Forsiden > News > Sony er i den grad på vej mod NAB2016

Sony er i den grad på vej mod NAB2016

mandag 11. april 2016, af Tom Dissing

mir.dk er det eneste medie i Norden der har fået - lidt - at vide om hvad Sony har af planer på NAB2016.
Når det er pointeret, kan vi ligeså godt starte med at fortælle at vi mest fik et venligt “Im not at liberty to discuss”, hver gang vi spurgte Adam Fry, der er Vice President of Sony Professional Solutions Europe, om nye produkter der først bliver sluppet på NAB2016.
Heldigvis er der jo andet end næste generation af allerede godt udstyr.
Der er strategien, tankerne og visionerne.
Og nu hvor Fry har været hos Sony i mere end 25 år, som Head of North and Central European country operations, Director European Channel and Director Strategic Customers EMEA, har han et udtalt perspektiv når han udtaler sig om broadcast miljøet.
Rollen som Vice President of Sony Professional Solutions Europe tilgik han forøvrigt den 1. april hvor han overtog Katsunori Yamanouchis titel.
Katsunori Yamanouchi er idag Deputy President of Professional Solutions Americas.
Det er med andre ord Adam Fry du skal tale med, hvis du vil vide hvad der sker på broadcastområdet i Europa. ( hvor Sony er en endog meget stor spiller, red. )
Og da det er en hel del, er der en masse at se frem til.
I forhold til nyt, er der dog ikke så meget nyt. ( “Im not at liberty..)
Ikke andet end de rygter vi allerede kender.
Noget kunne dog tyde på at - mindst et af dem - er enten helt rigtigt, eller tæt på.
Et gæt herfra er således at vi på NAB2016 kommer til at se et færdigt eller næsten funktionelt F65 v2, der - gætter vi videre på - er et 8K 12-16bit CINE kamera der er født til at optage i HDR/WCG og det i båndbredder, der - gætter vi videre på - kræver endnu heftigere hardware. ( 440mbit/s proxyer )
NAB2016 kommer i den forbindelse - formodentligt - mest til at handle om HDR.
Bevares, Adam Fry, er klar over at der er mange andre aspekter af broadcast, men en fremtid med HDR er ret sikkert.
HDR “looket” er kort og godt “første gang i rigtig lang tid” forbrugerne “kan se” hvad en “højere” kvalitet betyder.
Og da den enkelte produktion jo først skal forbi broadcasterne før den lander ude i stuerne, er Sony i den grad parat til at hjælpe.
I stadig mere udtalt grad som en slags “partner”, der “ikke er en turnkey” leverandør, men en producent af netop så meget udstyr, at Sony problemfrit kan spille med selv på store opgaver, som en naturlig partner.
Samtalen med Adam Fry, foregik naturligvis på engelsk, hvorfor - stort set alle - udtalelser er “oversat så godt som vi kan”.
Tag derfor ikke vores ord for de “præcise” udmeldinger fra Sony, men mere som “vejledende”.
Der kan være gået nuancer tabt i oversættelsen, ganske som vi erkender at kunne have misforstået enkelte detaljer.
Det forhindrer dog ikke Sony i at være endog særdeles klar over at broadcaster og store producenter er inde i en udfordrende tid.
På den ene side vokser behovet for data-båndbredde hele tiden internt.
Broadcastere og producenter flytter stadig større mængder data rundt i systemerne, der - typisk - vil være baseret på SDI teknologi.
En god og gennemprøvet teknik, mange derfor er igang med at “udskifte” med IP principper.
Sony mener dog ikke at en direkte/hurtig overgang fra “ren SDI” til “ren IP” er specielt hensigtsmæssig.
Derfor kunne NAB2016 tænkes at byde på en række “hybrid produkter”, der i stedet for at tage hele skridtet, introducerer løsninger der “lever” i begge verdener, og som derfor kan håndtere både SDI og IP.
Princippet bag disse tanker, er oplagt nok at Sony er klar over at en broadcaster der skal udskifte hele SDI systemer bliver nødt til at gøre dette over længere tid, og derfor reelt ikke kan bruge “rene IP systemer” til noget som helst.
Derfor er Sony på vej med en række “genveje” der som Sony foreslår det, tillader at SDI og IP teknik lever sammen, i stedet for at afløse hinanden.
Principperne er allerede set i Sonys OB/Broadcast kamera systemer, hvor deres nyeste HDC-4300 OB kamera, som eksempel kan en masse i 4K. Bedst af alt kan det indkøbes som et “almindeligt” HD kamera, der først tilkøbes “4K licens” til når behovet opstår.
Man kunne endda forestille sig at det bliver muligt at købe uden HDR eller WCG mode, der kan tilkøbes når der skal produceres Live i HDR.
Det blev ikke bekræftet, men Sony kunne godt tænkes at være på vej med større systemer ( hele OB vogne/studie afviklinger/NewsRooms ) der baserer sig på “de samme principper”, altså løsninger der indkøbes til en pris, der så kan “licens opgraderes” for kortere eller længere perioder.
Igen - potentielt - relevant i forhold til live i HD-HDR produktion, der først “behøves” at blive “låst op” til 4K, når der er kunder/seere til det.
Og lige her, kunne det let tænkes at Sony har planer om at satse, endog meget hårdt.
HDR, der reelt først blev en officiel standart ved årsskiftet, er på rekordtid gået fra et være en “ultra high end” standard, til at inkludere netop “konventionel” broadcast, så selv “helt almindelige” broadcastere bør overveje at tilbyde deres seere HDR. Et tiltag der blot kræver en minimal investering/opgradering, suppleret af et skilt der forklarer at der nu bliver sendt i HDR på hovedkanalen/eventkanalen.
Det er med andre ord ikke kun hjemme bag skærmen HDR er en spændende og ny udvikling.
Broadcastere, kan med fordel begynde at sende i HDR.
Forbrugerne er - indtil videre - “vilde med HDR”, og nu hvor de første 50 tommers HDR “TV” er ude til priser under 1000 dollars ( et Vizio, der sælges uden TV tuner, som teknisk set derfor ikke er et TV, red. ) kan der vel ingen tvivl herske om at forbrugerne for første gang i lang tid “kan se” at HDR giver dem en “bedre oplevelse”.
Adam Fry forklarede slutteligt at Sony ikke blot har fokus på nyt gear og nye versioner af gear vi allerede kender.
Sony en række planer på “workflow området”, der - blandt andet - skulle inkludere let(tere) tilgang til HDR Live produktion, fra ide til færdig udsendelse, uanset om der er tale om sport eller underholdning.
Desværre er det hele “hemmeligt” indtil NAB2016.
Således kunne vi heller ikke få meget at vide om Sonys planer på “cloud” området.
Der skulle dog “ske en masse” i løbet af den næste tid.
Det betyder sikkert ikke at der kommer softwarebaserede “Channel in a Box” løsninger fra Sony, der henter indhold fra skyen.
Men gad vide om Sony ikke også har - nye - planer med deres “editing og newsroom systemer”, der i stadig større omfang bruger skyen mere.
Der er helt sikkert flere nyheder fra Sonys side.
De kommer dog først på NAB2016.
Så kig forbi Las Vegas, eller hold øje med siderne her, hvor vi løbende holder øje med Sony nu har fundet på.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?