadig ikke kommer meget over 7 blænder. Enkelte siger 9.
Enkelte tænker sikkert allerede hvordan det overhovedet er muligt at se slut resultatet, nu hvor der fortsat ikke findes en ( færdig ) REC.2020 standard, og ingen monitorere til at tjekke signalerne på.
Jamen det gør der skam.
Canon producerer faktisk allerede 2 såkaldte “HDR Monitors”, som de kalder for “prototype HDR 4K monitors”.
Disse der - igen - blev præsenteret på NAB2015, dog ikke til særligt mange, blev vist frem af Mr. Shinichi Yamato, der er head of the Display Product Business Unit of Canon Inc, Japan.
Og han kan - her i juli - fortælle at der er tale om to prototyper, hvoraf vi reelt allerede kender DP-V3010, der er såkaldt “HDR enabled”, hvilket betyder at skærmen og elektronikken kan håndtere farverum der kan sammenlignes direkte med REC.2020 og ACES v1.0.
DP-V3010 er dog - som vi forstår det - forrige generation, hvorfor “the DP-V2410 4K Reference Display” er den du skal kigge efter.
Ret uhyggeligt, nu hvor rask væk koster 2-300.000 kroner.
Stadig.
Der er ikke meget andet der “kan se” BT.2020 eller ACES 1.0, ganske som at de “comply” med SMPTE ST 2084, der reelt er en slags “worldwide standard for HDR displays”. ( der dækker en del af billed dynamik detaljerne, som vi tidligere har været inde på det.
For lige at gøre Canons to super monitorer færdige, er Dolby også på vej med deres egen version af HDR, som Canon ikke supporterer.
TIl gengæld kan deres monitore vise et RAW signal fra et C300II og fra deres C500, hvilket burde betyde at det nu for alvor er blevet muligt at se hvad du laver i selve optagelsen, før LUT eller Slog.
Forresten over et enkelt 3G-SDI kabel, da der jo reelt er tale om en slags komprimerede signaler.
Kigges der lidt videre ud i fremtiden er Samsung faktisk på vej med deres første “11K platform”, der er en 11264 х 6336 pixel opløsning de har planlagt at frigive sidste i 2018.
De 11264 i bredden ser ud til at være 2,75 gange DCI 4K, mens højden er “for høj”, da DCI x 2,75 i højden “bare er” 5940 Pixels.
Dermed ligner størrelsen altså et 16:9 format, der er 2,75 gange så høj i opløsningen som DCI 4K ( der eller er et 1,9:1 format ).
Planerne kunne dog tænkes at være målrettet 3D, eller andet der kunne tænkes at blive “hot” i Japan, men som resten af verden ikke går så meget op i.
Her lidt Roadmap for 4K og 8K i Japan
2014
4K VOD, broadcast test og utility services.
2015
4K “egentlig” broadcast, også via RF og IP
2016
4K test broadcast via satellit og 8K test broadcast via satellit
Eksperimenter med 8K
Som vi forstår det, transmission i 4k og måske 8K fra OL i Rio
2018
_
Egentlig broadcasting i både 4K og i 8K
2020
Broadcast i 8K fra the Tokyo Olympic

..mener

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?