Forsiden > News > Streamerne spiser TV minutter

Streamerne spiser TV minutter

onsdag 27. januar 2016, af Tom Dissing

Nu hvor DRs længe ventede rapport om det danske medieforbrug er udkommet, der viser at streming af Netflix og HBO Nordic stort set intet har betydet for TV forbruget, ser det radikalt anderledes ud i Sverige.
Her har Mediavision endnu en gang analyseret markedet og fundet det endog voldsomt forskelligt fra det danske marked.
Alle svenskere ser således 36 minuters streaming dagligt (Q4), mod 32 minutter målt på hele året, hvilket Mediavision oversætter til at tæt på 40 procent af de 15 -74 årige nu “streamer online“ dagligt. ( tallet inkluderer YouTube, red.)
Og da det er en stigning fra 20 procent i 2014 (30 procent i Q4), kan Mediavision altså måle en heftig udvikling i forbruget af streaming.
En udvikling DR medieforskning heller ikke ser i det danske medieforbrug.
Mediavision kan ydermere konstatere at det egentlige online-TV forbrug er vokset.
Konkret med 47 procent fra 2014 til 2015.
Derfor vurderer Mediavision at markedet er under så kraftig en forandring at de - som eksempel - nu vurderer at de 15-34 årige nu bruger omkring en time dagligt på at se streaming, hvilket skal fratrækkes deres i forvejen lille eller allerede ikke eksisterende TV forbrug.
Brugere af Netflix og Youtube, har ydermere sørget for at disse to størrelser alene står for mere end 50 procent af alt online “kiggeri” i Sverige.
Og da det jo betyder at det egentlig “tidsforbrug” på Netflix og Youtube nu er ligeså stort som forbruget af traditionelle TV kanaler som SVT2, TV3 og Kanal 5, tilsammen, igen målt på de 15-74 årige, er det altså kun DRs medieforskning der ser ud til at kunne måle sig frem til at platforme som YouTube og Netflix ikke påvirker TV seeningen. ( målt på alle, red. )
Marie Nilsson, der er VD på Mediavision forklarer:
-Strömmade videotjänster är inte längre en företeelse på marginalen, för unga konsumenter. Vi har passerat en ny brytpunkt och vi ser en kraftig tillväxt för rörlig bild online över hela linjen. Det är helt följdriktigt att reklamen speglar detta och att annonsörerna omfördelar sina budgetar mer mot online, starter hun og fortsætter.
-Sammantaget nådde de två amerikanska tjänsterna en andel på över 50 procent av allt online-tittande. Detta gör att Netflix och Youtube står starka även när de jämförs med traditionella, svenska, TV-kanaler, slutter hun.
Tallene er baseret på 1000-1500 tilfældigt udvalgte 15-74 årige der bliver interviewet hver måned på nettet i Sverige.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?