Forsiden > News > TV kunderne siver

TV kunderne siver

22.000 forlod YouSee

fredag 5. maj 2017, af Tom Dissing

Hvis der fortsat findes operatørere der synes at de ser lyset for enden af tunellen, må de være endog særdeles optimistiske.
Nyeste tal - og gæt - tyder på at der nu er op imod 2 millioner danske husstande der streamer, eller som - i det mindste - har købt adgang til en sådan tjeneste.
Og selv om at det fortsat ikke ser ud til at påvirke seertallene, taler alle - andre - tal om den modsatte effekt.
TDCs YouSee forretning, der distribuerer TV til landets husstande, har - igen - tabt 22.000 kunder.
Denne gang på et kvartal, hvilket altså - i værste fald - kunne ende med at blive til et tab på 6-7 procent af deres kunder, alene i år.
Altså hvis YouSee, fortsætter med at tabe så lige så mange kunder i hvert kvartal i hele 2017.
Årsagen kan i den forbindelse kun være en enkelt, nemlig prisen.
Forbrugerne ser nu ud til at have fundet frem til at “et par af de kanaler” de “altid ser”, suppleret op med en - eller flere - streamtjenester, er vejen frem.
De mange “køb TV i løs vægt tilbud”, er således “dødsdømte”.
Årsagen er at - blandt andet - at Stofa ( og sikkert alle andre ) betaler 41 kroner for den “lovpligtige” grundpakkes indhold, som de fakturerer videre til deres kunder.
Og da dette beløb - alene - er tæt på at koste Stofa kunder ( og sikkert alle andre kabel TV kunder ) det samme som “hele den mindste grundpakke”, er det en elendig ide at købe TV kanaler i løs vægt, da det ikke er muligt at undgå den lovpligtige grundpakke.
Det frie valg er med andre ord valget mellem ikke at have nogle kanaler, der - forresten - nu kan købes i løs vægt af TV stationerne, så længe vi taler TV2, hvilket ser ud til at være netop hvad der sker.
Forbrugerne finder DR kanalerne on-line, dropper deres TV pakke, og køber en eller flere TV2 kanaler i løs vægt.
Og finder - forresten - også TV3 kanalerne online, nu.
Taberne er - naturligvis - de forbrugere der bliver på kabel TV, da de vil komme til at betale stadig mere for det produkt de køber i dag, da der vil være stadig færre til at betale for dette, samtidig med at de broadcastere der ikke “fanger” den trend det er at forbrugerne “dropper” kanal pakkerne, let kunne ende med at komme i samme klemme, hvis de ikke begynder at tilbyde - for eksempel - sport som enkeltstående produkter ( køb “hele ligaen”, på tre kanaler, som eksempel, red.)
De 41 kroner de “lovpligtige” grundpakke kanaler koster, er forresten afgifter til Copydan og Koda, der dermed - mindst - henter 750 millioner om året ind til DR og TV2 og en eller flere nabolandskanaler, i rettigheder hos Stofa og de andre kabel TV udbydere
Dermed er “licensen” - til for eksempel TV2 - altså stadig eksisterende.
Den hedder bare noget andet.
Løssalg af TV kanaler er derfor - stort set - droppet af Stofa, hvorfor adm. direktør Ole Fruelund Madsen, kan fortælle:
-Der er stadig en overvejende andel, der synes, at det er en fordel at få mængderabatten, starter han i Finans og fortsætter.
-Det skyldes blandt andet at Stofas frit valgs-produkt er pålagt et gebyr, fordi de som udgangspunkt også indeholder DRs kanaler og nabolandskanalerne, som Stofa ( og alle andre ?) betaler 41 kroner for.
Og da blot en enkelt eller to ekstra kanaler derefter “overstiger prisen på en grundpakke”, er der altså ingen kunder til ..”Stofas frit valgs-produkt, MitTV”.
Tilbage på YouSee, går det såmænd ikke så dårligt.
Der er stadig 1.357.000 TV kunder. Og selv om at det kun er 32,8 procent der har den ”mindste pakke”, er dette tal altså voksende, samtidig med at YouSee taber TV kunder, der klipper deres kabel TV kabel over.
Det store spørgsmål i disse dage er vel sagtens derfor “hvor broadcasterne er henne” i denne forbindelse.
De er i følge kulturministeren henne ved “stream muffen”, hvor blandt andet Netflix også findes.
Ministeren er nemlig “parat” til at lade Netflix blive en public service udbyder, forudsat at de begynder at tilbyde public service indhold. (?)
En udmelding ministeren kom med i Odense igår, i følge Altinget, der citerer ministeren for at sige:
-For mig er det ligegyldigt, om afsenderen hedder det ene eller det andet. Jeg er ikke optaget af, hvilken platform eller kanal det drejer sig om. Jeg er mere optaget af indholdet, og af at alle generationer er sikret adgang til det, sagde Mette Bock til Altinget.
Ministerens vurdering er at det “særligt er de 15 til 39 årige”, som specielt DR har dårligt fat i.
DR Medieforskning kunne nemlig fortælle at Netflix og YouTube er mere populære blandt de 15 til 39 årige end DR.
Og det betyder i følge Mette Bock at der i det kommende medieforlig skal “stilles krav til DR” om at “fange forbrugerne, hvor de er”.
Hun sagde:
-Vi kan producere alt det dejlige danske kvalitetsindhold, vi vil. Men hvis vi ikke kan få de unge til at bruge det, kommer vi ingen vegne, sluttede hun i Odense, igår.
Hun nåede dog også lige at pointere at “det er en myte, at det kun er statsejede eller statsfinansierede medier, som kan levere public service”.
Og nu hvor hun også havde lejrbåls citatet med, tager vi også lige dette:
-Det er ikke ligegyldigt, hvilket lejrbål man samler sig om. Derfor skal man ikke bare producere noget med blindt fokus på at nå de unge, sagde hun også på denne konference.
Indholdsproducenterne, der rent faktisk er dem der har fingeren på pulsen, blev som tidligere ikke rigtigt spurgt, ganske som at der heller ikke rigtigt var plads til broadcasterne, på konferencen igår.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?