Forsiden > News > Studierne vokser med setforlængerne

Studierne vokser med setforlængerne

onsdag 14. oktober 2015, af Tom Dissing

Der er sikkert flere der har bemærket at lidt virtuelt har det med at gøre studierne lidt sjovere.
Og nu hvor UEFA er så hundedyrt at indkøbe, er der vel ingen grund til ikke lige at gå de sidste par kilometre for at gøre studiedelen lidt sjovere.
Noget som BT Sport - der har 4K rettighederne til UEFA Champions League og UEFA Europa League i England har gjort.
Konkret har de blot opgraderet deres sportsstudie med lidt teknik fra Ncam.
Til gengæld kan net op den løsning nok til at det ligefrem er interessant at se deres live dækning af de mange kampe.
Ncams produkter, der alle er såkaldte “augmented reality” produkter, kan problemfrit og i realtid skabe totalt vilde 3D studier, der - bedst af alt - kan bruges til noget.
Det er altså ikke bare kedelig grafik der bliver plastret ud over billederne.
Næ nej.
Med Ncam er der nu så meget computerkraft bag, at det rent faktisk er muligt at bruge alt fra rolling jibs til Steadicam eller robot dollyer, der - oplagt nok - giver en god fart i studiet.
Og nu hvor den 3D grafik de bruger er voldsom stor og omfattende, er den omtalte jib såmænd også voldsom.
Omvendt er det muligt hele tiden at gå fra de voldsomme totalskud til fine “beauty shots” af alt fra værter til de stadions der bruges til kampene i 3D set fra oven.
Som du derfor har regnet ud, kræver sådanne ideer kræver endog særdeles store studier med meget højt til loftet.
Igen ikke et problem.
UEFA Champions League og UEFA Europa League koster i forvejen så meget at det nærmest er underordnet hvad studiedelen koster.
Tilbage i Ncam tracking systemet, regner den hele tiden ud hvor kameraer, grafik og værter er i XYZ så det er muligt at integrere alle pan, tilt og roll kamera bevægelser i det univers der er skabt til produktionen.
Ncam påstår i den forbindelse at deres såkaldte multi-sensor bar på det enkelte kamera er nok til at det er muligt at bruge håndholdte kameraer i studiet også.
Reelt underordnet, da der jo ikke er nogen grund til at bruge “håndæltede” billeder i et studiemijlø.
Igen.
Hvis det er muligt at bruge et Steadicam, åbner det op for en række muligheder der ikke er set før.
Det er oplagt nok, ikke blot kameraerne der skal være hooket op til Ncams Live system.
Optikker og alt andet skal også være med.
Jamie Hingbaugh, COO of BT Sport, siger:
-We wanted to push the creative boundaries with our UEFA Champions League coverage. That is why we have invested in Ncams technology. The response from our audience has been fantastic around our augmented reality offerings, slutter han og bliver suppleret af Nic Hatch, CEO of Ncam.
Han siger:
-BT Sport wanted the freedom to present information in an engaging and creative way, which is why the crane, the dolly system - which moves around two sides of the studio - and the Steadicam were specified, starter han og fortsætter.
-With Ncam constantly tracking the positions of all three cameras simultaneously, the director has the freedom to find and explore multiple angles, while keeping all the augmented reality content locked in place. This adds so much to the production value of the shows. It creates a great immersive experience, bringing the audience into the games and the discussions, slutter han.
Læs mere om Ncam her.
Vi formoder at produktionen “kun” er i HD, det - som vi er orienterede - kun er selve kampene der bliver produceret i 4K ( enkelte, ikke alle, red. )

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?