Forsiden > Ny teknik > Schneider ude med et hit

Schneider ude med et hit

Så er der Tilt til dit A7S

tirsdag 31. januar 2017, af Tom Dissing

Folk der insisterer på hysterisk kort DOF kan med succes kigge på den nye Schneider-Kreuznach 25mm Xenon FF-Prime Cine-Tilt optik.
En optik der ser ud til at være målrettet Sony, konkret a7S, da det både er en en full frame optik, og en “Cine-Tilt”, der derfor ikke kan shifte.
Fordelene er omvendt til at tage og følge på.
Scener har det jo med ikke at være “flade”, hvorfor man - nogle gange - kan flytte kameraet, mens man andre gange faktisk ikke kan.
Derfor har de venlig producenter af heldigt glas opfundet de såkaldte Tilt og Shift optikker, der er ekstremt komplicerede.
Så komplicerede, at den optik Schneider-Kreuznach er ude med, i første omgang “kun” er en 25mm Xenon FF-Prime Cine-Tilt optik, der altså ikke “både kan” Tilte og Shifte.
Igen.
Begge funktioner er faktisk pænt besværlige at have med at gøre, hvorfor den ene - i dette tilfælde - “Cine-Tilt”, er mere end nok til mange jobs.
Konkret er der - i første omgang - kun en 25mm ude, der - ydermere - kun passer til Sony E mount, hvilket - reelt - betyder at de er heldige til Full Frame Sony, og “for vilde” til mindre CMOS, læs FS7 og andet S35.
Cine-Tilt optikken skulle dog ende med at blive en helt ny serie, hvor deres 35mm, 50mm, 75mm, and 100mm, der alle er T2.1, formodentligt også kommer som “Cine-Tilt FF-Primes” i en nær fremtid.
Igen.
Udelukende i Sony E-Mount, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at “mekanikken” ikke kan være i de andre FF mounts. Formodentligt fordi optikken så skulle vokse endnu mere. ( se sammenligningen med den originale 25mm, red. )
Selve Cine-Tilt’et bliver ydermere “kun” på 4 grader, hvilket måske lyder af lidt, men som du kan se på billederne er mere end nok til at “trække fokus” ( reelt “dreje fokusplanet” ) så det pludseligt er muligt at lave billeder der ellers ikke er muligt at lave.
Vi har for en god ordens skyld også lige fundet et “split diopter” klip med, så det er muligt at se hvad en Cine-Tilt optik ikke kan nå, da det jo netop er to forskellige funktioner der ønskes/opnås med “split diopter”, ganske som det er tilfældet med Cine-Tilt, der prøver at lave “et nyt fokusplan”.
Cine-Tilt versionerne, der - som vi forstår det - bliver brændvidde-identiske med de “almindelige” Xenon FF-Primes, med den tilførte Cine-Tilt, hvilket må formodes at fordyrre optikkerne gevaldigt.
Igen.
Der skulle være “full-frame image circle cover”, hvilket betyder at optikkerne dækker 24x36, men ikke nødvendigvis kan bruges ( det kan de jo i forvejen ikke ) på RED 8K, hvilket ellers kunne være en kameratype de kunne være relevante på.
Igen.
RED folket bruger allerede deres Makro-Symmar og deres Super-Angulon “DSLR” optikker, der hører til i den helt tunge del af markedet.
Den nye Cine-Tilt, der - i første omgang - kun er deres 25mm, der - potentielt - ( de har lovet det ), bliver suppleret op med resten af Xenon FF-Prime serien, ligeledes i Cine-Tilt version er i den forbindelse “den billige” serie, hvor deres Cine-Xenar S35 serie, er “den dyre”.
Der har af flere omgange været forhandlere af Schneider-Kreuznach Cine Primes her i landet. Og uden at være helt sikkert, blev der vist nok (?) solgt en enkelt kuffert fuld af lækre Xenon FF-Primes.
Redaktionen har i hver fald pillet ved en 50mm Xenon FF-Prime, der så så lækker skarp og blød (?) ud at vi var henne og spørge om prisen.
Der i den normale version er nede på 4000 dollars, hvilket - rent faktisk - ikke er vildt dyr for en optik der giver en “look” du ikke finder andre steder.
Hvad du så kunne tænkes at bruge en af deres nye Cine-Tilt optik til, der - forresten - kan “tiltes” via en 120 graders “rotations ring”, svæver i det uvisse.
Vi har som pointeret fundet en serie “split diopter” klip, og promoen for hvad du kan bruge en Cine-Tilt optik til, der i totalt kontrollerede situationer kunne vise sig at være sjov.
Tilt Shift på levende billeder var i den forbindelse pænt hot på MTV musikvideoer i 80erne og i de tidlige 90ere.
Teknisk kyndige skal vide at det totale tilt reelt er 8grader, da det er muligt at starte ved minus4 grader og derfra "±4grader tilte".
De 4grader skulle svare til 80grader på det focale plan. ( vi vurderer at det er fra minus4 til +4, red. )
Uanset vil så voldsomt et Tilt virke voldsomt på et portræt eller billeder hvor der er mennesker med i.
Bevæger de sig, går det helt amok ( hvilket omvendt kan være sjovt, red. )




Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?