Forsiden > News > TV får tæv af sVoD

TV får tæv af sVoD

mandag 28. september 2015, af Tom Dissing

Hvis du ikke er i London idag og i Paris imorgen for at høre hvad Eurodata har at sige om “digital impact on TV”, der er kort for hvordan de mange streamtjenester og online “biografer” påvirker lineært TV.
Bedre kendt som Flow TV.
Og selv om at det kun er her i landet TV så absolut ikke bliver påvirket, er resten af verden specielt Europa hårdt ramt af “digital impact on TV”.
Bevares det er ikke kun streams, der er også størrelser som Facebook og YouTube der påvirker TV kiggeriet.
Nyeste tal, der konkret har fokus på et par HBO serier, “Ballers” og “The Brink”, viser at begge serier reelt har et liv før de overhovedet når til HBOs flader der i USA er TV kanaler og streaming, mens det her i Vesteuropa kun er stream, mens der findes HBO TV kanaler i Østeuropa.
Den serie fik - netop fordi den først havde et “online liv via the social media”, et langt større impact end hvis den “bare” var blevet sendt, som broadcastere plejer at gøre det.
ARD og ZDF i Europa er samtidig på vej med “online-only content” der “kun” er til de 13-29 årige, hvilket hænger sammen med at det er der du finder de unge.
Ganske som her i landet, er der “seriene” der virker. Der bliver således introduceret omkring 3700 nye TV shows rundt om i verden, hvoraf omkring 400 er nye drama serier der fortsat fungerer og får fat i seerne i USA.
Som de fleste er klar over, har Eurodata også regnet sig frem til at den størrelse der skaber flest shows fortsat er Talpa.
Samtidig forandrer seervanerne sig for alle.
I Croatien ser de nu otte minutter mere TV om dagen, mens England har tabt 12 minuter af seernes opmærksomhed.
Tallene er målt på alle.
Kigges der på de unge 15 til 24 årige har de — i USA - droppet 28 minuter af den tid de plejede at bruge foran deres TV.
Såkaldt “time-shifted viewing”, hvor seerne ser TV når de har tid, er vokset kraftigt i Europa.
Stigningen er på 17.2 procent i England, mens den er på 6.6 procent i Holland.
Sahar Baghery der er head of global research and content strategy at Eurodata siger:
-Viewers habits are changing fast and all over the world, especially with the de-linearised consumption of TV content and the growing spread of screens, starter hun og fortsætter.
-Confronted by such changes, both incumbent players and newcomers (OTT platforms, Google, Apple, Facebook and Amazon) are renewing their offer with innovative content featuring the kind of interactivity that is suitable to the target audience, slutter hun.
Konferencen som Eurodata holder idag i London, er den første i England.
I morgen er de tilbage i Paris med deres årlige event, der har samme tema.
For at pointere at de altså kigger på en del tal, holder de løbende øje med indhold og reaktion og seere på 6300 kanaler fordelt på 100 territories på fem kontinenter.
De vurdereer sig selv som den største “TV and video content audience analysis and trends-monitoring organisation”.
Ganske interresant er det reelt først i år at det er blevet muligt at se en promo for et TV2 eller DRTV show eller serie.
Naturligvis kun på Facebook, der er blandt de få der tillader at der kan måles på reaktionen.
Som historien med “Ballers” og “The Brink”, kunne det være at størrelser som YouTube og de steder hvor de helt unge - potentielle seere - hænger ud også bliver taget i brug.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?