Forsiden > Ny teknik > Seerne bliver målt og vejet

Seerne bliver målt og vejet

torsdag 5. november 2015, af Tom Dissing

Enkelte har sikkert bemærket at TV2 og andre netop har indgået en stor aftale med TNS Gallup om at udvide målingen af seernes vaner fra engang i 2017, med blød opstart nu.
Det er bare intet imod hvad de er nået til i USA.
Her har Comcast, sammen med NBCUniversal og Viacom Inc et “Lab” i New York, hvor det er meningen af “studere” TV seere, mens de ser TV.
Ideen er at kunne gennemskue hvad de vil se, hvordan de vil have det serveret, og - forresten - hvad de laver mens de ser TV.
Med andre ord netop det som Netflix klarer ved at lade forbrugerne lave deres egne lister og via deres konkrete forbrug “måle” hvad seerne ønsker.
Det er i følge Netflix disse målinger der har resulteret i de serier og spillefilm denne størrelse er på vej med.
Det er bare “næsten intet” i forhold til hvad Comcast, NBCUniversal og Viacom Inc gør/vil gøre.
Her er planen - fra engang næse år - at måle på hjernebølger, de såkaldte EEGs, der på dansk hedder Elektroencefalografi.
Der er i den forbindelse allerede flere eksisterend labs ryndt om i USA.
Men det her skulle efter sigende blive det første der fra engang næste år, rent faktisk begynder at måle på selve hjernen.
Noget der skulle hænge sammen med at Nielsen Holdings netop har købt Neuroscience firmaet Innerscope Research, der kan måle på hjerner.
Laboratoriet vil ydermere også “tracke biometrics”, hvilket konkret betyder at øjnenes bevægelser følges og registreres, ganske som “facial reactions” og hud også måles, ganske som hjerterne også måles.
Ideen er ikke overraskende at måle på hvordan TV - og i særdeleshed - TV reklamer rent faktisk fungerer.
De involverede Netværk ved jo godt at en omgang “Voice” eller “X factor” fungerer bedre end et prøvebillede.
Men så konkrete målingerne er der fortsat ingen der har foretaget.
Alan Wurtzel, president of research and media development på NBCU, siger:
-The problem is that when you ask someone how they respond to things, they sometimes think about it or they overthink it, slutter han og bliver suppleret af Patty Goldman, research director with Ad Council.
-In testing one ad, for The Shelter Pet Project, which promotes the adoption of pets from local animal shelters, viewers were engaged by watching a mixed-breed dog playing with the screen and reaching out to viewers. But the parts of viewers brains triggering memory werent firing when the message about contacting Shelterpetproject.org appeared on the screen, slutter han og konstaterer dermed at denne reklamefilm altså ikke fungerer efter hensigten.
Alan Wurtzel, fortsætter:
-This ( EEG maskinen, red. ) is the closest to whats going on inside your brain, slutter han.
Det er dog ikke det eneste der måles på.
De oplagte detaljer som stærke følelsesmæssige reaktioner, er omvendt relativt simple at måle.
Mens pludselig sult under en reklamefilm, er blandt de nye ting der nu skal måles mere på.
Noget som Viacom allerede nu måler på i deres laboratorium.
Desuden måles der på hvordan mødre reagerer på bestemte reklamer for bleer. Resultaterne er efterfølgende blevet brugt i reklamer på Nickelodeon og MTV.
Beth Rockwood, senior vice president, market resources and advertising sales research at Discovery Communications siger:
-Just because their brain cells are lighting up during a commercial, doesnt necessarily mean they are going to buy the product, they may simply find the commercial engaging, slutter hun.
Hun lover dog at også Discovery Communications er friske på at teste seernes reaktioner på det nye neuroscience research lab.
Hershey Corp, der laver slik i USA har brugt muligeheden for at måle på seernes hjerne i flere år.
Herfra siger Andy Smith, director of consumer insights:
-I dont think anyone is comfortable saying that this is going to translate into more sales, starter han og fortsætter om en udvikling mod internet annoncering på bekostning af TV reklamer.
Tilbage i New York i the Time Warner Center, er der hver uge omkring 200 mennesker der får penge for at se TV, i det nu snart 3 år gamle Medialab.
Og alt efter hvor meget de udsættes for, får de fra 10 dollars til 1000 dollars om dagen.
Dem der får mest for at være der, bliver eye-tracket hele dagen, ganske som deres “facial expression” bliver målt konstant. Og så er der Clip-on sensors på deres fingre, der blandt andet måler sved, blodrytme og hjerte.
EEGen kommer først næste år.
Når den gør det, vil deres hjerne blive målt på hele tiden.
Dave Poltrack, chief research officer at CBS Corp supplerer:
-I think that we should all feel a little paranoid and a little manipulated by all of this, starter han og fortsætter.
-This is a trust and if we do it right, we provide information and content that is valued, slutter han.
Så vidt vides er fokusgruppemålingerne her i landet blot nået til at de ser en udsendelse eller en reklamefilm, hvorefter de udfylder et spørgeskema.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?