Forsiden > Ny teknik > Stadig flere tvivler på de unge seere

Stadig flere tvivler på de unge seere

Kommer de tilbage når de fylder 30

torsdag 21. september 2017, af Tom Dissing

En af de store diskussioner på årets IBC2017, var oplagt nok at de unge i mere eller mindre udtalt grad ikke længere bruger såkaldt lineært TV.
Hvad IBC2017 også ser ud til at løfte sløret for, er at broadcastere i Europa nu for alvor er begyndt at tvivle på at de unge “kommer igen”, når de bliver lidt ældre.
Antonio Carvalho VP, product, content & usage analytics at Liberty Global UK, har en simpel - men kedelig - vurdering:
-That’s not going to happen, siger han.
Liberty Global UK forventer altså ikke at de unge “seere”, der ikke længere bruger lineært TV, kommer tilbage til lineært TV, når de bliver “gamle nok”.
Argumentet var ellers tidligere/længe at “de unge jo kommer tilbage når de fik en familie”.
Et argument, der har “overlevet på ”at der ikke er nok emperisk data til at der kunne komme et entydigt svar.
Det mener Antonio Carvalho nu at der er ( nu ).
-But there’s already enough evidence out there to know that’s not the case – they don’t go back, forklarede han en måbende og svagt bævrende skare af professionelle på IBC2017.
Sarah Rose, der er director of consumer insight hos C4, herhjemme kendt som Channl 4, er lidt uenig:
-It’s the hardest thing because we just don’t know. ( om de kommer tilbage, red.)
Det er så det Antonio Carvalho fra Liberty Global UK mener at hans data viser at de ikke gør.
Er det tilfældet, har broadcast et problem.
Bevares.
Befolkningerne bliver ældre.
Og de ældste ser masser af TV.
Det betyder bare at der ikke kommer nye kunder i butikken der - ydermere - bliver afskrækket af at det TV der bliver sendt er “til hele familien”, der nu mere er bedste og olde -forældre, end folk under 50 år. Hvilket må formodes at afskrække de unge seere, hvis de skulle være så uheldige at komme til at tænde for deres TV.
Holland har i følge Michel van der Voort, MD Screenforce Netherlands netop det problem.
-We have lost 1/3 of young viewers in the last 2-3 years, starter han og fortsætter.
-We are facing difficult times at this moment because those viewers are hard to get – because we will have more platforms on our TV sets perhaps it’s time for local broadcasters to put content together in one place, fortsætter han om at måle på de unge seere.
-For the Netherlands it’s a nightmare – they can’t properly measure video on iPhones – we need better data, slutter han.
Sarah Rose, der må være hyret ind til at dæmpe angsten hos broadcasterne, er dog fortsat fortøstningsfuld.
-We have to take our curation skills and adapt them to what audiences want to do if we are to remain relevant, fortsætter hun.
-As broadcasters we have to pay attention to these ( new ) trends ( blandt andet “YouTube TV” og “Facebook Watch” ) and offer audiences content how they want it, otherwise we will become old media, slutter hun.
Kigges der på hvad det er hvad “YouTube TV” og “Facebook Watch” kan, er det i høj grad netop evnen til at tilbyde “personificeret indhold”, baseret på brugerdata.
-Personalisation and recommendation is an important feature – it helps people navigate content in a confusing world, forklarer Sarah Rose videre.
-New online channels like YouTube TV and Facebook Watch, which are built around features such as personalisation and recommendation, will encourage new viewing patterns, sluttede hun.
Desværre stopper broadcasternes udfordringer ikke der.
European Broadcasting Union (EBU) har netop kastet sig ud i en række eksperimenter med VR, hvilket er lovende.
Og - vel sagtens - en del år for sent.
Bevares.
Det er fint at teknologien er på plads, når de enkelte medlermmer skal til at eksperimentere.
Men i takt med at den ( teknologien ) altså udvikler sig, bedst understreget af iOS11, der inkluderer en masse AR features, kunne man fristes til at mene at det ville være på sin plads med små og skøre eksperimenter, ude hos den enkelte broadcaster, i stedet for centraliserede EBU tiltag, der ender med forkromede værker om “VR content genres”, som “VR nyheder”, “VR underholdning”, “VR sport” og andet.
Playstation VR/Sky sendte Champions League for flere måneder siden, og DR har været rundt om med deres “Danmarkshistorien i VR” målrettet unge.
AR udråbes i den forbindelse til at være “meget mere på vej tilbage end VR”.
Augmented reality, som AR er kort for er nemlig langt mere buzz end VR.
I den forbindelse kan det undre at DRs VR tiltag, som du kan se et klip fra nederst, rent faktisk er en række lineære video optagelser, der kun kan opleves lineært.
Igen.
Det er da pænt retro.
Måske så meget at de unge tænker at det er “sjovt” sådan - igen - at blive tvunget til at opleve noget, lineært. ( selv om at de i den grad skriver noget andet på YT)
VR og AR for den sags skyld har dog fortsat det problem, at det koster en masse at udvikle.
Som eksempel er “storytelling i VR” - åbenbart - så stor en udfodring at det er “lettere” blot at tilbyde en række lineære historier. ( som DR valgte at gøre det )
I mellemtiden har spillere som Apple Snapchat, Facebook, Microsoft og potentielt andre, udviklet “kits” der i “PokemonGo style” kan få AR ind på et utal af platforme.
Det eneste der mangler er indholdet der “bare” skal produceres og udtænkes.
Broadcasterne kunne eventuelt vælge at melde sig ind i den fremtid, i erkendelse af at det eller - let - kunne blive til “old media”, som Sarah Rose kalder det.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?