Forsiden > News > Så stiger TV abo priserne gevaldigt

Så stiger TV abo priserne gevaldigt

tirsdag 6. oktober 2015, af Tom Dissing

Hvis du er kabel TV kunde, kan du se frem til en række heftige prisstigninger næste år.
Årsagen er ganske enkelt at du skal være med til at betale for de mange fodboldkampe TV3s ejer netop har købt retten til at sende.
Blandt andet på premium kanaler, som du skal betale en del mere for overhovedet at få adgang til.
Sådan ser fremtiden ud efter at det har vist sig at MTG har betalt endog særdeles mange penge for rettighederne til Premier League de næste tre år.
Og selv om at det lyder selvimodsigende bekymrer det faktisk størrelser som YouSee at du skal til at betale rigtigt mere mere for de samme produkt, blot fordi rettighederne til fodbold er steget kraftigt.
Det er dog ikke bare fodbold der er blevet dyrere.
Sommerens Tour de France er såmænd også steget i pris.
Måske endda så meget at TV2 vil være nødt til at hæve prisen.
Enten på hovedkanalen, eller på de andre kanaler - alene - fordi cykelsport er blevet dyrere at sende.
Og når de hæver prisen, hæver YouSee og alle de andre kabel operatørere også prisen.
Naturligvis med “lidt renter”, så de tjener lidt mere.
Desværre er der kun en eneste til at betale og det er de husstande der ikke kan undgå at der er indlagt kabel TV i deres husstand.
Noget der typisk er tilfældet i socialt boligbyggeri, hvor priser på 500-900 kroner om måneden for adgang til TV er en hverdag.
MTGs Premier League indkøb begynder dermed at ligne lidt af en gyser, da der jo fortsat findes en stor del af befolkningen der rent faktisk ikke ser fodbold og som derfor ikke er parate til at betale “ekstra” for adgang til netop Premier League.
I yderste konsekvens en udvikling der betyder at de vil være nødt til at vælge abonnomenter hvor TV3 kanalerne ikke er med, da alle MTG kanaler må formodes at ende med at stige gevaldigt som konsekvens af indkøbet.
Og da distributører ikke er kendt for holde sig tilbage og - også lige - tjene lidt hver gang priserne stiger, kan forbrugere der ser TV via kabel se frem til et dyrt TV år i 2016.
Kigges der lidt globalt på udviklingen så er priserne på Sky og British Telecom kanaler steget med 70 procent efter de sammen købte Premier League.
Bevares de betalte da også 51 milliarder kroner for rettighederne.
MTG skulle efter sigende blot have betalt noget der ligner 200 millioner kroner for deres rettigheder.
Omvendt betyder det at de skal tjene mindst 70 millioner kroner mere om året ind på deres kanaler.
Dermed er det pænt sikkert at alle MTG kanaler ender med at stige 50 procent eller mere næste år.
Og da det tal er før YouSee og de andre også lige skruer lidt op på prisen, kunne dine 500 kroner om måneden for kabel TV let blive til 750 kroner om måneden næste år.
Priserne er rene gæt og selv om at det ville være herligt for alle dem der ikke ønsker at betale for adgang til fodbold siger det vel sig selv at TV distributørern ingen motivation har for at sælge kanal pakker uden de kanaler der indeholder de dyre sports rettigheder.
Formuleret på en anden måde bliver det særdeles svært ikke at komme til at betale for fodbold på MTG kanalerne og cykling på TV2 kanalerne, som eksempel.
Administrerende direktør Jørgen S. Stensgaard, Waoo! siger til BFE:
-Stærke sportsrettigheder er meget efterspurgt af forbrugerne. Men det betyder bestemt ikke, at vi hilser nyheder om nye og dyrere sportsrettigheder i vores kanal-udbud velkommen. Rettighederne kan rent faktisk købes for dyrt - og de har i vores optik rent faktisk krydset smertegrænsen, slutter han og bliver suppleret af YouSees Cheif Content Officer Christian Philip Morgan.
Han siger:
-Vi bekymrer os meget over, at vigtige sportsrettigheder fortsat stiger i pris, for i sidste ende er det kunderne, der kommer til at betale regningen. Vi støtter derfor tv-kanalerne, vores leverandører, i deres opgør med rettighedsorganisationerne, som har meget høje prisforventninger til rettighederne - en udvikling vi bl.a. for nyligt har set i forbindelse med den spanske og italienske liga, starter han og fortsætter.
-En del af vores leverandører byder i dag på de samme sportsrettigheder, hvilket desværre også bidrager til betydelig prisstigninger. Faktum er jo, at vores kunder ikke går op i, om de ser sport på den ene eller den anden kanal i deres tv-produkt. Vi ser det mildest talt som både uhensigtsmæssigt og unødvendigt, at leverandørerne byder prisen på rettigheder så højt op, for det er ikke i kundernes interesse, og vi har naturligvis gjort vores leverandører opmærksom på, at vi tager kundernes parti i denne sag, slutter han.
Jørgen S. Stensgaard, pointerer i den forbindelse at det ser ud til at broadcasterne har glemt at der findes noget der hedder “streaming”:
-Vi kan mærke, at forbrugerne i stadigt stigende grad er prisfølsomme. Og selvom Waoo! fortsat får flere nye tv-kunder end vi mister, kan vi mærke, at forholdsmæssig mange vælger et tv-abonnement fra. Sammen med streaming er den opadgående prisspiral på indholdsrettigheder en stærkt medvirkende faktor til den tendens, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?