Forsiden > Ny teknik > Sony sælger samme kamera igen

Sony sælger samme kamera igen

Historien bag det nye A7rIII

torsdag 26. oktober 2017, af Tom Dissing

Igår eksploderede Internettet så ellers igen.
Denne gang fordi Sony er på vej med det nye A7rIII der - som du har gættet det - er en videreudvikling af A7rII.
Enkelte kunne endda gå så langt som til at sige at ny software, og et par nye printkort i de A7rII de ikke fik solgt sidste gang, er den reelle udvikling.
Det er nemlig den samme CMOS, og det samme (?) hus, som A7rIII og A7rII er bygget i, om og omkring.
Når det er sagt, er det nye A7rIII, dog pænt spændende.
Prisen, der fortsat skulle være ukendt, er dog i den pebrede ende, så dem der vil skyde video på dette hus, kunne overveje andre Sony videokameraer, der - såmænd - kan købes til en bedre pris.
Indtil videre er de grundliggende specs derfor de samme.
Der er tale om et 42.4 MP kamera, der er et full-frame kamera, der er udstyret med en back-illuminated Exmor R CMOS image sensor, der - måske/måske ikke - er den samme som den der findes i deres Sony Venice.
Og hvor det tidligere var tilfædlet at Sony a7RII, var lidt tung “bagi” i forhold til et Venice, er det tæt på ikke længere at være tilfældet.
Desuden er der jo altid plads til et 4K UHD a7R, mens et Venice end ikke er ude på markedet endnu.
Så hvis du vil skyde Hybrid-Gamma Log og have 15 blænders dynamic range, i et meget lille hus, kunne a7RIII vise sig at være din ven.
I forhold til alt det nye, og dermed til forskellen mellem a7R II og a7R III, er der heldigvis netop så meget godt nyt ude, at to ting bliver interessante.
Hvor billigt bliver IIeren og hvad kommer IIIeren til at koste.
Prisen på nyheden er nemlig ikke ude endnu. ( den skulle ende på 3200 dollars i USA “this november” ), hvilket burde ende på noget der minder om 27-30K her i landet ( et gæt ), blandt andet baseret på at forgængeren nu er nede på 22-24.000 kroner med moms.
Det vigtige ved nyheden er dog at specs er endog heftigt opdaterede og at de potentielt har “hvad der skal til” at sparke benene væk under de fleste ( alle ?) 4K videokameraer til omkring 30K.
At der ydermere er tale om et pænt heldigt fotografi apparat, er i den forbindelse blot en bonus.
Først det lækre:
a7R III er et Full Frame 4K (UHD ) video kamera, der kan optage i 3840x2160 i op til 30 fps.
Dermed ikke i 50/60 fps.
Der er det kendte “ikke center crop” eller hvad de kalder det i denne uge, der ender med at betyde at du skyder i et “Super 35mm, full pixel readout without pixel binning to collect 5K” vindue”, der konkret er 15 ud af de 42MP. kameraet kan levere.
Med andre ord.
Kameraet cropper altså ned til 15 af de 42 megapixel, som det “oversampler til 4K UHD”.
Dermed cropper det også din optik, hvilket omvendt giver dig op til 120 fps i HD.
Folk der spekulerer over båndbredde kan glæde sig over de sædvanlige 100 Mbps XAVCS 4:2:0 der kræver UHS speed class 3 kort.
Det er lidt uklart hvad 120 fps rent faktisk optages i.
Omvendt er der tale om HD, der - reelt - optages i 4x eller 5x, hvilket burde betyde 5x båndbredde, hvilket det som bekendt ikke gjorde i den forrige model.
Skal båndbredden og (?) bit dybden op, skal der optages eksternt.
Sony (?) foreslår selv at du kunne vælge en Video Devices PIX-E eller Atomos der kan optage 4K UHD i 4:2:2 direkte ud af kameraet via HDMI.
Om det så giver UHD i 60fps, må du spørge din lokale spejlløse pusher om.
Af andre nyheder er bedre og mere HDR og HLG.
I begge tilfælde er der nu “indarbejdet” egentlig Hybrid Log-Gamma og HDR workflow, der blandt andet inkluderer HDR optagelser der er “født” HLG kompatible.
Dermed kan (fake)HDR afspilles på “almindelige” 4K TV, der ikke supporterer HDR.
Der er mulighed for S-Log2 og S-Log3, hvilket er en heftig forbedring i forhold til forgængeren.
Det betyder i følge producenten at nyheden kan levere 14 blænders dynamic range, hvilket endnu engang ser ud til at understrege at det er lettere for producenterne at udvikle heldige features til “still billede kameraer” end til video ditto.
a7R III har nu support for Rec. 2020 eller BT 2020, hvilket må siges at være lidt forvrøvlet, da dette er et “output” format.
Igen.
SGamut3/S-Log3 og en ny S-Gamut3.Cine/S-Log3 wide color space setting giver kameraet et farvespektrum der er større ( dog kun lidt større ) end DCI-P3, hvilket - i princippet - er i omegnen af Rec. 2020.
Nyheden kan i følge producenten håndtere op til 32000ISO uden “særligt meget” støj, hvilket “eliminates an optical low pass filter to maximize resolution”, hvilket burde kunne oversættes til at der ikke er et OLP filter i disse huse.
Der er nu support for 10 fps i 7952 x 5304 i RAW. Og da bufferen må være blevet større, er det muligt at skyde 76 billeder, kan du nu optage 7,6 sekunder i denne vilde opløsning, i “tegneserie hastighed”.
Huset er slutteligt født med et 5-axis “optical in-body image stabilization” system, som Sony mener giver op til 5.5 gange din shutter speed i kompensation.
Det er ydermere muligt at tilrette denne stabilisering til vertikale eller horisontale rystelser.
Viewfinderen er forersten også opgraderet til 3.69millioner pixels opløsning i formn af en ny Quad-VGA OLED Tru-Finder, der kan forholde sig til om der optages i 60 fps eller 120 fps/50fps og 100fps.
Der er nu USB C ud af kameraet.
Her de specs der er ude:
42.4 MP 35 mm full-frame Exmor R CMOS sensor
Opløsnining 7952 x 5304
E Mount
ISO 100-32000/ op til 102400
Fast Hybrid AF med 399-point focal-plane phase-detection AF
425-point contrast-detection AF
Continuous shooting i RAW i op til 10fps ( buffer kan holde 76 billeder, cirka)
5-axis image stabilization der i følge producenten giver 5.5 blænders stabilitet.
Elektronisk viewfinder, nu i Quad-VGA OLED
Kan optage i:
3840 x 2160p at 23.98, 25, 29.97 fps (100 Mbps XAVC S via H.264)
3840 x 2160p at 23.98, 25, 29.97 fps (60 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080p at 100, 120 fps (100 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080p at 100, 120 fps (60 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080p at 23.98, 25, 29.97, 50, 59.94 fps (50 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080p at 50, 59.94 fps (25 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080p at 25, 29.97 fps (16 Mbps XAVC S via H.264)
1920 x 1080i at 50, 59.94 fps (24 Mbps AVCHD via H.264)
1920 x 1080i at 50, 59.94 fps (17 Mbps AVCHD via H.264)
Og så er der jo 422 ud i UHD eller HD til ekstern optager ( det er ukendt om der kan optages i UHD 50/60fps eksternt )
Begrænsning er fortsat 29 minutters video.
Her et par promo videor.




Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?