Forsiden > Mediepolitik > TV distributørerne dropper snart TV

TV distributørerne dropper snart TV

Flow TV er åbenbart et problem

mandag 16. oktober 2017, af Tom Dissing

BFE, der er brancheorganisation for TV distributørerne har talt lid med deres medlemmer, og her ser det sort ud.
Den korte version er at flowTV er begyndt at blive et problem for TV distributørerne, forstået sådan at deres - altså TV distributørernes - kunder er nemlig ikke længere helt så glad for flowTV, hvorfor et skvat over 100.000 distributions kunder, hvert år - formodentligt de sidste to - har droppet en enkelt distributør, TDC.
Det er bare ikke kun TDC der har problemer.
Stofa og Waoo, der sammen med TDC tilsammen har over to millioner TV kunder, oplever tilsvarende at deres flow TV kunder dropper deres produkter, og i stedet streamer hvad det passer dem.
Når det passer dem.
Heldigvis har TDC, Stofa og Waoo en plan.
En plan der kræver “store investeringer”, i “udvikling og drift af streamingplatforme”.
Waoos administrerende direktør Jørgen Steensgaard siger således at Waoos årlige investeringer i netop stream, forventes at vokse til 30-40 procent af selskabets årlige driftsudgifter.
-Vi er gået fra en investering på 0 kr. for fem år siden til ca. 50 pct. af Waoo’s samlede investering i dag, og jeg forventer, det vil stige til 75 pct. over de næste fem år. Driftsomkostninger til streaming udgør 30-40 pct. af driftsbudgettet i dag og forventes over de næste fem år at stige til 60-70 pct. af driftsbudgettet, slutter han og understreger dermed at de få hundrede millioner som DR netop har besluttet for at investere i streaming over de næste fem år, er meget få kroner i forhold til den investering TV distributørerne er nødt til at forestage.
TV direktør Jacob Mortensen, YouSee, er ligeledes på vej med lignende tiltag:
-Den udvikling, vi er midt i nu, er en lige så stor omstilling for måden, vi ser TV og underholdning på, som introduktionen af mobiltelefonen var for vores talekommunikation, starter han og fortsætter.
-Vi skal som TV distributører omfavne og udvikle en helt ny teknologi på helt andre platforme og med en markant større kompleksitet, end da vi kun sendte et lineært tv-signal ud, slutter han.
Derfor kan YouSee kunder allerede idag kombinere Game of Thrones - som stream fra HBO Nordic - med en flow TV TV2 nyhedsudsendelse, og potentielt stoppe enten nyhederne eller GOT, og fortsætte når dette ønskes.
Og da det jo kræver en “stream” til denne husstand, der - sagtens - kunne tænkes at have 5 beboere der - hver især - streamer og ser flow TV samtidig, kan en enkelt husstand “koste” TDC, Stofa eller Waoo op til 5-10 samtidige “streams”, der jo skal være båndbredde til, og en “backbone” der skal holde øje med det hele.
produktdirektør Martin Dalgaard-Lassen, SE Stofa, forklarer:
-Tidligere skulle vi levere de samme 100 tv-kanaler til alle kunder i én strøm. Nu skal vi levere de samme 100 kanaler i alle mulige afarter, og på flere og flere platforme. Uden at være specifik vil jeg sige, at der er tale om investeringer i et stort tocifret millionbeløb, slutter han.
Ud over de mange streams, de mange pause og start forfra funktioner, der jo reelt er - ligegyldige - for kunden der blot kan nøjes med at vælge den udbyder der kan håndtere kundernes ønsker, er der detaljerne med enkeltkanaler, filmleje og serietjenester som kunderne nu forventer er samlet i en pakke.
På den måde er det heldigt at netop TV distributørerne, følger med.
Detaljen ser - desværre - bare ud til at prioritere alt andet end flow TV, hvilket burde give netop flow TV røde ører.
Der er efterhånden emepriske tal der beviser at de seere som broadcasterne taber, ikke kommer tilbage.
Nærmest uanset.
Så måske det er på tide at få dem der er tilbage til at blive, og finde på nyt og relevant indhold der kunne - i det mindste - friste dem der ikke længere “ser TV”.
Den streaming som TDC, Stofa og Waoo er på vej med, er i den forbindelse ikke streaming som de fleste kender det fra Netflix eller HBO Nordic, men derimod tilsvarende produkter, der tager deres udgangspunkt i “de hjemlige forhold”.
Tiltag der streamer lokale film, lokale serier og andet, hvilket såmænd har eksisteret i en del år før Netflix og HBO kom til landet.
Waoos administrerende direktør Jørgen Stensgaard mener dog fortsat at der er behov for flowTV.
-Kapacitetsbehovet er styret af antallet af kunder, som på samme tid finder det interessant at streame – modsat flow TV, hvor kapacitetsbehovet er konstant og upåvirket af antallet af kunder, som ser programmet. Det betyder, at kapaciteten til at streame til mange kunder skal være tilstede og monitoreres tæt ved peak belastning, slutter han og bruger store TV begivender som en landskamp som noget der kan samle hele familien foran skærmen.
Konflikten her er bare at forbrugerne allerede idag har vænnet sig til at supplere med deres iPads og telefoner.
Og hvis der ikke er noget supplerende iundhold der, bliver de på telefonen, og hepper når målet vises fra de andre vinkler.
YouSee oplever i den forbindelse allerede at deres nuværende systemer ikke kunne håndtere landskampen mellem Danmark og Armenien som streaming, hvorfor de var nødt til at hente båndbredde andre steder fra.
Som vi forstår det, endte det konkret med at de “begrænsede adgangen til visse ondemand-tjenester midlertidigt”, så der var båndbredde nok til dem der ville streame.
Uanset, dette, er de lokale TelCoer blandt de første til at tilbyde egentligt streamindhold, forklarer Laila Kelp Rasmussen, BFE:
-De danske TV distributører var blandt de første i Europa til at lancere streaming-tilbud, men den største udfordring har hele tiden været at få forhandlet de digitale rettigheder på plads. Det tager typisk halve eller hele år, og det koster ekstra at sende TV indhold ud på to måder, selv om det er til samme forbruger, starter hun og fortsætter.
-Som det er i dag, agerer vi i et rettighedsregime, som er udtænkt i en analog tidsalder. Forbrugerne tager det for givet, at de kan se deres yndlingsserie som catch-up, men de forventer ikke, at det gør deres TV pakke dyrere. Prisen på rettighederne udgør i dag en stadigt voksende andel af distributørernes samlede udgifter, og denne udvikling er uholdbar - især fordi nye aktører i markedet ikke betaler for digitale rettigheder. Vi ser frem til, hvilke løsningsforslag Finansieringsudvalget under Kulturministeriet byder ind med i november, når de aflægger deres rapport om fremtiden for dansk digitalt indhold, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?