Forsiden > News > TV forbruget ændrer sig

TV forbruget ændrer sig

mandag 3. oktober 2016, af Tom Dissing

Skulle enkelte undre sig over at der rent faktisk er færre seere til de mest sete programmer i år, ganske som der var sidste år, er det ikke kun en “trend” her i landet.
Nielsen har målt på det, og kan konstatere at the “Total Audience Report” ser samme udvikling.
En udvikling der fortsat understreger at seere slet ikke ser de mange kanaler de har adgang til suppleret med at de rent faktisk er ved at ændre TV vaner.
Som eksempel tyder noget på at de små - ellers oversete - kanaler, pludselig har fået lidt mere tid.
Tallene her er naturligvis fra USA, hvor den enkelte husstande har voldsomme 205,9 kanaler til rådighed.
Af disse ser en familie - bare en smule - på 19,8 kanaler om måneden.
Rapporten kan i den forbindelse fortælle at der er stadig flere der helt “klipper kablet”, eller - hvilket også sker her i landet - vælger at begrænse adgangen til kanalerne, ved at invistere i færre kanaler.
Dette suppleret op med at folk alstå kigger “mere” på de “små” kanaler, betyder at de “store” kanaler oplever et seertab, der både er afstedkommet af “kabel klipperiet” og det faktum at stadig flere har adgang til SVoD, typisk i form af Netflix, eller andet.
En anden detalje rapporten kommer ind på , er at voksne, der ellers er faste TV seere ser mindre TV, når SVoD ankommer, hvilket må formodes at hænge sammen med at det jo netop er de voksne der betaler for denne adgang, og derfor har valgt en tjeneste der passer til deres behov.
Fælles for udviklingen er at der bliver set færre TV minutter, ganske som vi delvist oplever det herhjemme.
Sidste uges TV tal ankommer idag mandag efter 15.00
Hvor vi kommer til at opdatere artiklen med nyeste tal fra i år.
Tendensen ser dog ikke ud til at være nået her til landet.
Vi har dog akumuleret top 20 over de meste sete programmer i uge 39, over de siste par år, bortset fra i år.
2016 - 12,831 millioner til de 20 mest sete programmer
2015 - 12,902 millioner til de 20 mest sete programmer
2014 - 12.972 millioner til de 20 mest sete programmer
2013 - 15,182 millioner til de 20 mest sete programmer ( det er den gamle “normal”).
Det er med andre ord pænt tydeligt at se det som analysen kalder for “the standard dynamic”, også har ramt vores lokale TV marked.
Desværre er det nærmest umuligt at finde tal for de små stationer. Men det er nok ikke helt forkert hvis man gætter på at enkelte af de små også her i landet har oplevet nærmest øjeblikkelig succes.
Kanaler som ID og TLC, har i hvert fald begge fundet “mange” seere nærmest med det samme, som eksempel.
Skulle du være interesset i at læse rapporten, er det såmænd muligt.
Kig herhen, der kan du få fingre i den.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?