Forsiden > Mediepolitik > Sport taber også seere nu

Sport taber også seere nu

De streamer i stedet

fredag 20. januar 2017, af Tom Dissing

Blandt de kedelige konklusioner der kan læses i den netop frigivede Medieudviklingen 2016, er den kedelige detalje at sport ikke længere “fanger” seere.
Sport er ellers blevet set som et af broadcasternes sikreste kort, der både kan holde på seerne og som - på sigt - kan “få seerne tilbage”.
Det er desværre ikke tilfældet i følge Medieudviklingen 2016.
De har kigget på sport fra 2012 og frem til idag.
Og den korte version er at der på de kanaler som Kantar Gallup måler på, blev sendt “nærmest ingenting”, i 2012, konkret 10.200 timers sport på et enkelt år.
I 2016 blev der sendt 23.500 timer.
Man kunne derfor håbe at der var mindst 2,3 gange så mange der kiggede med, målt på alt sport, når der nu bliver sendt så relativt meget.
Desværre.
Der er 7 procent færre seere, til 2,3 gange så meget sport.
Årsagen vurderes til at være at antallet af “usikre sports TV brugere”, altså seere der ikke prioriterer sport, nu streamer film og TV serier i stedet for at se sport.
Og når der er færre der ser sport, bliver den jo endnu dyrere for seere der vil se sport at købe adgang til.
En udvikling de har bemærket i USA, hvor flere af de store brodcastere i denne og sidste uge var ude og fortælle rettighedshaverne at de vil “få svært” ved at få solgt deres sport.
I hvert fald til de “nuværende priser”.
Der er naturligvis langt til “sidste udkald”, men DR medieforskning er altså “specielt opmærksomme på sport i levende billeder, står foran en række udfordringer med vigende seertal, et fragmenteret brug og en kompleks digital adfærd, som bliver vigtig at kunne navigere i”.
Medieudviklingen 2016, tager også fat i det reelt største problem, nemlig at flowTV ikke længere er inkluderende, det er nu et ekskluderende medie.
De op imod 2 millioner estimerede streamkunder, ved indgangen til 2017. (1,055 million til Netflix, 300.000 til TV2 og resten fordelt på de andre streamere, red. )
Et voldsomt antal, der - fortsat - ikke rigtigt ser ud til at påvirke de mest populære formater, på top 20 listen.
Eller rettere.
Det totale tab af seere endte med at blive ni procent sidste år.
Et tal der dækker over at de unge under 30 år klippede 25 procent af deres TV forbrug.
Suppleret af at de +50 årige nu er begyndt at streame.
DR medieforskning kan i den forbindelse pointere at hele befolkningen “bare” så 15 minutters mindre TV dagligt i 2016.
Ikke “meget mindre” end året før.
Igen med et par forbehold.
Som eksempel var der i 2016 bare “88 procent af dem der har et TV”, der havde dette tændt “i sidste uge”.
Det betyder altså at der var 720.000 mennesker, der ikke så TV i sidste uge ( måske streamede de ?)
Dem der streamede “igår”, så konkret en times TV mindre end i 2015, da deres forbrug endte på 1 time og 52 minutters TV om dagen.
Det er dog ikke rekorden.
De 15-29 år er nemlig nede på 1 time og 25 minutters TV om dagen, mens de +55 er stagneret på 4 timers TV, dagligt. ( tallene er lidt upræcise, da grafen er “bred”, red. )
I den forbindelse er en af konklusionerne at MTG og Discovery Networks har tabt 16 og 20 procent af deres “sening” i 2016.
Tallet kunne også modregnes det generelle tab af 15-29 årige der nu ser 25 procent mindre TV.
Er det tilfældet har MTG og Discovery Networks faktisk hentet “TV minutter” hos de unge seere, mens de store broadcastere fortsat “blot nyder god af at” de +55 årige - indtil videre - kun er stagneret, hvorfor den totale seening “kun” er faldet med ni procent sidste år.
Medieudviklingen 2016 byder slutteligt på en analyse forestået af DR NRK, SVT og YLE der har målt 7000 TV seere mellem 3 og 59 år.
Og her fremgår det med stor tydelighed at den er helt gal.
28 procent af de adspurgte - under 40 år - vil hellere have ( ville være ked af at miste ) Netflix og YouTube, end DR, TV, MTG og Discovery Networks. ( her i landet, red. )
Forklaringen er TV serierne, som MTG og Discovery Networks, som de eneste investerer i og producerer.
Der er nu “kun” 60 procent der har “benyttet traditionelt tv dagen forinden”, målt på alle op til 59 år. ( her i landet, red. )
Dermed er der nu 40 procent af befolkningen der ikke så TV i går, eller op imod 2,4 millioner seere der valgte ikke at se TV igår.
TV har dog fortsat “en chance”, da 80 procent af de 50-59 årige - i følge DR NRK, SVT og YLE analysen - så TV igår.
TV er dog også ved at blive presset bland de lidt ældre seere.
Der var således kun 60 procent af de 30-39 årige der “så TV igår.
Tallet blandt de 15-29 årige var oppe på at 65 procent “streamede igår”, hvilket altså betyder at blot 35 procent af de 15-29 årige så TV igår.
Medieudviklingen 2016 advarer i den forbindelse også om at traditionelt TV er ved ( forlængst har ? ) miste sin “brede relevans”, nu hvor de 15-29 årige stort set har droppet TV, suppleret med dem under 15 år, har “halveret deres i forvejen minimale TV kiggeri siden 2010”.
Alt grafik er fundet i Medieudviklingen 2016, der kan hentes her.
Vi har også lige fundet lidt tal i statistikbanken.dk

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?