Forsiden > Ny teknik > Sony på NAB2017 med visioner

Sony på NAB2017 med visioner

De går reelt Beyond Beyond Definition

mandag 24. april 2017, af Tom Dissing

Det er lidt småt med ny hardware fra Sony, på NAB 2017.
Til gengæld bruger giganten i stedet til og energi på at fortælle at det er ved at være på tide at broadcasterne overgår til mere moderne produktions systemer og - i særdeleshed - et workflow, der ikke holder fast i 80erne i bogstavligste forstand.
Alle taler i den forbindelse om standarder.
Sony gør noget ved det.
De supporterer alle, og arbejder sammen med alle, så selv en ny og - genial - aldrig tidligere set standard, vil være en del af den løsning du køber, hvis du vælger at konvertere en eller 100 kanaler eller faciliteter med udgangspunkt i Sony gear.
Det var i hvert fald en del af pressemødet i nat, hvor der reelt ikke blev præsenteret mange produktnyheder.
Visionerne var der til gengæld intet at udsætte på.
Så havde du håbet på et A7s3 eller et F55/65 mk2, er det ikke nu.
Sony kunne omvendt fortælle at deres F65 “netop” har fået en 4K pris, suppleret med at der vist er lidt - sådan stille og roligt - kommer opdateringer af F5 og F55 husene, suppleret med endnu større fokus på FS5 og FS7 I og II.
Tilbage på pressemødet, der som vi forstår det kan genopleves her, var det de store perspektiver der blev luftet.
Begreber som Professional Imaging, High Dynamic Range, IP Live og Media Solutions-teknologier, var i hovedsædet der.
Og selv om at mange fortsat tror at det “kun” at de store broadcastere der har udfordringer i forhold til at flytte stadig større datamængder over “forældet” SDI, er Sony lettere uenige.
Enhver producent, der når til et vist niveau, vil have - eller får - brug for en række af de tjenester som Sony er gået igang med at tilbyde, eller som de - sammen med andre producenter af hard og software - tilbyder.
Richard Scott, der er Head of Media Solutions hos Sony Professional Solutions Europe, forklarer:
-Ud over at præsentere de nyeste teknologiske trends og nyskabelser har Sony fokus på kundeoplevelsen, så vi bliver en langsigtet strategisk partner for vores kunder, starter han og fortsætter.
-På NAB vil vi vise nye produkter, opdateringer til aktuelle produkter og en række workflowløsninger, der imødekommer kundernes konstant skiftende behov - fra 4K live til HDR til IP live-produktion, media-løsninger, asset management og alt derimellem – så de selv kan kontrollere deres fremtid, slutter han.
Og hvis du stadig er i tivivl om hvordan din fremtid med IP ser ud, er Sony nu med i alle de “IP netværk” ( for producenter af hard og software, red. ) der findes, hvorfor de “kendte” industristandarder som SMPTE ST2110, ST2059 og NMOS IS-04, alle er den del af din kommende oplevelse med Sony.
Skulle der i den forbindelse nævnes et par highlights, er “XDCAM Air”, et spændende tiltag, der er en slags “Cloud baseret ENG abonnementstjeneste”.
Her kan der sendes til og hentes fra skyen, i et væk, suppleret af at hardwaren rent faktisk nu er så “smart” at det ( sony ) kamera du optager på - hvis du vil - kan sende hvert eneste klip op i skyen, i det sekund du trykker stop på kameraet.
Med XDCAM Air, er det tæt på at du kan sende optagelserne, få sekunder efter at de er forestået, helt uden at skulle ud i en “sende situation”.
Eller endnu bedre.
Kameraet sender materialet hjem, mens i lige laver en “live”.
Sony har tidligere vist løsningen frem som en del af “forsøgsprojekter” som vi forstår det.
Nu er “systemet” så ellers nået til version 1.0, der kommer til juni, i “pakker” der rent faktisk har potentialet til at ændre måden der produceret ( sommer ) TV på.
Tjenesten der er en “XDCAM mobil kompatibilitet og metadata-workflow” tjeneste, inkluderer en “XDCAM Pocket”, der monteret ( det er en app ) på din mobil, der derefter taler med ( XDCAM ) ENG-kameraet over LTE, der også er det netværk ( 4G ) der bruges til at sende data hjem over. ( i en sikker QoS stream ).
Allerede kendte Media Backbone Hive, er en større løsning, der rent faktisk er målrettet store broadcastere.
Ser ud til at være blevet opgraderet ( en smule ).
Eller - kunne man gætte på - i takt med at systemet integreres hos stadig flere broadcastere, bliver det løbende “bug-fixet”, ganske som at der kommer add-ons.
RTV Oost, fra Holland har investeret og er glade, som eksempel.
Af rene rå produktnyheder, finder du LMD-B240 der er en “LCD letvægts-monitor til Full HD-produktion”.
Den håndterer HD-SDI, Composit og HDMI-ind.
Der er support for forskellige frame rates, interlace, PsF og mere.
Sony har også fået opgraderet deres AXS-AR1 kortlæser til Thunderbolt.
De er dog “kun” nået til Thunderbolt2, hvilket betyder at de - om snart - kunne tænkes at komme med en v3 også, der - spår vi lige - mere ligner den version der går global, versus v2.
Eneste potentielt spændende nyhed er de nye søgere til F55 og F5.
De hedder DVF-EL200 og DVF-EL200, og er såkaldte “højkvalitets Full HD OLED-søgere, der først og fremmest er spændende fordi det nu er muligt at “se dobbelt så meget”.
Dette skal forstås sådan at de ( mere eller mindre ) har nits nok til at kunne bruges i HDR sammenhænge.
Om de så kan bruges på andre huse, eller om der kommer andre HDR søgere, er uklart indtil videre.
Det er ikke helt præcist hvornår DVF-EL200 og DVF-EL200 kommer, eller hvad de koster.
Forvent at de er ude nu eller om snart, og kommer til at koste kassen.
Slutteligt er UMC-S3CA, der er et full frame 100Mbit/s kamera til broadcast/chrashCam og andet, blevet opdateret.
Blandt andet med Genlock, så flere kameraer kan bruges sammen, suppleret med lidt kosmetisk og muligvis lidt mere under motorhjælmen.
Sony Selv nævner VR som et at de områder hvor kameraet - der formodentligt - har samme sensor som A7s ( 1&2 ), hvilket da lyder som en god ide.
Der er HDMI ud, der ikke ser ud til at være begrænset.
Så der er 120FPS ud af dette lille monster, der er FF og født med E-mount, og formodentligt dermed autofokus.
Som altid med Sony er det på sin plads at besøge standen, eller tale med dem der ikke tog med til Las Vegas, da der som regel er flere - nyheder/rygter - på vej over de næste par dage.
Måske også om hvordan Sony forholder sig til at der nu er en del producenter der kan levere 8K kameraer til filmproduktion.
Noget Sony som bekendt ikke kan endnu.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?