Forsiden > News > Skandinavien er næsten rent Fox land

Skandinavien er næsten rent Fox land

mandag 9. marts 2015, af Tom Dissing

Der bliver ikke produceret meget drama udenfor denne nye gruppe, der består af de selskaber som Endemol, Shine Group og CORE media ejer her i norden.
Selskaber der igen ejes af 21st Century Fox og Apollo Global Management, der hver ejer 50 procent af det der nu er blevet til The Endemol Shine Group og som i Skandinavien er blevet til the Endemol Shine Nordics.
Størrelsen, der blandt andet tæller selskaberne:
Meter Television, STO-CPH Produktion ( Stockholm-Köpenhamn ), Filmlance International, Friday TV, Mag5 Content, Rubicon TV, Metronome Spartacus, Metronome Productions, Endemol Sweden og Shine Finland.
Står nemlig bag produktioner som:
“Big Brother,” “Bron/Broen” (“The Bridge”), “Biggest Loser,” “Clash of the Choirs,” “Hotel Caesar,” “Lilyhammer”, “MasterChef,” “The Money Drop,” “The Third Eye” og “Who Wants To Be A Millionaire” ( Hvem vil være millionær? ).
Midt i sidste uge, hvor den skandinaviske størrelse tog endelig form, sagde Gary Carter, co-CEO of international operations at Endemol Shine Group:
-The integration of Endemol and Shine companies in the Nordics reinforces a market leading position for the new group, startede han og fortsatte.
-Both groups have a proven track record of creating compelling shows that resonate and travel around the world. Endemol Shine Nordics will continue in the tradition of empowering creative talent to produce programs, non-scripted and scripted, that captivate audiences within the Nordics and globally, slutter han.
Sammenlægningen betyder i den forbindelse flere ting.
Også her i landet.
Som eksempel siger størrelsen farvel til Michael Porseryd, nu tidligere CEO på Endemol Nordics, Rikke Nissen, Endemol Denmark og Eric Linschooten, Endemol Norway.
CFO Bertil Rosenlund og Victoria Kjellberg, begge Shine Nordics, bliver en del af Endemol Shine Nordics.
Heartland, der er Merete Mortensens factual label og Endemol Swedens “Gåsmamman” lever begge videre som venner af huset (“Gåsmamman” er startet op på produktionen, red. ).
Fusionen og de selskaber denne inkluderer gør effektivt gruppen til den største producent af nærmest alt i Skandinavien.
Hvordan det kunne tænkes at komme til at påvirke markedet er svært at sige.
Sikkert er det dog at broadcasterne nu har endnu færre steder at gå hen, når de leder efter nye ideer.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?