Forsiden > Ny teknik > Sony havde en rigtig god weekend

Sony havde en rigtig god weekend

Fortæller Strategic Marketing Manager - Broadcast & Cinematography Claus Pfeifer fra IBC

mandag 18. september 2017, af Tom Dissing

mir.dk har netop talt med Strategic Marketing Manager - Broadcast & Cinematography, Sony, Claus Pfeifer om hvordan Sony havde det på det nu næsten overståede IBC2017.
Og det gik rigtigt godt.
Rigtigt mange var forbi for at se på deres mange nyheder, der nærmest er så mange, at det er til at blive helt forvirret over.
Som eksempel var der premiere på intet mindre end 6 nye kameraer, fordelt over 3-4 målgrupper.
For de flestes tilfælde var kameraerne af XDCam typen, hvilket skal oversættes til at de - øjeblikkeligt og i en fart - kan indgå i “produktions flåden” og sende Content op i skyen.
PXW-Z90, HXR-NX80 og FDR-AX700 er allerede til at få fingre i, hvorfor vi må forvente at sådanne “palm camcordere” er på vej til at få en kraftig udbredelse i markedet.
Broadcastere, VJs og private producenter skulle efter sigende være endog særdeles glade for disse små huse.
Det - tæt på næsten oversete - Sony RX0 - der er endnu mindre, var også lidt af et hit.
Her er der tale om et “kamera” der bliver helt væk i hånden da det bare er 4x5x2 centimeter, samtidig med at det kan optage XDCam HD i op til 500 fps.
Sensor er “stort set” den samme 1tomme sensor som du finder i “kæmpe store” PalmCordere, hvilket betyder at workflow er det samme med et Sony RX0, som det er med et VJ palmCorder kamera. ( bortset fra evnen til at sende til skyen “live” )
Se lidt IBC ENG om nyheden, nederst.
Sony viste som bekendt også deres nye Venice Cine kamera frem.
Igen, med en masse positive reaktioner i følge Claus Pfeifer.
Han er dog mere fokuseret på udviklingen med HDC4300, er nu endelig er “nået til Europa”.
Dette forstået sådan at USA i “et stykke tid” har valgt dette kamera, som “deres high end” og nu som “4K broadcast standarten” kameraet.
HDC4300 er for uindeviede et “no nonsense” 4K kamera der er forberedt til det meste, og som kan bruges til alt fra “konventionel” 4K broadcast, til HD produktion, hvor der enten skalleres ned i OB vognen, eller kun trækkes HD ud af kæderne, eller….
Fordele som NEP ser ud til at have bemærket, hvorfor de netop har købt 60 til af slagsen til deres flåde i EU, formodentligt suppleret af HD Ressources der netop har fået deres første 4K vogn udstyret med Sony gear.
HDC4300 er med andre ord netop den succes som Sony havde håbet på, hvilket ser ud til yderligere at blive understreget af at Sony - næsten - vandt en pris på IBC.
Det var reelt BT Sport, der vandt prisen for “Best Innovation for Content Everywhere”, der konkret handlede om “Champions League Final 2017”, der blev produceret i fin 4K ( på de der HDC4300 ), suppleret af en VR produktion skudt på et par F55ere. ( der vandt prisen )
Signalet fra disse F55ere blev sendt til Tyskland, til Sky kunder dernede, da Champions League Final 2017 jo var et Sky arrangement.
Deres kunder i Tyskland ville gerne se med på deres Playstation VR, hvilket Sony og BT Sport sørgede for skete, hvorfor det nu kaster en pris af sig til BT Sport.
Det sidste kamera som Sony viste frem, er endnu et du allerede kan købe det idag, deres HDC8300.
Et 8K 120fps kamera, som du end ikke kan optage fra endnu.
Claus Pfeifer fortæller at årsagen til at Sony allerede nu er ude med et 8K 120p kamera, er fordi at både Korea og Japan allerede idag producerer - korte test ting - i 8K, hvilket forventes udviklet kraftigt i 2018, hvor de første store “komplette” test vil blive gennemført. ( der vil der både eksistere optagere, monitorer og miksere der kan 8K 120fps )
I den forbindelse erkender Claus Pfeifer at Sony fortsat ikke kan levere optagere, monitorer eller en færdigudviklet “8K infrastruktur”.
Igen.
Det er der heller ingen andre der kan.
Sony er dog med helt fremme, hvorfor de håber på at være blandt leverandørerne både til de kommende test i 2018 og til OL i 2020, der bliver optaget, produceret og sendt i 8K.
I den forbindelse var der faktisk en del fuzz på deres stand om det nye HDC8300.
Det er jo muligt at bruge dette som - flere - bruger deres HDC4300ere, nemlig til at “zoome i” til effekter eller “cutte i”, for eksempel fra 4K billeder til HD, der jo ikke mister “kvalitet”, forudsat at der sendes i 1080HD, som eksempel.
Forventningen er ydermere at de store OB flåde producenter, der enten leverer vogne til Korea/Japan eller Europa - nu hvor det er muligt at få fingre i HDC8300 - foreslår deres kunder at investere i enten komplette 8K vogne, eller i et par stykker af dette kamera, til at croppe i eller til andet OB sjov.
Sony tog ydermere på IBC for at “hjælpe” som de har pointeret det de sidste par år.
Og det vurderer Claus Pfeifer også at de gjorde i år.
-Vi prøver at hjælpe brands ( content producenter ) med at skabe bedre og “hurtigere” content “turn around”, forklarer han og understreger dermed hvor komplekt et selskab Sony er blevet.
Fortidens hyldevarer er ganske enkelte ikke længere det produktionsmiljøet efterspørger.
Dertil er problemerne med den stadig større gruppe af unge “der ikke ser TV” for store.
Og netop i den forbindelse er Sony, faktisk endog særdeles relevante.
Noget de viste frem på deres stand i form af mange måde at producere på, hvor det stadig mere centrale omdrejningspunkt er blevet “skyen”.
For et par år siden, hjalp Sony til ved Locarno film festen, hvor ideen var at få optagelserne”op i skyen”, hvorfra der så kunne redigeres og sendes fra.
Idag, er det blevet til at alle kameraer ( typisk XDCam skulderkameraer ) streamer over LTE til samme nu væsentligt mere udviklede sky.
Og mens nogle streamer til “redigering” streamer andre altså “live og direkte”, styret og kontrolleret fra den nærmeste bærbare, der håndterer en virtuel Sony billed mikser, der “bare” er oppe i skyen.
Locarno film festen er siden blevet til andre - lignende - projekter, der “ultimativt” ender med at broadcastere som vores hjemlige TV2 Lorry overgår til Hive, der er det “komplette” system, der kan alt det der blev “testet” i ved Locarno film festen, samlet i en løsning og lidt til.
Det sidste projekt som Sony tog på IBC for at vise - der var nok en del flere - var deres engagement i den tunge produktion.
Industrien - der igen og igen - brugte dette års IBC på at “diskutere” hvad de dog skal gøre, for at få seerne tilbage, er klar over at “banale” detaljer som “hastighed”, og “flothed” ( læs 4K HDR ) er blandt de værktøjer der skal satses på.
Desværre kan de ældre SDI baserede systemer ikke følge med her.
Bevares.
Det går stadig i 720P, der som bekendt er 9 gange mindre opløsning end UHD.
Men nu hvor de “unge” alle ser UHD, på deres mobiltelefon, er 720P på 65 tommer bare ikke nok, længere.
For at kunne producere i denne kvalitet ( UHD 4K HDR etc ), mener Sony - og stort set alle andre store leverandører - at fremtiden er IP baseret.
Fordelene er mange.
På den ene side vil det være muligt at producere i nye og - stadig ukendte - formater, ganske som at det faktisk bliver muligt at spare lidt ved kun at investere i dyrt broadcast gear, der hvor det virkeligt er vigtigt, mens dele af backbone kan overlades til billig “No Name gear”, der blot udskiftes når det går i stykker, eller skal opgraderes.
En simplificering, men stadig en billede på hvad Sony tog på IBC for at hjælpe med.
Blandt andre Sony nyheder fra IBC2017 er at de netop har fået solgt 68 FS7 mk2 og 20 FS5K til NRK, der dermed må siges at være gået Sony.
Der kører fortsat en Sony Live stream fra deres stand, der skulle blive klippet i deres nye virtulle mikser, når en gæst kigger forbi og piller ved gearet.
Oplev det her.
Vi gætter på at signalet vil være live indtil IBC2017 slutter.
Her lidt promoer og lidt IBC ENG


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?