Forsiden > Ny teknik > Sony folket svarer igen med Deliver Us From Evil LUT

Sony folket svarer igen med Deliver Us From Evil LUT

torsdag 31. juli 2014, af Tom Dissing

Her de sidste par år har det været svært ikke at bemærke den megen snak og diskussion af muligheden for at styre farver og dynamik i bestemte retninger, forudsat at kameraet blev indstillet til det.
Noget der - mere eller mindre -startede da det sjove Canon 5D mk2 kom på gaden.
Dette kameras indbyggede problem er og var, at det optager i en “alt for lav” bitrate, og derfor ødelægger billederne i selve optagelsen.
Noget mange hurtigt fandt frem til at de kunne undgå ved at skrue ned for alt fra detail til farver og dynamik.
Jo mere “gråt og uskarpt” de optagede billeder var, jo bedre et resultat.
Senere kom den store snak om RAW, hvor det enkelte kamera - mere eller mindre - blot optager hvad CMOS eller CCDerne ser, hvorfor der er netop så meget at arbejde med “i posten” at alt nu optages “fladt” og først tilføres farver og dynamik i efterarbejdet.
Eneste problem i den sammenhæng er alle dem, der ikke lige kan “forestille sig” hvordan det ender med at komme til at se ud, og som derfor gerne vil se det færdige resultat i optagelsen.
Noget der var “normalt” i en fjern fortid, men som nu er ved at vende tilbage.
Dette fordi det er muligt at give et “omtrentligt” billede af hvordan slut resultatet ender, ved at bruge de såkaldte LUT indstillinger.
Og hvor LUT er kort for Look Up Tables, er det lettere at oversætte til at det du ser i optagelsen, er muligt - sådan cirka - at genskabe i post.
Alt imens der fortsat optages “fladt” og i RAW.
Bedst af alt, begynder Sony folket nu ( endelig ?) at markere sig.
Bevares, deres F55 og andet har nu været igang på netop så mange spille og reklame-film at det ikke kan undre.
Men det nye er at Sony og Sony folket er begyndt at dele deres LUTs.
Således tilbyder Sony Pictures Colorworks folket den F55 LUT, der blev brugt på hele “Deliver us from Evil”, hvilket betyder at det nu er muligt at få et gennemprøvet og gennemtestet “look”, som allerede er ude som spillefilm.
Looket skulle efter sigende minde om et “bleach bypass”, som denne LUT, the ACES RRT v0.1.1. giver.
Og mens den tekniske forklaring er:
Input: SLog2-SGamut.
SDI tap with NO scaling applied og RAW processed to S-Log2-SGamut.
Output: Rec709 / BT.1886 signal, display: 100 nits, gamma 2.4, dim surround
Outputs full / extended range, 0-1023.
Alt sammen noget du kan læse meget mere om her, hvor du såmænd også kan hente omtalte LUT, og blot installere den, for at se om den passer i jeres workflow.
Som en interessant detalje er denne LUT skabt på et tidspunkt - før - der var support for SLog3.
Derfor er det vigtigt at huske at kameraet skal indstilles til at bruge S-Log2-SGamut og ikke S-Log3-SGamut.
Altså med mindre at det viser sig at se endnu federe ud.
Eller.
Nu hvor en anden F55 bruger allerede har udviklet videre på den LUT, så der nu findes en “S-Log3-SGamut version”, burde det være muligt at tjekke om den gør hvad den skal, uden at kameraet skal “stilles tilbage” til S-Log2-SGamut.
Og da den endda er testet med Resolve, er det nu muligt at skyde løs i “bleach bypass” look, og putte materialet direkte ind i en grader. Loade denne LUT, og så er du - stort set - færdig.
Her lidt billeder fra en af scenerne, fra den film der endte med at bruge dette look.

Deliver Us From Evil F55 scene from Sony Professional USA on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?