Forsiden > Ny teknik > Skyen har en stor fremtid

Skyen har en stor fremtid

Selv om at den kun er 11 år gammel

mandag 31. juli 2017, af Tom Dissing

Mange af os bemærkede sikkert ikke da Amazon, tilbage i 2006, kastede sig over det der idag er blevet til “skyen”, eller “The Cloud”, der stadig bliver omtalt som et fint sted at “gemme filer”, men som idag er noget ganske andet.
Tilbage i 2006, tilbød Amazon godt nok kun “infrastructure services”, i et par uger, indtil det gik op for dem at der var et marked for - lad os kalde det for maskiner - oppe i selvsamme sky.
Og nu hvor den branche er vokset til et 67 milliarder dollars marked i 2015, der forventes at blive til et 162 milliarder dollars marked i 2020, i følge International Data Corp., er der altså tale om en størrelse der vokser med stormskridt, og som - naturligvis - også er blevet en del af mange broadcasteres hverdag.
NAB2017 kunne ligne starten på at såkaldte “media enterprises” nu endelig tager skuyen til sig, og derfor nu sælger løsninger, der inkluderer både den klassiske mulighed for at gemme materiale “i skyen”, og nye funky funktioner som at du nu også kan redigere indslag færdig deroppe, suppleret af at det nu er problemfrit at hente arkivet op i skyen.
Blot som eksempel.
Cloud management selskabet RightScale, der tidligere var ude med “The 2017 State of the Cloud Report”, vurderer at skyen netop i 2017, gik fra at være en “svær størrelse at definere”, til at blive en størrelse 95 procent af de - større - IT selskaber deres rapport talte med, bruger aktivt, dagligt, og meget.
Den såkaldte “hybrid cloud”, hvor skyen både er et lager og en “software-computer”, er hvad 67 procent af de adspurgte bruger skyen til.
Og så er antallet af store IT selskaber der bruger skyen “privat”, og dermed uden delvis adgang til det åbne Internet, langsomt ved at falde.
I år det således72 procent af de adspurgte der har lukket alle døre ud mod verden, mod 77 procent året før.
Den såkaldte hybrid clouding er i den forbindelse ret heldig til medievirksomheder.
Det er jo fortsat ikke alle deres - egne - funktioner der er “online”.
Omvendt kan de dele der er, være smarte at få moderniseret så - for eksempel - alle kan se det samme, fra mange steder, eller så kunder kan hente færdige produktioner, eller delvist færdige produktioner, til lydefterarbejde, grading eller versionering ude i byen.
Udviklingen taler uanset om at stadig flere professionelle “broadcast apps” integrerer skyen.
Enten allerede i grunpakken, eller - i det mindste - som tilkøb, så det - til at starte med - er muligt at etablere en form for media management, “intelligent sharing” eller andet, der også kan inkludere scheduling.
Forventningen er i den forbindelse at markedet vokser med op imod 20 percent i 2016 ( 2k dollars for at læse med, red.), og forventes at holde denne vækstrate.
Og som dem der var på NAB2017 husker, var et af de helt store buzz i år de mange subscription apps eller løse apps, der giver adgang til bestemte cloud features, der kan integreres med lokale systemer eller andet.
Blandt årsagerne til at skyen og brugen af samme vokser, er ydermere at broadcastere langsomt men sikkert begynder at acceptere at netop skyen er “sikker nok”.
Og nu hvor der kan spares endog meget store beløb, er der stadig flere der tager chancen.
Antallet af de omtalte store IT baserede selskaber, der også inkluderer broadcastere, er fortsat ikke overvældene.
Det er mængden af data de flytter, dog ved at blive.
I takt med at det går op for den enkelte “cloud bruger” hvor meget der kan spares, på bestemte - typisk rutine jobs - flytter stadig “jobs” over på skyen, i stedet for ned i et kedeligt kælderrum, fuld af harddiske, som eksempel.
I den forbindelse har endnu et begreb fundet frem til overfladen.
Dette der er “the multicloud strategy” hentyder til at der jo er flere tjenester, så hvorfor nøjes med at haandle ind hos en enkelt udbyder, når der er findes specialiserede udbydere.
Som eksempel tilbyder Sony nogle smarte løsninger til at “sende optagelser hjem” cloud løsninger.
Men det er jo ikke ensbetydende med at det behøves være en Sony løsning der ingester, eller proxy klipper optagelserne.
På samme måde kan det sagtens være at det er smartere at uploade alle optagelser, og lade en virtuel “tal knuser” encode i de 15 formater der distribueres i, for tiden.
Bevares, lokal hardware, er sikkert at forestrække.
Men hvis det ikke - mindst - encoder i 10x hastighed, er det - måske - smartere at det hele encodes i skyen, og streames eller ligefrem broadcastes når encodningen er klaret.
Måske endda af en anden tjeneste, eller - mere sandsynligt - lokalt, uden at det er nødvendigt at tænke over om materialet er encodet.
Det er det jo. Ellers ville der ikke være adgang til det.
I bedste stil, har andre markeder nu også opdaget fordelene ved skyen.
Walmart, der er et af verdens største supermarkeder, bruger skyen til at holde øje med deres lager.
Hvor det tidligere var noget mennesker klarede, er det hele nu automatiseret, hvor alt tælles op af skyen, der efterfølgende bestiller nye varer, via OpenStack, Azure, Rackspace og fra den offentlige del af Internet.
Motivationen var tidligere at enkelte funktioner kunne findes på det offentlige Internet.
Idag er motivationen at der faktisk er en masse hurtig “infrastruktur” derude, ganske som at det nu er muligt at “scalere” væsentligt lettere på nettet, der jo hele tiden vokser i kapacitet.
Ganske som at et par GSM kort nu kan give lynhurtig adgang til at kunne flytte endda voldsomme mængder data.
Enkelte tænker sikker over, hvor pengene er sparet henne, når der investeres i “Cloud løsninger”.
“The 2017 State of the Cloud Report”, som du finder her konstaterer at svaret er nede på en niende plads, hos dem de har talt med.
Årsagen er at de rent faktisk har regnet på tallene, og kan se at de sparer penge ved at bruge skyen aktivt.
Herhjemme kunne man tale om streaming, der henter grafik online, eller SNG optagelser der redigerer lokalt, med online grafik, som eksempel.
Vi gætter på at masser af danske virksomheder også allerede har kastet sig over skyen, og på den måde enten flytter enorme mængder af data, eller på andre smarte måder har fundet genvej til at spare penge, tid eller andet.
Slutteligt kigger Gartner rapporten også på sikkerhed.
Og her er brugerne tilsvarende afslappede.
Hvor det tidligere var det alle talte om, er det nu nede på en 4. plads, mens “managing costs” er rykket op på første pladsen.
Så selv om at ingen rigtigt taler om hvad det koster, er der en del udgifter forbundet ved at melde sig ind i den fremmeligste fremtid.
I forhold til apps, bruger de fleste fortsat Amazon AWS (57 procent), Microsoft Azure (34 procent) og Google Cloud (15 procent).
Det nye skud på stammen er IBM der nu har 8 procent af markedet, der kunne hænge sammen med at de netop har indgået et samarbejde med Danmon.
Oracle og Digital Ocean sidder på 5 procent af markedet, mens multicloud brugere ser ud til at vælge kombinationer af Azure og Google.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?