Forsiden > News > Sport får det svært

Sport får det svært

Millennials dropper stadig oftere den dyre af slagsen

mandag 14. november 2016, af Tom Dissing

Indtil videre er det blot en trend, der er blevet målt af Ampere Analysis.
Omvendt har de målt på mere end 32.000 såkaldte “millennials”, der er de 18 til 24 årige, der i Europa og i USA, der nu er på vej til at se mindre sport.
Ikke et problem, da hovedparten af dem der ser sport på TV, alligevel er +45 år, men alligevel en udvikling der er værd at bemærke.
De “gamle seere”, bliver jo ikke ved med at være der, og de unge tænder ikke længere for sport.
Sport har ellers længe været håbet blandt broadcastere, der gerne så at de unge seere kom tilbage til flow TV.
Desværre.
Sport trækker ikke længere.
Vurderingen fra Ampere Analysis, er at der er tale om det de kalder for et demografisk og kulturelt “shift”, der ændrer måden de unge ser sport - og TV - på.
Problemet er - ikke overraskende - fortsat de ældre seere, der jo er så mange, at broadcasterne er nødt til at producere indhold der passer til de “gamle”.
Og da det er TV, der “ikke fungerer” for de unge, vælger de altså i stadig mere udtalt grad sports TV fra.
Richard Broughton, Director at Ampere Analysis forklarer:
-The shift in perception of sport among younger consumers should ring alarm bells for traditional media companies reliant on high value - and increasingly high cost - sports rights. Pay TV operators thinking of cutting back spend on TV and movie content to protect budget for sports rights may want to think again. Younger consumers are turning off sport in favour of scripted and social video content including comedy, sci-fi, romance and action & adventure. Clearly, a “one-size fits all” content strategy will not last as a pan-generational plan, slutter han.
Ampere Analysis, der som pointeret har talt med tæt på 32.000 seere i USA og i Europa, kan ydermere fortælle at bare ti procent af seerne vælger sport med udgangpunkt i deres fortetrukne sport.
I denne gruppe er bare 11 procent 18 til 24 år.
Sidste gang Ampere Analysis målte på samme gruppe, var antallet oppe på 13.5 procent.
Måske ikke et voldsomt fald.
Og så alligevel.
Det er faktisk tæt på 20 procent af de unge der ikke længere kigger med, når vi taler om high pay sport.
Til sammenligning, så er hele 46 procent af dem der ser med, når deres “favorit sport” bliver sendt, “ældre” seere. ( formodentligt +45, men det er ikke præciseret, red. )
Problemet ser ud til at være at de såkaldte Millennials hellere vil se film, serier og andet. Bedst understreget af at det fremgår af analysen at 21 procent af de unge “love movies”, mens 50 procent “love TV series”.
Som umiddelbar konsekvens er seertallene ( i USA ) - målt på de unge seere - allerede begyndt at falde på de dyre sportsproduktioner. Som eksempel ses NFL nu “væsentligt mindre” af de unge. Konkret har de mest populære spildage tabt 13 procent af de unge seere, mens rent sports orienterede broadcastere kan notere endnu større tab, konkret op imod 17 procent målt på de unge seere.
Selv Rio Olympics, havde det dårligt i USA.
Seertallene var faktisk væsentligt dårligere end London 2012, selv om at der ikke - denne gang - var problemer med tidsforskel.
Oplevelsen er det til trods nærmest identisk i England som eksempel.
Her oplever størrelser som Sky Sports, BT Sport og Eurosport kanalerne et tab af unge seere på 9 procent målt i forhold til seerne i 2010.
Ampere Analysis vurderer derfor at der er tale om en egentlig trend, både i USA og i Europa.
Tilbage i 2004-2005 var de 18 til 24 årige en “fast fanbase”, der fik seertallene op og som samtidig blev vurderet som den gruppe der - også i fremtiden - ville kigge med.
Nu er vurderingen at en god del af denne gruppe i stedet ser film og serier.
Det store spørgsmål, som broadcasterne derfor burde stille sig selv er hvordan de får de unge tilbage til skærmen.
Og her er Ampere Analysis ikke særligt friske.
Deres vurdering er at der konkret er tale om et såkaldt “fundamentalt og demografisk shift” som kort kan forklares med at der er så meget indhold de unge kan vælge imellem at de stadig mere udtalt begynder at fravælge sport.
Størrelser som Netflix og Amazon har naturligvis en form for indflydelse, med banale forbehold at - for eksempel - Netflix og Amazon har mere succes i England og i USA, end i Frankrig og i Polen, der - omvendt - er de lande i Europa der er mest langsomme til at omfavne streamtjenesterne.
Banale detaljer som at de unge ikke har råd til at købe sig adgang til kanaler eller platforme der tilbyder premium sport, kunne også spille ind, ganske som det faktum at de mange klippede “cords”, altså kabel TV aftaler, også kunne være en del af forklaringen.
Richard Broughton forklarer videre:
-Broadcasters and sports bodies need to encourage millennials back to sport, after all, they are the fans, viewers - and subscribers - of tomorrow. They will be all too aware that failure to engage younger consumers in sport means being trapped in an unsustainable scenario of escalating rights costs against a backdrop of a declining or stagnating audience base. Building fan bases internationally has been a core part of league growth strategies to-date - but securing domestic audiences will be crucial to future security, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?