Forsiden > News > Streamerne vinder

Streamerne vinder

3 ud af fire er nu kunde hos en streamtjeneste

torsdag 27. april 2017, af Tom Dissing

Hvis de nyeste tal fra Greens Analyseinstitut passer, er der nu 75 procent af en befolkning på 5,676 millioner, der hver måned betaler for en streamtjeneste.
Dermed er streaming nu - tæt på - at være mere populær end konventionelt TV, hvilket kan undre.
Selv Sverige, der er helt fremme i skoene, kan nemlig langt fra mønstre så mange streamere, som de 4.257.000 millioner kunder Greens Analyseinstitut har regnet sig frem til, for Børsen.
Tallet findes dog også kun i overskriften, i form af en heftig stramning.
Det korrekte antal er nok snarere de “74 procent af danske hjem”, der har et abo på en eller flere streamingtjenester.
Dette antal er lidt over 2,65 millioner husstande, hvorfor 74 procent af dette antal husstande er 1.987.500 husstande, hvilket må siges at være mange, men altså ikke 4,3 millioner kunder.
Detaljen er nemlig at det fortsat blot er 11 procent af landets husstande der har droppet kabel TV, og erstattet denne med en eller flere streamingtjenester.
Omvendt betyder det nu at de såkaldte “kabel klippere” er i heftig fremgang, og at de bliver flere.
Kigges der på hvor mange kunder de forskellige streamtjenester har, bliver det også ret sjovt.
Tallene er nemlig langt fra så overvældende som man kunne være bange for.
Det er som eksempel “bare” 33 procent af landets husstande der har Netflix.
Det burde betyde at de konkret har omkring 874.000 betalende kunder.
Rigtigt godt gået af Netflix, og en klar understregning af at befolkningen er mere end friske på det indhold denne tjeneste tilbyder.
Et godt stykke længere nede kommer Viaplay og TV2 Play, der hver især har 13 og 12 procent af streamer hustandende.
Godt gået da det er 344.000 og 318.000 kunder, der hver måned vælger mellem at se med på “TV” eller på stream.
Eller gense, hvilket må formodes at være en motivation bag et abo i tjenester der både tilbyder sneak peaks, og en streamversion af flow TV fladerne, og lidt til.
Sidst i række af succesrige streamere finder vi HBO Nordic.
Denne størrelse der reelt også er den nyeste, har siden midt i december 2012, har fået fingre i 265.000 husstande, hvilket betyder at de to “rene streamtjenester”, der primært lever af originalt indhold, nu findes i 1.139.000 husstande, hvilket altså er mindre end halvdelen af landets husstande.
Omvendt betyder det at 2-3 millioner mennesker hver dag har muligheden for at vælge mellem flow TV eller sidste nye episode af en serie, der eksklusivt kun kan opleves på en af disse tjenester.
MTG President Jørgen Madsen Lindemann, kunne i sidste uge fortælle at deres nye originale indhold som “Black Widows”,”Swedish Dicks” og “Veni, vidi, vici” “outperformer” alt det andet, hvilket kunne tænkes at være årsagen til at C-More, der kom “sent” igang med streammarkedet, men som altså allerede nu er begyndt på at producere eget og eksklusivt indhold, har kastet sig over egenproduktion.
Tilbage i “resten af verden” har Accenture netop gennemført et såkaldt “Digital Consumer Survey”, og der fundet at seere, der ser mange “TV shows på TV”, helt eller delvist har tabt interessen i dette.
Tallene, der er sådan lidt globale, med fokus på USA, konstaterer at de “55 procent der så mange shows” ( der er live/optaget ikke scriptet underholdning, red ) tidligere brugte 52 procent af deres tid foran flow TV skærmen på at se shows.
Et tal der er faldet til 23 procent.
Samme analyse vurderer ydermere at “desktop kiggeriet”, der skal oversættes til “folk der ser TV via computer, eventuelt på en TV skærm” er steget fra 32 procent til 42 procent.
Tallene gælder naturligvis kun de kommercielt interessante seere, der er seere under 50 år i USA.
Seere der - stort set ikke måles på her landet mere, da de nu end ikke repræsenterer 1/3del af seerne, for eksempel til nyheder ( broadcasterne offentligører ikke længere seertal målt på alder, red. )
Tilbage i Accenture analysen, har de fundet frem til at 13 procent af dem de talte med nu “foretrækker” at se TV shows på deres mobiltelefon.
Et antal der er vokset fra 10 procent året før.
Gavin Mann, der er global managing director for Accenture’s broadcast business, siger:
-The dominance of the TV set as the undisputed go-to entertainment device is ending, starter han og fortsætter
-While a great number of people still watch plenty of TV shows on TV sets, our research uncovers a rapid acceleration in their preference for viewing on other digital devices – especially laptops, desktops and smartphones, slutter han.
Den udvikling er enten ikke kommet her til landet, eller også er det blandt årsagerne til at broadcasterne ikke længere deler deres seere i grupper som “kommercielt interessante” og “andre”.
Accenture analysen, der naturligvis er et kæmpe værk, der kan købes hos Accenture, baserer deres tal på 26000 forbrugere i 26 nationer.
Så den statistiske præcision er måske ikke den højeste.
Omvendt har de foretaget den samme analyse i flere år, hvorfor der tegner sig et billede af en udvikling, der ikke længere er til flowTVs fordel.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?