Forsiden > News > Sommerens ARRI Workshop på vej til Norge

Sommerens ARRI Workshop på vej til Norge

mandag 12. oktober 2015, af Tom Dissing

Hvis du fortsat spekulerer på hvorfor alle der ved en smule om digitale billeder taler om DeBayer algoritmer, behøves du ikke fortvivle.
Det er såmænd bare dem der gør at de billeder du ser - optaget på alle moderne CMOS kameraer - bliver til farver, og ikke forbliver i sort hvid som de oprindeligt er.
Forøvrigt - næsten - som på film, hvor der jo også er flere “lag”, som lyset kigger ind til, når film eksponeres.
Alt sammen noget en særdeles klog Rolf Coulanges, BVK, Imago Technical Committee delegate og Philippe Ros AFC brugte en del af deres sommer på at forklare en række særdeles langhårede mennesker om den 13, juli hos Arri i München.
Du har sikkert allerede gættet at målgruppen var ultra high end Post huse og DoPer, der - som eksempel - har optaget på Alexa 65, eller som ofte er i nærheden af budgetter der gør dette til en realistisk mulighed.
Os andre almindelige mennesker bliver dog ikke snydt for de mange - særdeles langhårede - guldkorn, kollegaerne fik der tilbage i sommer.
Harald Brendel, principal Engineer Image Science og Henning Radlein, Head of Digital Workflow Solutions hos Arri der havde inviteret de andre kloge herrer har nemlig besluttet sig for at du kan læse hvad de fandt ud af i en 50 sider lang PDF, der nærmest burde være en del af alle grundforløb i forhold til moderne “film produktion”, der som bekend altid sker på video, eller - mere korrekt - CMOS.
Den omtalte PDF, som du finder HER, er mere end særdeles omfattende gennemgang af hvordan en CMOS og i særdeleshe Arri kameraer opfatter lys, og med udgangspunkt i dette laver billeder.
Der er forklaringer på hvordan Arri reelt opskallerer 1000 fotosites til 1200, hvilket er “en helt anden måde at gøre det på”, end en række andre producenter gør det, ganske som der er en gennemgang af det helt store problem med moderne Arri kameraer, menuerne med de 3000 underpunkter.
Det er med andre ord muligt at få en - relativt overfladisk forklaret - indgang til hvad det rent faktisk er mulig at gøre med dine Alexa billeder allerede i optagelsen.
Eller reelt det look du har defineret med din instruktør FØR optagelserne starter.
Bedst af alt ser det ud til at det hele bliver helt eller delvist gentaget i Norge, hvor the Oslo Digital cinema Conference, der kører sidst i Oktober kigger på netop de “resultater” de mange kloge mennesker kom frem til nede os Arri, der i sommer.
Detaljer som de nærmest uanede muligheder der er for at optimere - for eksempel - skarphed. Både i “RGB” og på andre måder, er netop så overvældende at det burde være en rejse til Norge værd, for dem der rent faktisk optager på Alexa.
En detalje vi fornemmer vi fik fat i er at der rent faktisk er forskel på den måde de forskellige Alexaer og Amiraer laver farver og skarphed i billedet på.
Så hvis du troede at du bare - en gang- kan definere det look du leder efter, og skifter fra et mini til en Amira, tager du fejl.
Endelig er der alt efterarbejdet og de muligheder der byder sig til der.
Ikke at det var på bordet i München. Men det er vel pænt sikkert at det også bør være en del af planlægningen, nærmest uanset hvordan optagelserne forestås.
I den forbindelse er det på sin plads at pointere at et af de emner som Rolf Coulanges, BVK, Imago Technical Committee delegate og Philippe Ros kiggede på er den støj der er i “alle” CMOS optagelser.
Der er bunker af måder at fjerne eller forandre støj på.
Ingen der ikke også påvirker opløsning.
Men næsten.
Her lige et par formuleringer fra Kommer Klein SBC:
-The report/article explains details about the differences between definition, resolution, perceived sharpness and matrix size and that I think this is very good because I think there is a lack of good information available to cinematographers about this.
Han fortsætter.
-The result is that some camera manufacturers market their products mainly with the matrix size while in fact there is so much more to sharpness and definition performance than only the actual matrix size.
-Your paper makes the point that we need to look at all the performances useful for story telling, appropriate for the project at hand, and that the matrix size is actually often only a minor parameter in this. This is little known and your report is a step towards opening up that discussion effectively. I think that that is very positive and I therefor recommend this report should get the widest attention possible.
I also agree that it would be good to see cinematographers become more aware of the influence that the post filters (detail and sharpness) can have on image structure so they can use this more as creative tools. Today it still happens that post production technicians decide on these values alone, without involvement of the cinematographer, slutter han.
Rolf Coulanges fortsætter:
-Creative cinematography and control of the camera, starter han og fortsætter.
-I will prepare my answers for a detailed discussion in Oslo. My categories in the open questions have been quite different to the present discussion: Transparency (of the skin), Presence of the details (even with less sharpness), Softness or better Silkiness (supporting the Presence) and Liveness of the visual material. I will keep them for the discussion, slutter han.
Vi har ikke den fjerneste anelse om hvordan du kommer ind på ODCC i Norge.
Men det virker som en rigtig god ide at kigge fobi.
Læs mere om ODCC HER

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?